vilka hundägare det finns (långt argt)

pernilla_s

Trådstartare
I närheten av där vi bor finns en hund. Den är ganska stor och vaktar deras trädgård.

Den verkar inte gilla andra hundar för fem öre. En gång kom den ut på trottoaren och började spänna sig och morra kom sakta närmare och närmare... Den tänkte verkligen hoppa på vår hund.

Jag ahde ju ställt mig ivägen och blockerade och försökte ryta åt hunden att gå hem. Men inget hjälpte. Ägarna stod en bit bort och ropade på hunden, när den såg att vi var där. Hunden kom inte så ägarne gick lite närmare, ropade igen med samma resultat. Så gjorde han hela vägen tills han nådde hunden. I ett sådant spänt läge brukar man väl skynda sig.

Jag tyckte denna händelse var obehaglig. Den hunden är inte liten och man såg verkligen vad den tänkte göra. Det kroppsspråket gick inte att misstolka.
Jag har ju dessutom en hund som är rädd för andra hundar, så ett påhopp hade inte varit bra. Min hund är aldrig aggressiv, men vill gärna springa iväg när han ser andra hundar.

Förra gången sa jag till dem att de borde ha hunden kopplad. Och idag var det dags igen. Hunden stod på trottoaren. Jag kom med vovven och en syskonvagn. Jag vågade inte gå förbi med tanke på barnen skulle ha blivit emellan hundarna. Hunden börjar morra och blåsa upp sig. Jag roppar för att få den att försvinna. Ägaren kommer och denna gången är jag arg. Jag säger till dem att hunden borde vara kopplad och att detta är inte första gången och att det kommer hända en olycka.

Svaret jag får är att det kommer det inte att göra... Hur dum får man vara? Att ha hunden lös bäddar ju bara för att en olycka kommer hända när som helst. Jag hoppas bara att det inte är min hund som kommer skadas.

Sv: vilka hundägare det finns (långt argt)

Nej men fy :mad: Vart bor ni egentligen? Jag bor inom MKB (Malmö) och det är förbjudet att ha hundarna lösa i vårt område, med tanke på barn och äldre, mm. Jag tycker över huvud taget inte att man borde ha hundar okopplade i stads-/bostadsmiljö om man inte är hundra på att hunden inte viker från ens sida. Framför allt för att det kan hända olyckor! Sen är det inte ens säkert att andra hundar är snälla. Jag gjorde misstaget EN gång, att låta min hund gå före runt ett hörn i vårt område, och den enda gången kom en tik och gjorde ett utfall mot henne. Min hund, som inte har någon som helst självbevarelsedrift, ville gå fram och leka med med den vilt skällande och morrande tiken som hängde i änden av husses koppel.

Nej fy! Jag undrar också verkligen vad det finns för folk!

Jag bor inne i Tomelilla. Jag har inget emot att folk har sina undar lösa i sina trädgårdar, men jag vill inte att de går ut på trottoaren och surar.

Nej precis.. Ja trädgårdarna är ju en sak, där är de ju ändå inhägnade. Är det bara av lathet man inte har hunden i koppel eller vad handlar det om ?

Mina föräldrar har problem med det motsatta, deras hundar (två flatar) är både tränade sen valpben att vara ute på gården och inte avika från den, och det är något som aldrig varit något problem. De bor i ett bostadsområde har inga staket ut mot vägen. Hundarna r endast på gården och brukar i regel totalt ignorera de som går förbi, både hundar, eller människor. Enda gången de skulle komma ut på trottoarer är om någon i familjen kommer hem.
Men däremot finns det flera hundägare som stannar med sina hundar vid vår tomtgräns, ibland mitt framför hundarna och hiar upp sin egen hund. Nu gör inte detta vår något så länge de stannar på trottoaren, men det finns även de som släpper fram sina hundar, in på tomten, kopplade eller okopplade. Detta är vansinne. Min mamma har flera gången fått gått ut och bett folk gå ifrån vår tomt. Jag är glad att deras hundar är så goa som de är och inte vill orkar bry sig om de som går förbi, men vad händer den dagen då nån släpper in en hund som beter sig aggresivt. Jag blir inte förvånad om den äldsta av hundarna i sådant fall skulle säga ifrån, och med all rätt.

Detta med lösa hundar är en diskussion som går åt båda håll. Jag brukar gå med hundarna lösa, och ja jag har hundra % koll. Inkallning fungerar super och de bryr sig inte om andra, kallar alltid in dem vid möte och de går då fot. Men flera gånger har jag råkat ut för människor som går med sina kopplade hundar och vill släppa fram dem, säger jag då nej så får jag en konstig blick tillbaka, såsom de är ju lösa så klart de ska hälsa. Och NEJ mina hundar får inte hälsa på andra hundar, och absolut in lösa. Under ordnade former javisst, men inte annars. Är inte alls förtjust när alla blir dragna över samma kam, det finns dem som har sina hundar lösa och verkligen har koll.

Sen finns det dem, som de du råkade ut för, som inte har koll och har sin hund lös iaf, och detta förstörså mycket för oss andra .

Jag menar bara att hunden skall endast vara lös om man verkligen har hundra procentig koll.

KL

Folk verkar inte vara kloka nånstns faktiskt.

I morse när jag gick till jobbet kom de en lös hund springandes fram till oss, min hund hade lika gärna kunna valt att hugga vilt omkring sig, hon är sån och vi tränar väldigt på det. Som tur var saktade hunden ner framför oss och jag kunde hålla isär hundarna OCH som tur var valde min hund att vara glad och vifta på svansen denna gång. Hon har varit osäker på hundmöten!

"förlåt så mycket säger kvinnan, jag såg er inte"
"De är lungt för den delen" sa jag (brukar inte hetsa upp mig om folk ber om ursäkt) "det är lite olustigt bara för hon brukar nypa andra hundar som tränger sig på"
"JASSÅ ÄR DE EN TIK, ja men jag har en hanne så då är de ju lungt" säger kvinnan och bryr sig nu inte alls lika mycket i att få bort sin hund, hunden kryper dessutom ur halsbandet så jag får hålla i den igen.. sedan låter hon den stå å hälsa innan hon går.

Sur, som jag blev då, av hennes beteende sa jag åt min hund att gå vid sidan och gick sedan iväg bort från dem...Bara för min är en tik och hennes hund inte har nått emot henne, betyder inte det att min tik älskar andra hundar...

När folk ropar på avstånd "Är det en tik eller en hane?" brukar jag svara "Spelar det nån roll?"

Svarar man "fel" så släpper de väl på sin hund....

Sådana händelser är så himla trista. Var med om något liknande i fredags. Gick med min tik kopplad på en cykelväg, när jag hör "xx - HIT!" från kvarteret intill. Då min hund har lite svårt med hundmöten, bla pga liknande omständigheter, försöker jag få henne bakom mig när schäfern kommer springande. Hann mest tänka att "måtte det inte vara en tik, för då blir det fight..." Det blev ett virrvarr av morrande och gläfsande hundar och jag lyckades inte få bort schäfern, vilken visade sig vara en hane. Han insåg kanske sitt misstag, att han flugit på en tik, och inget "allvarligt" hände. Men, det som gjorde mig argast var att hundägaren inte bad om ursäkt, utan snarare fick MIG att få dåligt samvete, som att jag hade gjort nåt fel?! Hon slängde bla ur sig något liknande "jamen, det HÄNDE väl inget?", som att jag var toklöjlig som inte tyckte att det var speciellt trevligt att hennes hund hoppade på min... Ok att misstag kan ske, men då kan man väl i alla fall be om ursäkt..? Själv skulle jag skämmas ögonen ur mig om det hade varit min hund som farit iväg så.

Känns lite trist just för att vi har jobbat så himla mycket med det här med hundmöten.

Men, hundägarens kompis (som även hon hade en hund med sig) kommentar var obetalbar: "Men, jag trodde att han var LYDIG?!" :rofl:

Ungefär samma sak hände mig idag. Ute och promenerar i godan ro med min hund kopplad.
Helt plötsligt flyger det fram en liten pudel ur buskarna, skitglad och ville busa. Min hund funkar bra vid hundmöten så hon blev glad och ville gärna busa hon med. Ser ingen ägare någonstans. Hundarna lattjar, min fortfarande i koppel såklart, medans jag ropar "hallå".
Då kommer det en kvinna ut ur skogen med en flatte. Flatten blir irriterad, antagligen för att hans flockmedlem leker med min tik. Min tik tycker att det blir läskigt att bli tillsagd så hon reser ragg.
Kvinnan ifråga gör ingenting för att ta hand om sin lilla pudel! Läget börjar bli spänt då flatten är märkbart irriterad. Jag börjar då gå därifrån med pudeln studsandes i hasorna, då först öppnar kvinnan munnen och säger: Har ni inte tid att stanna och busa? :eek: Kände hon inte av stämningen ifrån sin egen hund?
Jag stod kvar för att jag trodde att hon ville ta kontroll över pudeln, men den följde efter oss en bra bit innan den vände och sprang efter matte. Hon ropade inte ens på den!

Tänk om min hund huggit i den spända situation som uppstod när flatten lade sig i?

När folk ropar på avstånd "Är det en tik eller en hane?" brukar jag svara "Spelar det nån roll?"

Svarar man "fel" så släpper de väl på sin hund....

Det hände mig här för leden.
Vi var ute och gick och möte en man som hadelite problem med sin hund som var rätt bångstyrig när den såg andra hundar, slängde sig i kopplet med mera. Den verkade inte arg, men ingen hund jag vill ha i närheten av min hund som är osäker på andra hundar. Han går sedan före oss och sedan kommer frågan är det en tik?

Nej svarade vi hane? Jaha sa han och gick vidare. Även om det hade varit en tik skulle hunden inte fått komma i närheten av Zorro. Det är endast lugna och väluppfostrade hundar som får komma fram till zorro för blir hunden för påträngande tycker han det blir obehagligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 595
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 661
Senast: Otherside
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur