Vilka hundar ska vara i avel?

MiniLi

Trådstartare
Ja, alla rasklubbar har ju sina regler och rekommendationer. Men sen kan jag tänka mig att många har åsikter om andra saker och på andra nivåer.
Av ren nyfikenhet undrar jag därför:

Hur bra ska en bra avelshund vara?
Vilka meriter? Vilka egenskaper? Vilken nivå?

Hoppas på en givande diskussion :)

Sv: Vilka hundar ska vara i avel?

På rottweiler så vill jag se en bra korning och tävlings eller arbetsmeriter på något sätt.
Min rottis är väldigt trevlig och har en hyfsad korning men inte minsta merit. Helt enkelt en väldigt trevlig men tämligen medioker hund, även om han uppfyller alla rasklubbens krav så jag har avböjt alla avelsförfrågningar på honom.
Det finns en ohyggligt massa rottweilers, man behöver inte avla på annat än det bästa.

Vad är då bra meriter? Hur bra resultat tycker du hunden ska ha?

Att hunden är frisk och har bra mentalitet är ett grundkrav.
Jag tycker också att hundarna ska ha minst CK på utställning, gärna från flera domare. Jag vill även se arbetsmeriter på arbetande raser. Det är ett steg bakåt att kravet på jaktprov tagits bort på en del jakthundar.
Grythundar borde tex ha genomfört minst ett karaktärsprov för att få ut championat och innan de används i avel. I dag har vi grythundar som skulle fastna i öppningen på grytet. :crazy:

Jag tycker inte att "det är bra för rasen" håller som argument gällande hälso- och mentalstatus.

Det ska finnas något som utmärker hunden, en viss egenskap som kommer vara till rasens fördel. T.ex. en bra lydnadshund, spårhund eller agilityhund. Eller en som är otroligt frisk (har helt friska föräldrar i flera led o.s.v.) Bara för att man har en hund behöver man inte avla! (sedan naturligtvis korningar, MH och tävlings resultat oxå men det faller in ovan) :d

Det ska finnas något som utmärker hunden, en viss egenskap som kommer vara till rasens fördel. T.ex. en bra lydnadshund, spårhund eller agilityhund. Eller en som är otroligt frisk (har helt friska föräldrar i flera led o.s.v.) Bara för att man har en hund behöver man inte avla! (sedan naturligtvis korningar, MH och tävlings resultat oxå men det faller in ovan) :d

Fast tävlingsmeriter säger väl egentligen mer om föraren än om hunden? Jag vet en del skräp som tävlar till och med på SM-nivå. Men som har duktiga förare som förvaltar det dom har på ett bra sätt.

Senast ändrad:

En bra avelshund i mina ögon behöver inte ha en massa meriter alls.

Jag tycker att en hund (oavsett ras/blandras) ska vara i bra mentalitet och frisk i flera led för att avlas på. Jag är så ledsen över alla hundar som numera ska visas upp på utställningar med felställda kors (schäfer) och taskig andning (mops bla). Jag vill se att det kommer friska hundar,sen är det upp till ägaren att träna/tävla hunden till det man vill nå med den ,för det rasen är framtagen för innan vi avlade sönder dem.

Vänder man lite på det,så är det ju faktiskt så att alla människor och djur föds till individer, och en del passar till att tävla och träna,och en del är lata och soffpotatisar av naturen. Jag vill inte ha bort personliga hundar,jag vill att de ska vara friska

Eftersom det är så olika beroende på ras tycker jag det är svårt att säga vissa specifika saker. Men något alla raser borde ha är väl ändå bra nerver anser jag.

Annars kan jag väl enkelt säga att dom ska följa sin rasstandard.

jag tycker att stamtavlan är väldigt viktig, att det finns dokumenterad ärftlighet av goda egenskaper och några glänsande stjärnor. samt givetvis att hundarna är friska och har bra mentalitet. hos det aktuella avelsdjuret vill jag gärna se att den har gjort MH och MT med bra resultat. att den har tävlat är ett plus i kanten, men inte det viktigaste.

något som också är viktigt är att det inte inavlas för mycket. därför ser jag gärna importblod i stamtavlan. inom min nästa ras är det inte helt ovanligt att importerna inte gör några lysande MH:n, särskilt inte om de importerats som vuxna. men det kan jag ha överseende med.

Jag är ganska okunnig inom avel,så jag ställer bara frågan med anledning av ditt svar och mina funderingar(andra får naturligtvis svara).

Om en hund i flera led har en massa av dokumenterad ärftlighet av goda egenskaper och en och annan glänsande stjärna (jag använde dina ord;)) i sin stam,är det då "säkert" att valparna blir likadanna?

Jag tänker lite såhär (om människor då):

Ett barn till välutbildade och "smarta" föräldrar har ju ofta förutsättningen på att bli både välutbildad och "komma fram" på ett annat sätt än ett barn som föds i en fattig och lite "sämre" social familj. Kan det inte vara likadant med hundar. Får den rätt förutsättningar med en bra ägare/förare,så spelar inte just föräldrarna så stor roll,utan att den präglas av en god miljö och bättre förutsättningar (naturligtvis också av individens egna förutsättningar). Bara en tanke:angel:

Nu kan jag bara skriva hur jag vill att hundar av min ras ska vara för att gå i avel då de är de enda jag har erfarenheter av. Min ras är ju en jakthund så de största kravet är ju det.
Hur bra ska en bra avelshund vara? Bra psyke, Öppen till andra människor utan att vara tokig, ha lite arbetsvilja tillsammans med föraren, jag väljer ju helst hund efter föräldrar som kan vara lösa på promenader m.m eftersom de visar att de har lite kontakt med människan.

Vilka meriter? Mer än en 1a på utställning, samt genomfört jaktprov, behöver dock inte vara godkänt. Ingen går ett jaktprov med en hund de inte tror på, kan vara en tillfällig svacka, dåliga marker m.m som gör att inte provet blivit godkänt.

Vilka egenskaper? Bra Jakthund, trevligt temprament och snygg :P

Vilken nivå? Vanligt jaktprov + utställning.

Ja, alla rasklubbar har ju sina regler och rekommendationer. Men sen kan jag tänka mig att många har åsikter om andra saker och på andra nivåer.
Av ren nyfikenhet undrar jag därför:

Hur bra ska en bra avelshund vara?
Vilka meriter? Vilka egenskaper? Vilken nivå?

Hoppas på en givande diskussion :)

Först och främst dokumenterat frisk, med dokumenterat friska hundar i stamtavlan (samt föräldrars syskon osv som inte syns i stamtavlan men ändå är nära släkt).

Sedan ska den självfallet ha funktionell och bra exteriör. Det ska synas att hunden är av den ras den är, men om det tex är vanligt med en "utställningsvariant" och en "arbetande variant" så behöver den ju inte vara fin i utställningsdomarnas ögon. Faktum är att jag skiter ganska fullständigt i utställningsresultat och ett utställningschampionat är "inget championat" i mina ögon.

Helst ha ska den någon form av papper på att den har bra mentalitet (ha gått MH, ha tävlat i tävlingar med bra resultat som man inte kan få om mentaliteten är dålig eller liknande). Likadant med släktingar.

Inte extremt välanvända blodslinjer, för att det ska gå lätt att avla även på avkommorna osv utan för hög inavelsprocent.

Nivån på tävlandet osv ska väl då som minst ligga på "standardnivå" för rasen kan jag tänka mig. Om det tex finns mängder av hundar av en ras som är champions i någon viss sport, ja då finns det ingen anledning att avla på en hund som inte är det (om inte blodslinjerna är så unika och hunden så unikt frisk att det väger upp dåliga tävlingsresultat eller liknande).

Kort sagt: Hunden ska vara frisk och ha något att tillföra i aveln, vara "mer än en medelmåtta". Det kan på så sätt vara okay att avla på en lite fulare hund om den är kanon i övrigt, eller avla på en hund med lite vanligare blodslinjer om den har ovanligt bra exteriör/hälsa.

Fast tävlingsmeriter säger väl egentligen mer om föraren än om hunden? Jag vet en del skräp som tävlar till och med på SM-nivå. Men som har duktiga förare som förvaltar det dom har på ett bra sätt.
Visst har du rätt att en duktig förare kan lyckas med nästan vad som helst, men jag tycker att meriter kan vara intressant ändå
Först och främst så vill jag se mentaliteten, men sen så tycker jag att det är bra med något som visar att hunden är träningsbar och klarar av tex tävlingsmiljö (eller liknande) med tex platsliggning ect.

Först och främst ska hunden (inkl släkten) givetvis vara frisk, sund och ha ett bra temperament. Trevlig, utan rädslor och inga begränsningar pga hundens temperament. Det är liksom grunden, enligt mig. Även hälsoundersökt på det som är väsentligt för rasen och gärna MHad.

Dessutom ska hunden ha något ytterligare att tillföra. Beroende på ras så ska den utmärka sig inom jakt, bruks eller utställning, tex.
Egentligen SKULLE jag vilja säga (trots mitt eget ointresse för utställning) att hunden bör vara utställd med någon typ av merit/kvalitetsstämpel (kan inte så mkt om utställning), för att behålla rasens specifika exteriör. Dock innebär bra rasprägel alltför ofta osunda hundar, eller extrem uppdelning inom rasen, så det "kravet" kanske inte är helt praktiskt genomförbart utan får bara vara för de raser som främst används inom utställning.

Hunden ska även utmärka sig inom något praktiskt (jakt, bruks osv). Visst är det inte meriterna som går i arv, men det är en hyfsad bra stämpel på att hunden duger. Jag höjer även på ögonbrynen för brukshundsuppfödare som själva säger sig att inte ha något intresse av att träna hunden mer än lite aktivering hemma.

Jag tycker bara att de absolut bästa hundarna ska gå i avel, punkt.

Inom min ras finns det krav för att få stå med på valpförmedlingslistan, godkända eftersöksgrenar, genomfört MH, röntgen och sen har jag för mig att det är godkänt anlagsklass viltspår. Det är ju ganska låga krav kan jag tycka för att avla på en JAKThund.

Sen kvittar det i mina ögon hur bra "instinkter" hunden har för att bli en bra jakthund, den ska vara formbar och lätt att jobba med och vill man avla på sin hund ser man till att skaffa meriter som gör att hunden blir en av de bästa.

Hundarna måste vara friska, många blundar för det och pga det ökar sjukdomarna drastiskt, sjukdomar så som EP, allergi osv.

Personligen skulle jag aldrig köpa en hund av min ras om det inte var de bästa föräldrarna, förutsättningarna måste ju vara rätt.

Och ja, av den anledningen så går inte mina hundar i avel. Jag kan säga minst 100 andra weimaraner som har gått i avel eller som planeras att användas i avel, som absolut skulle hållts utanför valplådan.

jag tycker att stamtavlan är väldigt viktig, att det finns dokumenterad ärftlighet av goda egenskaper och några glänsande stjärnor. samt givetvis att hundarna är friska och har bra mentalitet. hos det aktuella avelsdjuret vill jag gärna se att den har gjort MH och MT med bra resultat. att den har tävlat är ett plus i kanten, men inte det viktigaste.

något som också är viktigt är att det inte inavlas för mycket. därför ser jag gärna importblod i stamtavlan. inom min nästa ras är det inte helt ovanligt att importerna inte gör några lysande MH:n, särskilt inte om de importerats som vuxna. men det kan jag ha överseende med.

Ja, det är inte ett dugg konstigt att importhundar/äldre hundar eller hundgårdshundars MH:n är mediokra så det tycker jag absolut att man ska ha överseende med.

KL

Jag tycker att oavsett ras, och utöver självklarheter så som rasstandard så ska hundar som går i avel ha en bra och SUND exteriör där de kan röra sig obehindrat och inte vara byggda på ett vis som kan försämra deras livskvalitet eller hindra dem från att göra det arbete de är avsedda att göra.

Mentalt sätt så vill jag inte se några dåliga avreaktioner, oavsett ras och absolut skottfasthet (nåja, en 2:a är okej i min värld beroende på ras).
Hunden behöver inte vara väldigt social, sålänge den inte är skygg. En hund ska vara glad och självsäker kort och koncist :)

Visst har du rätt att en duktig förare kan lyckas med nästan vad som helst, men jag tycker att meriter kan vara intressant ändå
Först och främst så vill jag se mentaliteten, men sen så tycker jag att det är bra med något som visar att hunden är träningsbar och klarar av tex tävlingsmiljö (eller liknande) med tex platsliggning ect.

Fast att klara en tävlingsmiljö gör de flesta hundar. Speciellt som jag skrev, hundar med bra nerver. Jag har hittills aldrig träffat en nervfast hund som ballat ur i olika miljöer. Och en tävlingsmiljö är faktiskt inte så påfrestande.

Om det dyker upp en St Bernad på SM i någon bruksgren DÅ skulle jag kika i stamtavlan, men hur ofta händer det? ;)

Att en hund (av vilken ras som helst) fått ett LPII eller att en bruksras har ett championat rör mig inte i ryggen. För det är tävling, det är moment. Jag har inga problem med att ta en valp ifrån hundar som inte satt sin fot på tävlingsbanan. Nu är det förvisso ganska ovanligt med malinois, men om jag hittade lämpliga linjer och en importhund som kanske inte gjort så mycket, varför inte?

Fast att klara en tävlingsmiljö gör de flesta hundar. Speciellt som jag skrev, hundar med bra nerver. Jag har hittills aldrig träffat en nervfast hund som ballat ur i olika miljöer. Och en tävlingsmiljö är faktiskt inte så påfrestande.

Om det dyker upp en St Bernad på SM i någon bruksgren DÅ skulle jag kika i stamtavlan, men hur ofta händer det? ;)

Att en hund (av vilken ras som helst) fått ett LPII eller att en bruksras har ett championat rör mig inte i ryggen. För det är tävling, det är moment. Jag har inga problem med att ta en valp ifrån hundar som inte satt sin fot på tävlingsbanan. Nu är det förvisso ganska ovanligt med malinois, men om jag hittade lämpliga linjer och en importhund som kanske inte gjort så mycket, varför inte?

Jag kan inte annat än hålla med. Jättekul med meriter, absolut! Men det är inte det första jag tittar på när jag väljer hund OM det inte avser min egen ras westie. Å andra sidan är det skillnad på jaktmeriter och bruks/lydnad/agility/whatever meriter. I jakt påvisar hunden vad den är kapabel till alldeles själv, medan som du säger- en hund som tävlas kan man alltid lära ett moment.

Efter att ha varit på valpträff med unghunden har jag börjat fundera en del på arv och miljö. Av 5 deltagande hundar var 2 st (min och en kullsyster) framåt, härliga hundar - 2 st systrar lite mer tillbakadragna och en syster helt ovillig till egna initiativ.

Hundarna är i dagsläget 11 månader efter meriterade friska föräldrar, pappan med SvJCH och SvUCH + fullbruksprov, mamman med meriter på fält och utställning. Båda används praktiskt i jakt.

Alla valpar var frimodiga som små - ingen var direkt tillbakadragen när vi var där och hämtade Hatjo. Däremot är de som sagt ganska olika vid 11 månaders ålder. Den som var mest tillbakadragen verkade hårt hållen och vågade inte ta för sig medan Hatjo och en syster var lite mer "vilda" - det var även dessa två som kunde genomföra eftersöksgrenarna med BRA resultat (att starta den mest tillbakadragna var det inte tal om eftersom hon inte ens ville gå i vattnet). Är det arv eller är det miljö?

Jag tror att miljö påverkar mer än vad de flesta tror. Vad gäller jakthundar så gäller det att de har intresset - men de måste även få chansen och utrymmet att få prova sig fram.

Därav så säger jag nog att jag i min ras vill se coola hundar med bra nerver - men bra jaktliga egenskaper. Prov i Ökl + utställning med minst 2:a är minikrav. Dessutom ska de vara fria i höfterna. Gärna MH (vissa linjer verkar ge 4:or på skott - återigen, arv/miljö?). Sen bör det ingå valpträffar/chans till träning med uppfödaren för att kunna jämföra och diskutera avelsresultatet.

Förvirrat tror jag - ni får fråga om ni inte förstår vad jag är ute efter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 934
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 640
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 156
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka