Vilka hundar ska vara i avel?

Sv: Vilka hundar ska vara i avel?

Det beror ju helt på rasen och användningsområdet förstås. Men alla hundar som går i avel ska vara bevisat friska i flera led. Eller så friska som det går att få hundarna inom rasen!

Bra mentalitet är viktigt, men vad som är bra mentalitet tycker jag skiljer mellan olika människors synsätt och tycke. Men en grundläggande linje är att hunden ska klara av det den är avlad för att klara av. Är det en jakthund ska den klara av att jaga, är det en slädhund ska den klara av att dra utan att helt balla ur! En brukshund ska kunna köra grenarna på ett bra sätt.

Sen är alla hundar givetvis indivier och bara för att en hund är stabil innebär det inte att hunden får stabila avkommor, men det är ett bra steg i rätt riktning.

Hur bra ska en bra avelshund vara?
Vilka meriter? Vilka egenskaper? Vilken nivå?

Den ska vara snygg. Enligt min uppfödare. :grin:

Pratade med henne idag eftersom jag länge funderat på att omplacera/avliva stora vovven pga hans stress och rädslor (som han haft sedan han var valp), hon vet att han i stort sett börjar skaka så fort man kommer utanför dörren i stan, inte kan hälsa på okända människor osv. Hennes förslag var att kontakta andra uppfödare för att se om någon vill ta honom till AVEL eftersom han är så snygg. :eek: Att hon inte är världens kunnigaste eller seriösaste har jag listat ut för länge sen (tyvärr inte innan jag köpte hund av henne) men det uttalandet fick mig verkligen att tappa hakan. Inte konstigt att det föds mycket "dåliga" hundar... :crazy:

Hmm... varför?

Av många olika anledningar. Tar man tex hundgårdshundar, vilket många utlänningar är så är det i princip det livet de har levt. Tar man schäfer så är det hundgården och träningsplan som är deras värld- Sedan kommer de till Sverige och ska plötsligt ut i skogen bland en massa uppflygande overaller, skrammel och bång. Det är inte sällan MH/korningsresultat blir "sådär". Det ÄR en enorm skillnad på en hund som levt hundgårdsliv i typ Tyskland upp till vuxen ålder och en hund som blivit uppfostrad hos en familj i Sverige där den sedan valpben har mött på folk på stan, tittat på bussar och papperskorgar och gud vet allt. Jag säger inte att importhundar är fegare och de ska de inte vara, men man måste ha överseende med att de kan vara tämligen omogna i huvudet vad gäller dessa miljöer. De har liksom aldrig behövt konfronterats med liknande saker förut. Hade de fått iaf 1 år på sig innan de gjort sitt MH att komma ut i världen och få dessa intryck innan tror jag MH:na hade varit
mer rättvisa.

Man får inte heller glömma att vi ofta har en helt annan relation till våra hundar utomlands. Vi har dem hemma och jag kan sätta mycket pengar på att
en hund som har en bra relation med sin förare generellt gör ett bättre MH än vad en hund som inte har någon särskild relation till sin förare alls gör. Det behöver inte vara så! Men det verkar inte sällan förekomma.

Hundar är oavsett hur bra de är inte maskiner, och precis som någon skrev påverkas de mer av miljö än vad man kan tro. Ta Ian och hans kullsyster. De är som enäggstvillingar, nästan helt identiska personligheter. Men! Ian är mycket mognare och har gjort ett mycket bättre MH. Syrran bor på landet i skåne, medan Ian har bott i en förort i Stockholm där både det ena och det andra hänt. Trots olikheterna är jag övertygad om att hon är lika bra eller kanske till och med bättre än sin bror :)

En annan sak som kan spela in är tryck från ev en annan hund. Jag vet inte hur många tävlingsförare jag känner som förundrats över att hunden de köpte "som skulle vara så bra" visat sig den mognar så otroligt sent. Det är inte sällan det handlar om att föraren haft en äldre hund hemma som ska pensioneras, men som håller ett visst tryck över "lillen"..och många är dåliga på att separera hundarna och ta lillen på promenader själv eller överlag göra saker med lillvovven själva utan att den äldre hunden är med. Då "behöver" aldrig lillen ta några modiga beslut själv heller. Den läskiga stenen gick stora vovven och pinkade på, papperskassen som såg så otäck ut i två sekunder gick den och kampade med...osv osv.

Men... Med det resonemnaget så borde ju de importer som kommit till Sverige som vuxna och gör ett riktigt bra Mh/Mt värderas ännu bättre? Än en svensk hund som fått "rätt förutsättningar" från början?

/Swat

Men... Med det resonemnaget så borde ju de importer som kommit till Sverige som vuxna och gör ett riktigt bra Mh/Mt värderas ännu bättre? Än en svensk hund som fått "rätt förutsättningar" från början?

/Swat

Det beror väl helt på hunden och hur den är i övrigt, hur är eventuella syskon till hunden? Kommer den från en jämn kull? MH är ett kanonverktyg, men inte sjutton väger det så mycket att man kan sätta jättevärden på det precis, inte på individnivå tycker jag.

Men visst, jag hade nog blivit ganska glad om en hund som levt sitt liv hundgård/tävlingsplan och inte sett så mycket annat hade kommit till Sverige och efter någon månad gjort ett "skolboks Mh". Däremot är min poäng snarare att en hund inte behöver vara dålig för att den INTE gör ett "skolboks MH" under de förutsättningarna.

forts..

Kan ta ett exempel. För inte alltför längesedan fick en uppfödare en kull som titulerats Sveriges högst korade inom sin ras. Samtliga syskon (totalt 6 st) hade väldigt höga poäng, utom ett enda och ingen kunde förstå varför. Tillslut kom det fram att de som ägde syskonen med minst poäng även hade en äldre hund som hade ett mycket högt tryck på den individen och i princip enbart hade promenerat dem/jobbat dem tillsammans/med den andre i närheten. I dagsläget är hunden precis lika stursk som sina syskon, efter lite justeringar från förarna där hunden tilläts komma ut och undersöka världen på egen hand.

KL

Inom min ras, flatcoated retriever, vill jag se ett genomfört MH med godkänt skott, utställd med minst 2a samt friröntgad höfter och armbågar + ögonlyst UA eller med ickeärftlig diagnos. Jag också gärna se detta hos syskon och föräldrar. Sedan bryr jag mig inte om meriter så mycket, mer än att genomfört jaktprov ser trevligt ut, jag vill hellre se hunden själv och höra andra personers reaktioner.

Generellt så tycker jag att dom hundarna som ska gå i avel ska ha någonting att tillföra rasen. Sundhet inom utseende eller mentalitet, och talang inom det användningsområdet rasen har. Ärftliga brister, "medelmåttor bara för att" eller trånga avelsbaser tycker inte jag man ska avla på.

Den ska vara snygg. Enligt min uppfödare. :grin:

Pratade med henne idag eftersom jag länge funderat på att omplacera/avliva stora vovven pga hans stress och rädslor (som han haft sedan han var valp), hon vet att han i stort sett börjar skaka så fort man kommer utanför dörren i stan, inte kan hälsa på okända människor osv. Hennes förslag var att kontakta andra uppfödare för att se om någon vill ta honom till AVEL eftersom han är så snygg. :eek: Att hon inte är världens kunnigaste eller seriösaste har jag listat ut för länge sen (tyvärr inte innan jag köpte hund av henne) men det uttalandet fick mig verkligen att tappa hakan. Inte konstigt att det föds mycket "dåliga" hundar... :crazy:

Nej men usch :crazy:
Jag har ju inte träffat Nitis men efter vad du har berättat så är han väl långt ifrån lämplig till avel..

Jobbiga funderingar för dig iallafall :(

Generellt: Sunt byggda, smidiga och relativt lätt byggda i förhållande till storleken för att ta sig fram i terräng och hålla. Päls som passar det den är avsedd för (inte utställning…). Bra nerver. God hälsa. Inga rädslor (inklusive separationsångest).

Specifikt för min ras: Stor följsamhet. Naturlig balans i arbete mellan arbetsvilja och koncentration, och mellan följsamhet och självständighet. Stor motor. Mjuk mun. Tolerant mot människor och hundar. Tyst. Stort sökintresse och bra näsa. God markeringsförmåga. Lågt jaktintresse (= förfölja vilt, joggare etc.). Föremålsintresse.

Blir en hel del – tur man inte måste ta hänsyn till öronansättning och ögonfärg;-)

Okej. Jag kan absolut förstå resonemanget.

Det sägs ju att MH ska utvärdera hur hunden är "till sin natur", utan träning. Läste även någonstans att just att det rekommenderas kring ettårsåldern är för att man förr inte gjorde något med hundarna (i princip) innan dess.
Det säger ju lite emot sig självt? Även om det är rätt självklart att en miljötränad hund klarar ett MH bättre.

Okej. Jag kan absolut förstå resonemanget.

Det sägs ju att MH ska utvärdera hur hunden är "till sin natur", utan träning. Läste även någonstans att just att det rekommenderas kring ettårsåldern är för att man förr inte gjorde något med hundarna (i princip) innan dess.
Det säger ju lite emot sig självt? Även om det är rätt självklart att en miljötränad hund klarar ett MH bättre.

Hunden ska vara mellan 12-24 månader för att den ska vara så färsk som möjligt-det stämmer. Att inte miljöträna om man bor i lägenhet/villa/radhus i stan är dock ganska oundvikligt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 934
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 640
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 156
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka