Bukefalos 28 år!

Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

C

clownen

Nedanstående är kopierat från www.eurodressage.commen understrukningarna är gjorda av mig...

Eurodressage F.O.C.U.S

Great Dressage Sires of the World, Donnerhall the Greatest

March 20, 2006

At the 2006 International Stallion Show in Zwolle, The Netherlands, Warkantos represented his sire Warkant, the 2002 Hanoverian Stallion of Year. The dark bay gelding is one of seven Warkant sons that are currently competing at international Grand Prix level.

Eurodressage posed the question which other sire was able to match this incredible achievement of producing so many top quality dressage horses. Anne-Lot Paymans, score manager of Dressage Direct.com, was kind enough to send us a list of six sires who have more than seven offspring competing at international Grand Prix level. The absolute record holder is Donnerhall (by Donnerwetter x Markus), who has fifteen get in the show ring. Donnerhall himself won team gold at the 1998 World Equestrian Games and placed individually fourth.

The other breeding stallions with successful Grand Prix offspring are -- not surprisingly -- the big foundation sires of Holland and Germany. These are Lauries Crusador xx (6), Ferro (7), Florestan (7), Rubinstein (8), Weltmeyer (9). Five of these sires are standing at stud in Germany, which has the largest warmblood sport horse breeding market in the world.

Ferro - Dutch warmblood stallion by Ulft x Farn

Wayne Channon GBR - Lorenzo CH KWPN
Albrecht Heidemann GER - Lincoln KWPN
Philippe Limousin FRA - Joeris KWPN
Shelly Francis USA - Jasper KWPN
Tatiana Miloserdova RUS - Reckless KWPN
Thibault Cambourieu FRA - Joery KWPN
Vicky Thompson GBR - Jazz Dancer AES

Florestan - Westfalian by Fidelio x Rheingold

Hans-Rudolf Geissmann SUI - Florian XII WESTF
Heike Kemmer GER - Ferragamo WESTF
Hubertus Schmidt GER - Forest Gump NRW WESTF
Jan Ebeling USA - Feleciano WESTF
Martine Garnault FRA - Flamenco WESTF
Nicole Glaser-Käppeler GER - Floriano Deux NRW WESTF
Steffen Peters USA - Floriano WESTF

Lauries Crusador xx - Thoroughbred by Welsh Pageant xx x High Top xx

Carola Koppelmann GER - Le Bo HANN
Ellen Schulten-Baumer GER - Lesotho HANN
Gerda Lehmann GRE - Heslegards Louis HANN
Lynda Alicki USA - L'Aviateur HANN
Marie-Line Wettstein SUI - Le Primeur HANN
Tina Konyot USA - Liberty HANN

Rubinstein - Westfalian by Rosenkavalier x Angelo xx

Johannes Augustin GER - Rioja OLDNB
Martina Hannöver-Sternberg GER - Ratino H OLDNB
Matthias Alexander Rath GER - Renoir-Unicef OLDNB
Patrik Kittel SWE - Heslegårds Rubin HANN
Xavier Schulkens NED - Rubinson KWPN
Emmy Adwers USA - PF Robinson OLDNB
Marlies Van Baalen NED - Relevant 5 OLDNB
Nathalie zu Sayn-Wittgenstein DEN - Rigoletto 2 DWB

Weltmeyer - Hanoverian by World Cup I x Absatz

Anna Merveldt-Steffens IRL Hera III BAVA
Bernadette Pujals MEX Vincent HANN
Ellen Schulten-Baumer GER Weltino 3 HANN
Hans-Jörg Kaltenböck GER Weltrang BAVA
Isabell Werth GER Warum nicht FRH HANN
Jennifer Baumert USA Weltgraf HANN
Martin Schaudt GER Weltall VA HANN
Natalie Hobday RSA Callaho Wenckstern HANN
Emma Hindle GBR Wie Weltmeyer HANN (Wie Weltmeyer retired in February 06)

Donnerhall - Oldenburg by Donnerwetter x Markus

Andreas Helgstrand DEN - Blue Hors Don Schufro OLDNB
Claudia Montanari ITA - Don Vittorio HANN
Dominik Buhl GER - Moonlight 70 BAY
Ellen Schulten-Baumer GER - Donatha S HANN
Ewald Willibald AUT - Willibald’s Don Debussy WESTF
Fabien Godelle FRA - Donatello du Riveau SF
Isabella Willibald AUT - Willibald’s Don Giovanni OLDNB
Kristy Oatley-Nist AUS - Don Bolero HANN
Laura Bechtolsheimer GBR - Douglas Dorsey HANN
Ludwig Zierer GER - Delikat 15 BAVA
Nathalie zu Sayn-Wittgenstein DEN - Digby DWB
Philippe Jorisen BEL - Pikante-Pia v/d Bergerhoeve BWP
Tami Crawford USA - Dakota OLDNB
Odile Van Doorn FRA - Parodie van de Wateringhoeve BWP
Andrea Timpe GER - Danny de Vito OLDNB

Fick jag välja blod från dessa linjer så gick jag på Lauries Crusador och Florestan...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Vilken svensk hingst har flest avkomor i Grand Prix i hoppning och dressyr ? Någon som vet ?

Har även skickat frågan till tidningen ridsport - det kan dom nog dom kanske svara på misstänker jag ...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Väldigt intressant!

Frågan är hur mycket de betäckt, hur många avkommor det finns i ålder för GP? Säg 8 år och äldre? I samtliga förbund, flera har ju använts i många förbund/länder.

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Angående de svenska hingstarna, så gissar jag på att Bernstein ligger i topp. Kollar upp lite snabbt, återkommer! :) Chapman rätt högt också tror jag.

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Kan du kolla hoppningen också ?

Helle
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Här är de svenska, har endast räknat Grand Prix. Känns som om det hade blivit ett bättre resultat om jag räknat int SB:1 och Int II. Dessa hingstar har avkommor som startat GP under 2005:

1. Bernstein, 2 avk (Mr Bean och Goldstein)
2. Resten hade en avkomma vardera, i bokstavsordning: Allegretto, Amiral, Arram, Bellini, Cavalotti, Chapman, Cortez, Epson, Ganesco, Gauguin de Lully, Kaliber, Labrador, Landprinz, Magini, Maraton, May Sherif, Mowgli, Napoleon, Norson.

Ser man till hästar födda i andra förbund så var Rubinstein I den enda med två avkommor, Heslegårds Rubin och Rubignon.

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Uj, hoppningen tar nog tid... Det hinner jag åtminstone inte just nu... Kanske om nån vecka om ingen annan hinner före? Skulle också vilja göra en dressyrsammanställning på SB:1 till GP, känns som om det skulle ge mer. Rörelserna ingår ju...

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Nu en snabb sammanställning med starter SB:1 till GP under 2005. Jag tror inte att resultaten är 100% kompletta.

4 avkommor:
Bernstein (Ballerina, Basic, Goldstein, Mr Bean)

2 avkommor:
Amiral (Amor, Ampire)
Briar (Biggles, Crossy)
Chapman (Cartier, Ellis)
Cortez (Corrado WL, Muffin)
Maraton (Ascot, Monelight)
Master (Emanuel, Vivo)
Pascal (Filippus, Zacharias)

Rubinstein är den ende "utländske" hingsten med två avkommor med, Heslegårds Rubin och Rubignon.

Jag var inte fel ute, med andra ord...

Sen kunde man fått ett helt annat resultat för 2003 eller 2004. Så många hästar har vi inte i Sverige som går SB:1 och högre.

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Kikade snabbt på årets resultat, har ju inte vart så många tävlingar ännu. Hittade bara Int II och GP. 19 hästar har startat, Bernstein är den ende med mer än en avkomma (Goldstein och Basic har startat hittills).

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

puttar upp litegrann, jag tyckte att det här var intressant... Ingen annan som tycker det, förutom clownen?

Ingen som vill ta sig an hopphästarna? Jag känner att jag inte hinner nu men det hade vart intressant läsning ;).

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

På en höft utan statistiska belägg skulle jag gissa på att Robin Z är ganska överlägsen med avkommor i GP. Det står i på Flyinges hemsida att han har 56 (!) avkommor som placerat sig i svår klass. Närmsta utmanare bör vara Irco Marco och Cortez.
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Det låter rimligt! Irco Mena kan nog ligga högt också?

Vilka klasser bör man räkna, tycker ni? 1.50 och högre? Nån frivillig som vill kolla, lätt gjort på Ridsportförbundets hemsida... Jag tipsar gärna hur jag la upp det i Exceldokument...

Mvh Cissi
 
Sv: Vilka internationella gångartshingstar har fler avkommor i Grandprix Cirkusen...

Bidrar med avkommor till "svenska hingstar" med avkommor på WBSHs listor för okt – 05 – feb –06 och okt –04 – sep -05

e.Bernstein 761 e.Napoleon-Kew Gardens xx
Mr Bean
Goldstein (ue.Herkules)
Alreate (ue.Lester)
Bernice (ue.Cyrano)

e.Master 850 e.Ceylon-Iran
Max (ue.Alpen Fürst)
Tip Top 962 (ue.Chagall)
Emanuel (ue.Herkules)

e.Amiral 764 e.Napoleon-Flamingo
Heros (ue.Honner Hostrup)
Armando (ue.Indus)
Chess (ue.Indus)

e.Bellini 817 e.Ganesco-Sweet Mahrhu xx
Healeys Beluga
Rainman (ue.Utrillo)

e.Gauguin de Lully 813 e.Chagall-Gaspari
Mr G de Lully (ue.Ambassadeur)
Farahim des Cloets (franskfödd)

e.Midt West Ibi Light 853 e.Ibikus-Limelight
Bacchus de Light (ue.Herkules)
Hooch (ue.Ceylon)

e.Magini 695 e.Maraton-Ganesco
Briar 899 (ue.Krocket)

e.Chapman 757 e.Chagall-Dorn
Rasputin (ue.Ganesco)
Chaquine (ue.Hertigen)

e.Napoleon 625 e.Iran-Juan
Cambay (ue.Flamingo)
Washington 751 (ue.Herkules)

e.Allegretto 693 e.Kaliber-Indus
La Fayette

e.Testarossa 784 e.Pasteur xx-Hartung
Pointjack 957 (ue.Portwein)

e.Flamingo 481 e.Urbino-Jovial
La Flamma

e.Labrador 588 e.Jovial-Pompe
Galliano (ue.Collin)

e.Epson 766 e.Erbstein-Galanthus
Chivas (ue.Illusion)

e.Kaliber 574 e.Utrillo-Pompe
Sack 907 (ue.Ceylon)

e.Tabac 699 e.Bonaparte-Figaro
Contact

e.Krevad 579 e.Qantas xx-Ravello
Kreol

e.Magritte 780 e.Magini-Ciceron
Martinique (ue.Modesto)

e.Ganesco 503 e.Unesco-Salvator
Galathea

e.Bolero 897 e.Bernstein-Chagall
Boss (ue.Nurmi)

e.Ismir 597 e.Indus-Ursus
Fabioso

e.Vivaldi 753 e.Napoleon-Brabant
Vivette (ue.Callaghan)
 

Liknande trådar

Avel Dessa är nu publicerade och gratis tillgängliga fram till 7 mars. Det finns flera olika indelningar som de rankar efter så de lättaste...
Svar
1
· Visningar
1 011
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Det gäller Contender som blev 30 år och Trakehnerhingsten Caprimond 29 år. Kopierat från Trakehner Verband " Caprimond is dead...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: KickiH
·
Avel Dressyr stammade 2 B. v. Belissimo M – Rubin-Royal- Feiner Stern gekört/licensed -Prämienhengst 6 Df. v. Burlington – Pik L – Grande...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: KickiH
·
Avel Så här skriver Eurodressage från Vechta auktionen: The crisis seems to be over as sensationally high prices were paid for Oldenburg...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp