Vilka klassiska/barocka inriktningar finns här?

Jegra

Trådstartare
Det kommer ibland fram åsikter om att det bara är AR som är den tillåtna åsikten här inne. Kanske är det så, även om jag är tveksam...

Så nu undrar jag:

Vilken nu levande ryttare är din genom sin ridning din främsta inspirationskälla?

1. Bent Branderup
2. Kyra Kyrklund
3. Julio Borba

Vilken ridlära (ny eller gammal) vänder du dig till när du behöver verifiera något?

1. Akademisk Ridkonst & Ridning på Kandar (Bent Branderup)
2. Reflections on the Eqestrian Art of Riding (Nuño Oliveira)
3. Ridkonsten (F. R. de La Gueriniere)
 
Listor måste man svara på ju!

"Vilken nu levande ryttare är din genom sin ridning din främsta inspirationskälla?" Ingen av dom i listan faktiskt tyvärr..synd du inte bara frågade..tänk på de som rider för craig stevens tex? inte jag, men endå. även om han kanske inte e ryttare utan bara tränare verkar det som?

"Vilken ridlära (ny eller gammal) vänder du dig till när du behöver verifiera något?" Har inte så mycke ridböcker men Guerniere har jag köpt! så där va de ok me din lista.. ;-)
 
Nej, nej, det var inte så jag menade...

Du listar så klart själv de DU tycker inspirerar dig och de ridläror DU går tillbaka till. Jag rabblade bara upp mina inspirationskällor. :)
 
1. Egon von Neindorff(fast han dog ju nyligen men jag hoppas det går an ändå)

Ska snart på kurs o kolla på SS och allt jag hittils hört verkar positivt...får väl se om jag får in en tvåa där efter helgen...(ska bara dit o titta för min häst är bara 1år)

Ridlära...hm...vill nog inte gradera...
Müselers, Ridinstruktion, Dressage in Lightness(Sylvia Loch), Kyras, Dag "Dadde" Nätterqvists hemsidebok...kommer säkert på fler sen... :bow:
Glömde nästan ju!!...Mina absolut bästa ridläror...alla hästar jag ridit och handskats med!! :bump:
 
Hahaha du kan inte komma med några lättare frågor? Nåväl, gör väl ett försök :)

Levande ryttare:
Klaus Balkenhol
Bent Branderup
Rafael Soto

Ridläror:
Müseler
Gueriniere
Dadde
Podhajsky

Finns säkert fler jag tullar på, men det är dessa jag först och främst lutar mig mot!
 
Levande ryttare - Helt klart Bent. Har sett honom göra en del grejer som varit riktigt, riktigt eleganta.

Ridlära - ingen faktiskt. Praktiken får verifiera.
 
1 Craig Stevens
Sedan fick nog Kyra bli tvåa, men mest för att jag tex inte sett Borba o Branderup. Åker dock på nästa kvällsträning för att bilda mig en uppfattning...
Böcker:
1 Oliveira
2 Guerniere
3 Jean Licarte
 
Vilken nu levande ryttare är din genom sin ridning din främsta inspirationskälla?

Jag får nog säga min ridlärare, jag har dock inte sett henne rida mer än någon gång så det är inte för ridningen utan för att hon har inspirerande lektioner.
Annars tycker jag det är svårt har inte sett någon rida på ett sådant sätt att jag kännt wow, så vill jag också bli...

Vilken ridlära (ny eller gammal) vänder du dig till när du behöver verifiera något?

Jag vänder mig till min ridlärare, jag behöver "hands-on"-instruktioner. Men om det är långt till nästa lektion eller så så läser jag Dansar med hästar, TTEAM och TTouch böckerna eller Sally Swift. (Och om inspirationen sjunkit riktigt lågt så läser jag min häst, så jag får en påminelse om vad det är som egentligen är kul med att ha häst...).
 
Alla som kan mer än jag men även de som kan mindre än jag... Alla impulser som ger mig en ny infallsvinkel till vad jag håller på med!

Lever efter devisen "förkasta inget, ifrågasätt allt".

Inspiratörer (ingen speciell viktighetsordning):
Christian Carde, Artur Kottas, Sylvia Loch, Craig Stevens, Bent Branderup, Piet Nibbelink, Philippe Karl mfl mfl...

Böcker:
Hmm... allt som är skrivet om djuret hästen samt om etologi, djurträning, allmän anatomi och fysiologi mm. Men uppskattar t ex Jean Froissard, Paul Belasik, Guérinière mfl. Anser att t ex dressyrtävlingarnas regelbok är värd fördjupad läsning. Det gäller ju att kolla in normerna men även söka annan inspiration!
 
Det är just det jag tänkte vi skulle landa i till slut... Att även om vi tycker oss ha lite olika inriktningar så finns det så mycket som knyter oss samman... Och jag tycker det framgår ganska tydligt i de svar som kommit så här långt. :-)
 
jag skulle säga att bent,carina o birgitta är mina största inspirationskällor.

litteratur m.m har ja ingen speciell det beror på ändamålet,vad jag söker för tillfället.
:banana:
 
Levande ryttare: Svårt. Kan inte påstå att jag har någon speciell inspirationskälla bland ryttarna. Det är nog snarare hästarna som inspirerar mig och det är oftast inte de kända hästarna. Kan få de mest underliga känslor när jag ser en häst, speciellt såna som ingen annan tycker om och såna som "det aldrig skulle kunna bli något av". Min egen häst är nog min största inspirationskälla och lika ofta den som gör att jag ibland inte känner mig inspirerad alls... :smirk:

När det gäller ridläror har jag tyvärr inte fått tillfälle och tid att läsa särskilt många. Har läst BB:s Akademisk Ridkonst ett antal gånger och bläddrat i Ridning på Kandar men mycket mer än så är det inte. Ska nog ta och besöka biblioteket snart... :)
 
Har återkommit efter helgens kurs och vill faktiskt lägga till SS bland mina förebilder. Så lugn, tålmodig och duktig! Och klok och trevlig människa att tala med. Mycket nöjd. :D
 
Nä, jag har faktiskt inte sett hennes namn nämnas nån gång här så du har nog inte hjärnsläpp kan jag meddela :D
Sara Silfverberg...jag hoppas jag får skriva ut namnet men jag tänkte att så många andra gör ju det så...
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 786
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Jag fick en bok om akademisk ridkonst förra veckan (av bent branderup), läste ut den och blev väldigt intresserad. Tänkte att...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp