Bukefalos 28 år!

AR + hoppning

Fossing

Trådstartare
Hej!

Jag fick en bok om akademisk ridkonst förra veckan (av bent branderup), läste ut den och blev väldigt intresserad. Tänkte att när man har läst sig igenom lite mer information och skaffat sig en egen häst kanske man kan börja med denna inriktingen inom ridningen. Vi får väl se.

Jag har nu två frågor som ni säkert tycker är lite dumma, men frågar man ingenting får man ju ingenting veta som sagt :)

1. Antar att ni inte tränar på ridbana sju dagar i veckan. Hur rider ni hästen i skogen, och då menar jag formen främst när ni ska träna konditionen.

2. Jag tycker att hoppning är vansinnigt roligt. Kan man kombinera dessa två "inriktningar" inom ridsporten (antar jag att man kan...:)) och i så fall hur?

Så, skäll inte på mig nu för att jag har formulerat mig lite lustigt :)

Puss hej
 
Sv: AR + hoppning

Jag är väl inte direkt något typexempel, men här är "mina" metoder:

1. I skogen får hästen gå som den vill men jag uppmuntrar till sökning framåt/nedåt. På vägar varierar jag mellan helt kravlöst/be om sökning och avslappning/träna lite samlande när man ändå har framåtbjudningen. Nedförsbackar brukar vara en bra kontroll av hur bra balans hästen har och hur stark den är. Kan den gå sakta, samlat och göra halt omedelbums sisådär var tredje steg så är den ganska stark. Rusar den iväg har den inte styrkan/balansen.

2. Vet exempel på hoppryttare som kombinerat hoppning med barock FÖR att förbättra hoppningen. Har man en lydig häst som kan vinkla under sej snabbt på ryttarens kommando istället för att sladda i kurvorna har man stor fördel, och förhoppningsvis får man en mer hållbar häst som inte konstant går på bogarna.
Inte särskilt svårt att kombinera faktiskt, när man tränar "dressyr" rider man enligt barockprinciper för att stärka hästen och få den i bra balans och lyssna för små signaler. När man tränar hoppning tränar man hoppning :D
 
Sv: AR + hoppning

Mina svar:

1. Jag promenerar ute i skogen, rider där väldigt sällan, mest när jag haft besök (av människor och hästar). Tycker nästan det är trevligare och så får pålle stärka sig utan mig på ryggen. Tränar inte kondisen ute eftersom det antingen är vägar där man kan möta folk (skritt gäller) eller vägar som går kringelkrokar och upp och ner väldigt brant. Han tränar den så bra själv ihop med de andra hästarna i hagen...

2. Jag har tänkt börja hoppa med honom ganska snart, inte tävla dock utan bara för skojs skull. Vi får se om han gillar det, men jag som är "uppfödd" i hoppstall har det i ådrorna ;)
 
Sv: AR + hoppning

Vi blandar i skogen. Rider kravlöst mest, bara myser på lång tygel. Och tränar lite mer ordentligt, korta bitar. Ganska bra sätt att ha nåt att göra på tråkiga asfaltsvägar. Kan träna böjning runt träd, eller så. Jag har en islandshäst så vi töltar en del också. Och så spanar vi efter ÄLG!!! Jag, inte pålle, har älgskräck.

Skulle tro att det är härligt att hoppa med en lyhörd häst som har förmågan att samla sig.

OA
 
Sv: AR + hoppning

Jag rider inte ar i den bemärkelsen, men många ideer från det tar jag när jag rider!

När jag konditionstränar försöker jag få hästen att gå lång och låg. Brukar funka i skritt och trav, även i galopp ibland om inte så många andra hästar är med :angel:. Har en ponny som lätt kan bli lite het.

Jag tränar lite hoppning! Tävlar gör jag inte. Eller jo, små klubbhoppningar typ 70-90 cm :p. Det är jättebra att ha en lösgjord häst för det ändåmålet =). Sen är det kul att visa upp lite mjuk ridning bland alla hoppryttare, många ungar sitter och drar i sina ponnyer i samtidigt som dom piskar bak :devil:.

När min häst får jobba med ryggen, får upp den och "frigör" den, så blir hans galopp mycket bättre! Den vill gärna bli lite fyrtaktig även i dressyren, men när han ser hinder och har fått sträcka sig så blir den genast finare :)

//Sofia
 
Sv: AR + hoppning

Tack för alla fina svar, nu blev jag mycket klokare. Jag kommer nog fortsätta ställa lite knepiga frågor i framtiden. Tills dess är jag en "smygis" :P

Ha det bra!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 812
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp