Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

DeadSerious

Trådstartare
Lite luddig rubrik, men visste inte hur jag skulle formulera mig.
Snart kommer våran valp, och vi har börjat kika på olika klubbar som kan vara bra att bli medlem i så småningom. Som förstagångs-hundägare är det dock en djungel, och jag vet inte riktigt vilka medlemskap man behöver/som är bra att ha/som är helt onödiga.

Min tanke är att bli medlem i rasklubben och SKK för tävlingar och utställningar därigenom. Sedan vill vi gärna vara medlemmar i ortens brukshundsklubb för kurser och för att få använda deras planer osv. Jag har dock blivit lite förvirrad angående det här med brukshundsklubben, är man automatiskt medlem i SBK om man är medlem i ortens brukshundsklubb? Eller behöver man bli medlem i SBK också? Vad har man i så fall för nytta av medlemskapet i SBK?

Sedan har det också tråkigt nog visat sig att valpkursen på "våran" brukshundsklubb startar för tidigt för att vi ska kunna vara med, så nu lutar det åt att vi kommer gå valpkurs på en annan närliggande klubb. Det gör mig dock osäker på hur vi ska göra med medlemskap? Efter valpkursen kommer vi troligen (förhoppningsvis) inte vistas alls på den BHK där vi kommer gå valpkursen utan bara på ortens egna.

HUR GÖR MAN? O_o :p
 
Sv: Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

Du blir medlem i en brukshundsklubb, och betalar "stora" medlemsavgiften, där en del går till till SBK och en till den lokala klubben. Sen kan du vara medlem i fler klubbar, men då behöver du bara betala den lokala delen. Brukar vara ca 150kr.
 
Sv: Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

Jag är medlem i den lokala brukshundklubben och rasklubben. Eftersom rasen är en bruksras så betalar jag bara en liten avgift där. Skulle det bli så att jag skulle vilja ställa på en SKK-utställning så får jag väl bli medlem då. Det är lite onödiga pengar annars tycker jag.
 
Sv: Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

Som de andra skrivit så blir du automatiskt medlem i SBK om du blir medlem i en lokal brukshundsklubb.
För att träna/gå kurs på andra lokalklubbar måste du dock bli medlem även där, men då behöver du inte betala full avgift.

Mitt tips - betala in medlemsavgift allt eftersom du inser att ni behöver utnyttja en viss klubb. Finns egentligen ingen större anledning till att bli medlem överallt där man tror att man kanske kommer vilja vara medlem, förrän det är dags sas.

SKK behöver du vara medlem i om du vill ställa ut på deras utställningar, vara med i din lokalavdelnings aktiviteter eller om du är uppfödare.

Rasklubben behöver du vara medlem i för att delta på deras aktiviteter och vara med på eventuella vinnarlistor och dylikt. Kan dock vara kul att stöttarasklubben även om man inte utnyttjar deras aktiviteter.

SBK (eller sbk-knuten rasklubb) behöver du vara medlem i om du ska tävla lydnad eller bruks.
(Övriga grenar räcker det med medlemsskap i någon SKK-klubb)
Om du tänkt gå kurs/träna via en SBK-klubb måste du också vara medlem i de aktuella lokalklubbarna (då ingår som sagt centralt medlemsskap).

Sen finns ju lite andra klubbar som anordnar kurser och aktiviteter också. Som sagt, man får ta det man behöver. Tenderar att bli dyrt i slutändan.
 
Sv: Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

Tack både till dig och er andra som har svarat!
Tror att det börjar klarna nu ;)

Men du nämnde något som jag funderat på men glömde fråga om - SKK's lokalavdelningar (vilket innebär Hallands kennelklubb i mitt fall om vi pratar om samma sak :p), för att få delta i deras aktiviteter räcker det att man är medlem i SKK och man kan sedan komma och gå på de olika lokalavdelningarna som man vill? Eller behöver man liksom med brukshundsklubben vara medlem i lokalavdelningen "också", dvs. att man väljer en lokalavdelning?
 
Sv: Vilka klubbar bör man bli medlem i? + kurs på annan BHK än ortens?

Man blir automatiskt medlem i den lokala kennelklubb som man tillhör när man betalar in medlemsskap i SKK!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp