vilka maxvikter har boggietransporten?

sommarvind

Trådstartare
ja går i tankarna på att köpa transport och jag söker en transport som klarar ardenner utan problem. Boggie har ja hört är bra, men har dom olika maxvikter?

Sv: vilka maxvikter har boggietransporten?

Maxvikt för vad? Max lastvikt skiljer sig oerhört mellan olika transporter. Totalvikten skiljer sig därmed också en hel del.

Det lättaste är att börja med bilen - hur mycket får bilen dra med det aktuella körkortet? Räcker det till för att dra en transport med totalvikt och lastvikt som fungerar?

ja får formulera om frågan. Fick en rättelse för den ärendet gäller.

Hur mycket lastvikt får ni ha i era transporter ni som drar ardenner?

cheval liberte har vi tittat på , totalvikt för transporten 2000, tjänstevikt 780

Drar inte ardenner, men vi har totalvikt 2100 kg och tjänstevikt 840 kg. Hur mycket väger aktuell ardenner?

Han väger inte mycket i dagsläget ( 1 år gammal) Men ja räknar med en vuxenvikt på 800 kg för just honom.

Vad är de för transport som du har?

Totalvikt 1990 kg, last 1100 ca.

Ardenner 900 kg.

Oftast måste du ha BE för att få köra en vuxen ardenner lagligt med bil och hästsläp.

Ville tagit en titt på Ifor Williams transporterna om ni har den typen häst, vet många med större/tyngre djur använder sig av dessa :)

Åh, jag glömde nämna dem! De släpen är något otroligt stabila! Inte mycket som rubbar dem.

Det jag skrev om är ett Böckmann vilket också är mycket rymligt och bra för stora rejäla hästar, men Ifor är nog strået vassare!

Har en Cheval liberte boggi med totalvikt på 1990, lastvikt på 1250. Borde klara en vuxen ardenner. Både jag och hästarna är mycket nöjda med den transporten.

Men håller den verkligen om en vuxen ardenner ställer till med bråk?

Vilken transport håller om en vuxen ardenner ställer till bråk? Brukar inte köra ardenner men hästar av diverse andra raser. Alla är inte "snälla" och lättkörda, en del har hittat på konstigheter som transporten har klarat av. Mina bekanta med ardennerhästar har Boj av nyare modell, Kyllinge modell äldre och Bernderup modell äldre. Den ända av de transporterna som fått skador av ardenner är Brenderupen, dock inga alvarliga utan lagningsbara. Hästen fick inte heller några skador eller men.

Glömde säga att min gamla Boj Bravo, enkelaxlad, med lastvikt på 930 kg körde ardennerhästar vid flera tillfällen. Ibland rätt så stökiga unga ardennrar men den var lika hel och fin efter varje tillfälle. Jag bytte bort den transporten enbart för att få en boggitransport.

Det varierar ju mkt, ffa är väldigt många begnagnade nervägda.

Min transport får lasta 1410 kg, totalvikt 2400 kg.

Gäller att ha en bil som får dra samt BE-kort!

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
376
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur