Vilka produkter saknar du inom ridsporten?

Och så retro-stalljackor, som de såg ut på 90-talet. Då var de inte så hysteriskt tajta, de gick ner över rumpan, och hade minst 5-6 fickor.

De gamla mountainhorse jackorna som var typ omöjliga att sluta ut! Hade en mörkblå med senapsgult foder. Underbar! Satt bra i midjan och gick ner över stjärten. De som går att köpa nu för tiden är ju så bräckligt, skulle inte ens hålla för mig att gå mellan bilen och Ica i. Dessutom är allt så tajt på överarmarna. Man får ju armmuskler av att mocka, bära hö, borsta osv så får alltid köpa för stora kläder för att få plats!!
 
De gamla mountainhorse jackorna som var typ omöjliga att sluta ut! Hade en mörkblå med senapsgult foder. Underbar! Satt bra i midjan och gick ner över stjärten. De som går att köpa nu för tiden är ju så bräckligt, skulle inte ens hålla för mig att gå mellan bilen och Ica i. Dessutom är allt så tajt på överarmarna. Man får ju armmuskler av att mocka, bära hö, borsta osv så får alltid köpa för stora kläder för att få plats!!
Men ja! Jag hade en mörkgrön som jag använde jämt och som trots dagligt användande fortfarande var hel och fin när jag hade växt ur den efter 3 år. Jag grät när jag var tvungen att köpa ny jacka...
 
Tröja/ jacka för säkerhetsväst som är tunn där västen är och tjockt tex på ärmar och i halsen. Greenguardgrimma som är heltäckt med ludd för att undvika skav alt nosring fram på luddgrimma.

En sån jacka/tröja har jag också tänkt att jag vill ha! Så konstigt att det inte finns!!
 
Jag har inte hittat några heller. Inte ens med batteridrivna sockor fungerar det.

Jag rider hela vintern i mina fårskinnsfodrade bocaj. :love: Tillräckligt snygga för att använda även på träning och tävling, och supersköna och varma. Använder med ett par tunna merinoullstrumpor.
 
Jag håller på med ett projekt som hobby där ska ta fram några produkter som saknas inom ridsporten.
De produkter jag tänkt på att jag ska titta på är att utveckla ridbyxor, se över hur det ser ut på storleksfronten ( tror det är svårt bland annat med större storlekar), ta fram mer underkläder som är lämpade för ridning ( tex fler trosor utan sömmar) och ett par andra ideér. Utifrån mina många år i stall funderar jag på om man kan göra något mer med tex vinterkläder/regnkläder/funktionskläder och kläder för rejäla tag.
Har du några tankar på något som saknas och någon produkt du skulle vilja ha? Eller något som borde utvecklas?
Det behöver inte bara vara kläder men jag ska alltså inte ta fram någon ny bilmotor. :D

Öht så fattas det funktionskläder. T ex:
Ridunderbyxor. Utan sömmar räcker inte, utan vadderade underbyxor ska det vara. Det finns i dagsläget ett engelskt märke som tillverkar såna. Jämför med cykling, där alla använder dem och det finns massor.
Ridtröjor i funktionsmaterial. Jag har börjat rida i löp- och cykeltröjor för att få bra funktion.
 
Har du provat cykellampor? De är väldigt starka.
Jo, sant - men det är inte styrkan jag saknar. Tvärtom faktiskt, jag kanske är ovanlig men oftast när jag använder pannlampa under ridning klarar jag mig med rätt liten ljusmängd. Jag upplever t o m att ju starkare en typisk (pann)lampa är, desto sämre fungerar den vid ridning eftersom man bara ser det som (den typiskt rätt snäva) ljuskonen omfattar och allt utanför blir mer kolsvart ju starkare ljusfältet är. Det jag saknar är bredd hos ljusbilden, jag skulle vilja ha en jämn ljusbild på sådär 140 x 70-80 grader. Och det har jag inte hittat ännu hos någon pannlampa oavsett pris. Rent tekniskt konstruktionsmässigt tycker jag inte att det borde vara någon svårighet alls, men jag antar att efterfrågan inte finns.
 
De gamla mountainhorse jackorna som var typ omöjliga att sluta ut! Hade en mörkblå med senapsgult foder. Underbar! Satt bra i midjan och gick ner över stjärten. De som går att köpa nu för tiden är ju så bräckligt, skulle inte ens hålla för mig att gå mellan bilen och Ica i. Dessutom är allt så tajt på överarmarna. Man får ju armmuskler av att mocka, bära hö, borsta osv så får alltid köpa för stora kläder för att få plats!!

Mamma har kvar sin :D
Den håller såklart inte för regn längre och fodret har ju sjunkt lite i tvätten men den ser väldigt fräsch ut för sin ålder och funkar perfekt som övergångsjacka :up:
 
Slitstarka och rymliga kläder och skor, gjorda för att jobba i men anpassat för stall. T ex som ovan nämnt bra stalljackor som är rymliga i ärmarna och går ner över rumpan, dragsko i midjan så man själv kan välja om man vill ha den mer rak (och rymlig) i modellen eller lite mer figurnära.
Varma skor med t ex urtagbart ullfoder, har för mig att det kanske var Dojan eller någon annan modell som hade något liknande förr? Någon som minns? :)
Stallskor till sommaren, Mountain Horse Easy Rider var jättebra tycker jag. Snyggt med bruna skor, gillar inte de svarta.

Jag är över lag trött på "modekläder" i stallet, är så oinspirerad när nya kataloger kommer ut. Det ska vara funktionella plagg som är sköna att röra sig i, inte bara se snyggt ut och passa på smalt byggda personer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 363
Senast: Milosari
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 919
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp