Vilka sadlar är permanentstoppade?

Skruttan

Trådstartare
Vilka sadlar är permanentstoppade? De enda jag vet är Zaldi (är alla det?) och även nån Jacson?

Letar efter en begagnad dressyrsadel....

Sv: Vilka sadlar är permanentstoppade?

Permanentstoppade dressyrsadlar är ganska ovanligt!
Zaldi Classic
Pessoa Anky (dock inte hundra på det!)
Pariani
Butet

Kommer ej på flera?
Nästan alla dressyrsadlar har ullstoppning!

När jag tittade på dressyrsadlar hittade jag ett par lite äldre Piab med permanentstoppning.

Alla Zaldi är inte permanentstoppade. Jag hade en som inte var det, men kommer inte ihåg vad den hette mer.

Är det en fördel eller nackdel???

Kan vara både och.

En permanentstoppad sadel ändrar sig inte på samma sätt som en ullstoppad, där ullen kan sjunka ihop och ändra form med tiden.

Däremot kan man inte så enkelt ändra stoppningen om hästen skulle ändra sig i ryggen, då får man helt enkelt köpa en annan sadel.

Min Caprilli Bates är permanentstoppad....

Går det att göra om en sådan sadel? Till ullstoppning?

Det borde det ju göra, antigen så får dy byta hela bossorna, eller om det går att öppna dom nånstans och byta stoppningen.

Det går nog, men eftersom stoppningen (oftast latexpaneler i ett stycke) brukar vara limmad mot lädret så får man ta bort hela bossan och sy dit en ny som kan fyllas med ull istället.

Säkerligen ganska dyr operation... :o

Dyr... hur menar du då?? Vilken prislapp tror du att det landar på?

Frågan är ju om det är smartare att sälja och köpa en ny med ullstoppning.. För att jämföra, jag stoppade om min sadel helt och hållet pga jag tyckte den var för hårt stoppad, och det kostade 1200,- och då var det ju bara att öppna och ta ut och stoppa in igen.

Ingen aning, hör med en sadelmakare. ;)

Men en vanlig omstoppning med ull kostar runt 1000:-, och då öppnar man kanske bara och tar ur eller lägger till lite stoppning... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 117
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
747
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka