Vilka sadlar borde passa henne?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 584
A

attsy

Vi har en C-ponny med rak rygg (ngt överbyggd) med i princip ingen manke (ser ut som en shettis=rund över manken). Hon är relativt rak överryggen, ej takformad.

Jag har ridit henne en gång i min amerigo alto 17" +1,5 i bomvidd som inte alls låg som den skulle. Den låg visserligen i ganska bra balans, men var för svängd och smal. Den gled fram när jag red (skrittade bara för att testa). Den var dock inte för lång för henne.

Min spontana reaktion var att en crown borde ligga bra på henne, men det är svårt att veta.

Vad tror ni enligt denna fattiga beskrivning skulle ligga bra på henne?

Bilder på hennes rygg kommer under kvällen.

Sv: Vilka sadlar borde passa henne?

IMG_0979.jpg

IMG_0977.jpg

IMG_0975.jpg

Det är nästan omöjligt att säga vilken sadel som skulle passa din pålle.
Allra bäst är att ta kontakt med en sadelutprovare.
Dom kan sin sak. Hoppas du hittar en sadel som pasar både pållen och dej! :)

självklart ska jag ta hjälp av en unnig som jag litar på. Men jag tänkte att någon här hade sett en liknande rygg och kunde ge tips om vad som kunde passa. Hoppas fortfarande på tips!

Har du provat en stubben sadel? Jag har en Subben Artus CS på en c-ponny som ser ut som din i ryggen om man utgår från bilderna.

Den är 17" och 32 i bomvidd värt att testa kanske?

nej det har jag inte. ska kolla lite mer på den:) tack för tipset!

Min häst är väldigt lik din i ryggen om jag utgår från fotona. Det som ligger bäst på min är Globus, Crown, Jacson eller Knights.

kl* vad tror ni om en morris & Nolan? eller cliff barnsby, pessoa? det måste ju vara ett märke som finns med breda bomvidder..

Jag håller absolut inte med om Stübbensadel till din häst!!!!
Min häst liknar din (Jag har en väldigt nätt nordis med rak rygg och lite manke.)
Jag hade en stübbensadel till honom i början men den låg absolut inte bra. Han fick ont i ryggen och den klämde på honom.
Jag säger inte att en Stübben kommer ligga dåligt, men prova åtminstone en innan du ev.köper. De brukar vara normalt svängda också, och din häst hade rak rygg?

vad har du till din häst då? Hon är lite överbyggd vilket gör att ryggen blir svängd, men när hon jobbar kommer hon upp med ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 859
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 704
Senast: ylvalill
·
Utrustning Min lilla pärla har en svår rygg, har jag lärt mig nu. Den är rak, men ej spikrak, nästan lite svängd då han är skarpt överbyggd och pga...
Svar
3
· Visningar
3 039
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V