vilka sadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 200
C

cerrox

jag söker efter dressyrsadlar som kan tänkas passa korta, något breda & raka ryggar. vad bör vi prova? förslag & tips på vilka märken som kan tänkas passa är mycket välkommna. bomvidden ska ungefär vara ca 100 grader. normal mot vid är det om jag inte minns fel?

jag har hört att globus & albion är för korta & raka rygga? bör vi prova någon av dom märkerna, vilken modell? vilken bomvidd där motsvarar ca 100 grader?

tacksam för svar. :bow: ;)

Sv: vilka sadlar?

Pratade med en sadelutprovare som hävdar att de enda sadlar som passar den typen av hästar är Albion eller Crown.

ok. då kanske man skulle prova några crown sadlar också. har dock ingen erfarenhet om dessa sadlar. men finns någon hemsida, så man kan titta lite? ;)

cerrox skrev:
jag söker efter dressyrsadlar som kan tänkas passa korta, något breda & raka ryggar. vad bör vi prova? förslag & tips på vilka märken som kan tänkas passa är mycket välkommna. bomvidden ska ungefär vara ca 100 grader. normal mot vid är det om jag inte minns fel?

jag har hört att globus & albion är för korta & raka rygga? bör vi prova någon av dom märkerna, vilken modell? vilken bomvidd där motsvarar ca 100 grader?

Griffin Island, finns på www.hooks.se. En mycket trevlig sadel! (Louise Nathorst och flera till i dressyreliten rider faktiskt i sadlar av islandsmodell - dock inte just Griffin.)

men griffin sadlarna är ju i syntet. :p fast iofs ska jag inte säga så mycket om det eftersom jag inte har så stor erfarenhet av det. men har fått för mej att dom är obekväma att rida i!? ;) berätta gärna mer om dom sadlarna.

cerrox skrev:

Har en Albion K2 XW som är ca 105 grader. En W skulle kanske bli bra då?

Crown är inte så bra för korta raka ryggar, pga att tyngdpunkten är så långt bak. Den är också lite böjd framtill, så på en häst med helt rak rygg utan någon vidare manke kommer den tippa fram.

Cerrox:

Albion
Globus
Clincher
Frank Baines
Arabian / Lovatt & Ricketts

Dessa märken passar rakryggade korta hästar.

angående griffin sadlarna. vilken bomvidd motsvarar ca 100 grader, är det storlek vid kanske? hur lång är en 18"? vill gärna veta hur dom är att rida i osv.

:bow:

tackar så mycket för så många olika sadelmärkens förslag. :bow: :)

då kanske crown inte är värd att testa!? han är ju inte direkt spikrak, men ganska så rak. fast han har ju inte någon större manke direkt. :smirk: så den sadeln kanske inte är något för honom.

men albion & globus är ska jag testa. ev. kanske den där griffin sadeln. vad tror du om den, passar den dessa sortes hästar tros? clincher, frank baines, arabian / lovatt & ricketts sadlar känner jag inte till så värst mycket, men ska kolla upp vad det är för något. ;)

Griffin xvid är inte särskilt bred. Vid är ca 90 grader. 18" är lång, ca 50 cm. (det är coben, övriga dressyrsadlar är 2-3 cm längre)

Om hästen inte är spikrak ska du inte testa Albion heller.
Jag bor nära dig, om du ahr möjlighet kan du få komma hit och prova min Globus.

Clincher säljs av Ingdams, kostar 12500. Jättefina sadlar för det priset.
FB passar en lite mer böjd rygg, de är små i sätet så rökna med att gå upp minst en sitsstorlek.
L&R (www.landrsaddles.com) är svåra att få tag på. Finns hos Christina Allansdotter i Mullsjö. Jättefina sadlar av mycket bra kvalitet och de är väldigt prisvärda. Dock beställs alla sadlar, så räkna med 2-4 mån leveranstid.

cerrox skrev:
tackar så mycket för så många olika sadelmärkens förslag. :bow: :)

då kanske crown inte är värd att testa!? han är ju inte direkt spikrak, men ganska så rak. fast han har ju inte någon större manke direkt. :smirk: så den sadeln kanske inte är något för honom.

men albion & globus är ska jag testa. ev. kanske den där griffin sadeln. vad tror du om den, passar den dessa sortes hästar tros? clincher, frank baines, arabian / lovatt & ricketts sadlar känner jag inte till så värst mycket, men ska kolla upp vad det är för något. ;)
Jag har haft en globus 34 men den blev trång och har letat sadel till min häst läääänge nu...Har precis bestämt mig för att köpa den sadel jag fick hem igår på prov.En Lovatt & ricketts Ellipse Dressage..Hade hem en crown men den passade inte ...min häst har ungefär samma rygg som din häst efter din beskrivning.....Prova en sådan.Superskön !Hon brukar alltid ha hemma några sadlar i olika bomvidder...Sadelmakaren som säljer dessa är som D_K skrev Christina Allansdotter

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Det kan vara värt att kolla på Ken Taur sadlarna passar breda rakare ryggar finns några olika dressyrmodeller kolla på www.hedmans.just.nu Kanonsadlar till vettiga priser:love: (har en själv)

Kolla upp en vidare globus...passade iallafall en ponny som är mkt bred(38 i Globus mått!), har knappt nån manke & som har väldigt rak rygg...

ok. men då borde kanske en griffin sadel i xvid vara närmare 100 grader? fast är dom verkligen såå långa som ca 50-53cm i 18", då blir det nog för långt, men iofs kanske det räcker med en 17"! hmm.. ska kika på dom sadlarna iallafall, dessa sadlarna verkar ju bra, men jag är fortfarande osäker på vad jag tycker om syntet. :D undrar hur dom är att rida i!?

skulle kanske sagt det innan, men jag är ute efter lite 'billigare' sadlar. :smirk: såg att nya sadlar i clincher, fb & l&r ligger lite i för hög prisklass för mej. men finns det någon begagnad så ska jag definitivt prova dom. kanske ingen mening att prova en albion då, den kanske är för rak.

anledningen till att jag inte vill lägga ner allt för mycket pengar på en sadel just nu är att hästen i fråga bara är 4,5 år & han växer & musklar ju sej mycket just nu & lär får byta sadel om ett tag igen. men samtidigt vill jag ju ha en sadel som passar.

hehe. nu såg jag ju att det vart dej som jag mailade innan angående din globus sadel. :D

Jag tycker du kan kolla sortimentent av Islandssadlar. De är ju gjorda för den typen av häst, många iaf! Dressyrmodellerna brukar ha hely ok djup i sitsen.
Lycka till!!

cerrox skrev:
ok. men då borde kanske en griffin sadel i xvid vara närmare 100 grader? fast är dom verkligen såå långa som ca 50-53cm i 18", då blir det nog för långt, men iofs kanske det räcker med en 17"! hmm.. ska kika på dom sadlarna iallafall, dessa sadlarna verkar ju bra, men jag är fortfarande osäker på vad jag tycker om syntet. :D undrar hur dom är att rida i!?

skulle kanske sagt det innan, men jag är ute efter lite 'billigare' sadlar. :smirk: såg att nya sadlar i clincher, fb & l&r ligger lite i för hög prisklass för mej. men finns det någon begagnad så ska jag definitivt prova dom. kanske ingen mening att prova en albion då, den kanske är för rak.

anledningen till att jag inte vill lägga ner allt för mycket pengar på en sadel just nu är att hästen i fråga bara är 4,5 år & han växer & musklar ju sej mycket just nu & lär får byta sadel om ett tag igen. men samtidigt vill jag ju ha en sadel som passar.

hehe. nu såg jag ju att det vart dej som jag mailade innan angående din globus sadel. :D
L&R går att vidga bommen på :idea: ....

Hur lång rygg ahr hästen?

Du ska inte gå ner i sitsstorlek om du inte verkligen kan det. Har du en för liten sits kan inte bommen fördela vikten och det blir punkttryck.

Okej, det var du ;)
Som jag skrev i mailet så kan jag köra förbi med sadeln så får du prova. För om du inte har råd med resten men behöver en billig sadel (begagnat är svårt i den sitsstorleken och den bomvidden, jag vet, då jag själv en gång i tiden behövde den bomvidden, nu behöver jag bredare.) är Globus bäst. Finns inte så mycket begagnat, men de kostar inte så mycket att köpa nya.

Liknande trådar

Utrustning Hur är dessa sadlar? Vad ligger den bäst på för rygg? Har kollat på en med bomvidd 4, säger mig noll och ingenting… Behöver en kort...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 313
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025