Vilka sporrar är snällast mot pälsen?

HotrodKitten

Trådstartare
Nu när min hästapålle har satt vinterpäls har det dykt upp ett problem. Han får jättefula märken av mina sporrar, det blir inte sår men det syns att pälsen har skavts bort och det blir ljusare ringar där jag har sporrarna.

Rider nu med "vanliga" 1,5 cm helt gummiklädda sporrar, men de börjar bli slitna och tänkte köpa nya. Vilka sporrar tycker ni är minst risk att skava av pälsen med?

(För att förtydliga - han får lätt skav, jag rider endast med sporrar på träning och ej annars när jag rider ut, och det är endast nu när vinterpälsen kommit som det har blivit ett problem)

Sv: Vilka sporrar är snällast mot pälsen?

Kan ju tänka mig att gummit i sig skaver pälsen så ett par väl rundade sporrar utan gummi borde väl funka?

Ja, jag har också funderat på om det är gummit. För från början var gummit hårt och blankt, men nu är det ju inte det längre..

Absolut bästa för att undvika skav är sporrar med runda trissor.

Som redan nämnts. Sporrar med släta trissor. Helst några av bättre kvalitet som tex sprengers eller stübben

Har samma problem ser inte vackert ut direkt och jag har inga med gummi ens så det är en jätte bra tråd =) får titta på sånna sporrar med trissa tror jag

Som de andra säger, sporrar med trissa och inget gummi. Du kan ju köpa sporrar utan gummiskydd och sen köpa lösa och sätta på när hästen inte får skav längre. Eller köpa lädersporrskydd.

Trissor är mycket snällare för hästen och pälsen än vad vanliga sporrar är. De rullar på hästen, vanliga ligger och nöter.
Trissan bör vara lite större och inte för tunna.

Håller med de andra som svarat. Inget gummi och sporrar med trissa eller kula som snurrar. Är du säker på att det är sporrarna som ger skav i vinterpälsen? Det kan bli så av ryttarens ben bara.

Jo jag är rätt säker på att det är sporrarna eftersom det blir märken efter jag ridit med dem, men aldrig när jag inte haft dem på.

När jag menade att mina sporrar var klädda i gummi menar jag inte alltså att det är sånt gummi som det är på sporrskydd, utan de är mer "glaserade" med ett hårt lager plast/gummi.

Jag har nu önskat mig sporrar med trissa av sambon i julklapp, tack för hjälpen allihop! :D

Lite pälsglans kan oxå hjälpa :)

Jag skulle vara lite försiktig med pälsglans. Vet en häst som fick nästan som brännskador. Ryttaren hade använt det just i det syftet att minska skav men det blev tvärtomeffekt istället.

Har jag aldrig hört innan :o
Har bara bra erfarenhet av att använda det.

Jag skulle vara lite försiktig med pälsglans. Vet en häst som fick nästan som brännskador. Ryttaren hade använt det just i det syftet att minska skav men det blev tvärtomeffekt istället.

Tänkte säga det jag med, inget vidare tips...!

Pälsglans kan ju innehålla rätt olika ingredienser så jag gissar att vissa funkar och andra inte. Det är nog dumt att mixtra med det om det skulle bli helt fel.

Liknande trådar

Utrustning Min tränare tyckte jag skulle testa rida med sporrar... jag har aldrig ridit med sporrar så jag blev väldigt osäker. Men jag tog på dom...
Svar
13
· Visningar
5 140
Senast: Selma
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 416
Hästvård Jag har en fundering jag började fundera på idag.. Risken finns att detta blir långt :o Jag insåg att min islandsvalack som är 17 år...
Svar
17
· Visningar
2 608
Senast: hekla
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka