Vilka tyglar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopphäst
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 178
H

hopphäst

Jag har funderat lite på vilka tyglar som är bäst när man hoppar. Har testat vanliga lädertyglar och de funkar inte alls. De bara glider. Tycker inte att man får något bra grepp med vävribbetyglar heller. De är så stela....Någon som har något bra förslag på hopptyglar? Vad använder ni? Tacksam för tips....

Sv: Vilka tyglar?

jag föredrar gummityglar eller lädertyglar med gummi-insida. Då får man ra grepp även om tyglarna blir våta av regn eller hästsvett!

Vävtyglar med invävda gummitrådar tycker jag bäst om.

Jag tycker att tyglar med invävda gummitrådar OCH stroppar är överlägset bäst. De är dessutom ofta tunnare än vad ett par vanliga vävribbs är :banana:

Jag tycker att gummityglar är absolut det bästa till hoppning då de ger bra grepp. Det finns också vävribbtyglar med insydda gummitrådar som fungerar bra om man vill ha tyglar med stoppar.

Jag har smala lädertyglar med gummi på insidan jättebra men tyvärr så nöts dom ut rätt fort. Gillar även tyglar med invävda gummitrådar. Jag föredrar tyglar utan stoppar, upplever att dom är i vägen hela tiden.

Gummivävtyglar gillar jag även fast jag inte hoppar men kan tänka mig att de funkar utmärkt till hoppning!

jag gillar gummityglar bäst, de ger bäst grepp!

Jag gillar kantflätade lädertyglar. Använder dessa eller vanliga ribbtyglar. Just nu har jag iofs invävda gummitrådar i ribbtyglarna, använder ett annat träns än vanligt.

Jag har ett par bra tyglar, mjuka gummityglar. Gillar gummi, men "vanliga" blir så tjocka att hålla i, så gissa om jag blev glad när jag hittade dessa mjuka, lite tunnare. Fungerar iaf väldigt bra för mig, ger bra grepp även i regn.

Vävribbtyglar är stela när de är nya men mjukas upp med tiden.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
884
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka