Vilken är den kortaste sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JuliaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 969
Sv: Vilken är den kortaste sadeln?

Ha ha, ja självklart går funktion före utförande! :) Men om man jämför med andra bomlösa tycker jag dom är helt okej ändå! :angel:

Haha! Den sadeln jag har nu är en fruktansvärd tvåfärgad sak, så jag är inte jättekräsen. Men det är ju alltid tråkigt att lägga ut mycket pengar på någonting fult, men utseendet kommer ju såklart i andra hand. Sensation tycker jag är helt ok! Jag har även tittat på Pfiffs, som ser ganska lik ut men den är tydligen 50 cm lång.

Jag rider gärna barbacka på min pålle så jag tror nog att en bomlös skulle vara bra och kanske mer skonsam på hans rygg.

Visst måste det väl vara så att en bomlös sadel har större chans att passa på hästen än en med bom?

Jag är så himla bra på det här med sadlar....

En bomlös sadel fördelar inte ut vikt på den delen av sadeln som inte ryttaren sitter i. Om hästen inte störs av att sadeln är lång, är det alltså främst en fråga om hur stor ryttaren är, alltså hur långt bak på hästen det hamnar vikt.

Och så klart att man får bra tunnel för ryggraden.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
333
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka