Bukefalos 28 år!

Vilken av dessa raser är bäst för mig?

giowanna

Trådstartare
Hej alla!

Det va längesen jag var här nu, men ni "äldre" kanske minns mig :-)
Jag hade dvärgpinschern Arne, som tyvärr fick somna in i oktober 2008, pga överrörliga leder, bara 3,5 år gammal.

Som det är nu, är jag mammaledig, och vi flyttar till Sala om ett par månader, för att jag ska utbilda mig till sadelmakare. Där kommer vi bo i tre år, sen bär det av ner hit till Skåne igen, och jag startar eget.

Redan nu är jag sjukt hundsugen, men förstår ju att det inte kommer funka att skaffa hund mitt i utbildningen som är på heltid, och mannen jobbar heltid med viss pendling. Dessutom är mina barn idag 1 och 3 år, och det hade inte gjort ngt om de va liiiite större :-D

Jag har tänkt på hundval ett tag nu, och kommit fram till dessa raser:

Finsk Lapphund
Lancashire Heeler
Labradoodle

Det jag vill ha från hunden, är bla:
Lugn i olika omgivningar, inte överspänd (som tex dvärgpinschers kan va)
Lugn med barn (såklart lär jag barnen att behandla hunden rätt!)
Pigg på att träna och lära sig saker (agility, lydnad mm)
Inte allt för stor i kroppen (annars skulle new foundland varit med!)
Social med alla, inte för skällig (Ok med lite vakt, men när vi sagt ok, ska hunden lugna sig)
Orka och vilja röra sig mkt, skogspromenad, bad i vatten osv


Nu kommer jag inte på mer... Men mycket är ju som man lär hunden, även om det såklart blir mkt lättare att träna "rätt" ras till det man vill ha :-)

Kom gärna med förslag, invändningar,eller vad som helst :p
 
Sv: Vilken av dessa raser är bäst för mig?

Tror fl skulle funka fint :laugh:

Har ju både ägt och fött upp rasen och det är en underbar ras verkligen :love:
 
Sv: Vilken av dessa raser är bäst för mig?

Tror fl skulle funka fint :laugh:

Har ju både ägt och fött upp rasen och det är en underbar ras verkligen :love:

Va kul att du säger det :-) Då är jag kanske inte helt ute och cyklar! Ibland blir man ju kär i en ras bara pga utseendet... Men jag känner mig ganska säker på de tre jag slutat på, men jag ska ju bara ha en! FL är hittills högst i topp, de verkar liksom coola, men energiska, och familjehund, om man nu får säga så här inne!:o:D

Det värsta är att min syrra ska skaffa hund i sommar, från den kenneln jag hittat, och tiken jag valt.... Och jag måste vänta!! :eek: Men det är ju för allas bästa att vänta, så vad gör man... Men retsamt är det onekligen!
 
Sv: Vilken av dessa raser är bäst för mig?

finsk lapphund säger jag med (av de du räknat upp), med tanke på barnen. större hundar är lite tåligare. men många är tyvärr ganska (mycket...) skälliga. kan det vara kopplat till linjer kanske? tåls att kolla upp i alla fall.

jag avråder från att köpa blandrasvalpar, men ska du köpa en vuxen hund är ju valet av ras mindre viktigt (om du inte tänkt tävla bruks eller ställa ut).
 
Sv: Vilken av dessa raser är bäst för mig?

finsk lapphund säger jag med (av de du räknat upp), med tanke på barnen. större hundar är lite tåligare. men många är tyvärr ganska (mycket...) skälliga. kan det vara kopplat till linjer kanske? tåls att kolla upp i alla fall.

jag avråder från att köpa blandrasvalpar, men ska du köpa en vuxen hund är ju valet av ras mindre viktigt (om du inte tänkt tävla bruks eller ställa ut).

Skället är som sagt ok om det är när de är glada eller vill ha uppmärksamhet, Arne skällde å andra sidan åt allt, hela tiden, och slutade inte heller på kommando eller efter träning. Han var ju ganska reserverad, och rädd, delvis ras, men mkt individ också har jag förstått.

Tanken är att det är en valp som ska komma hit så småning om :-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Jag har haft collie i ganska många år, och tycker att rasen är i princip den perfekta för mig. MEN. Nu när nuvarande hund är 4 år gammal...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 408
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej alla! Det är inte riktigt aktuellt att köpa hund just nu men kanske framöver. Har ni förslag och tankar kring vilken mellanstor ras...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 174
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har fått ett nytt jobb som jag börjar på i mitten av januari, och lilla Bruce kommer troligtvis behöva dagpassning på heltid för...
2
Svar
29
· Visningar
2 169
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp