Vilken bindring?

caradan

Trådstartare
Vilken av de två uppbindningsställena i boj är bäst att sätta fast hästen på?
 

Bifogade filer

  • 20181210_145051.jpg
    20181210_145051.jpg
    114,4 KB · Visningar: 75
Framtill :)

När jag kör en häst har jag uppbundet i en av de främre ringarna med lång uppbindning så att hästen kan ta ner huvudet och balansera sig, och när jag kör 2 så har jag dom i de höga
uppbindningarna på väggen och fäster i ganasch ringen på grimmorna. Så de inte kommer åt varrandra.
 
När jag kollar närmre på bilden så ser det dessutom ut som att fästet på sneväggen (om det är en uppbindningsring dvs) vore bra till att ha ett hönät i :) tror inte det är ngn större skillnad att ha uppbindningen i fronten eller i sneväggen då de är så nära varandra.

Så länge man inte fäster i bommen eller i bomfästet är det mesta bra :).
 
@caradan jag tycker alltid olika alternativ på uppbindningar i transporten beror på individ och vad man utifrån det vill ha.

Jag håller med Mackan. :)
Mitt sto måste jag sätta fast kort i sidan då hon har en tendens att vilja titta bakåt, och då fastna med huvudet böjt bakom mittstolpen. Så jag sätter henne i sidan så att hon inte kan vrida halsen, men ändå äta ur höseglet.
Åker hon med sällskap måste jag sätta henne ännu kortare så hon inte kan bråka med den andra passageraren.

Ponnyn i förra stallet som har en tendens att hoppa över bommen åker med halsring, kort bunden i ett lågt fäste.

Det gäller helt enkelt att se till individens behov och anpassa uppbindningen efter det.
Precis som @Buck skriver så blir det sällan fel, så länge man inte binder i bommen.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar vara dags för mig att se mig om efter en ny (eller nyare) transport. Då jag kör mycket kallblod så känner jag att första prio...
Svar
12
· Visningar
842
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 109
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp