Vilken bomlös? Valet och kvalet? Hjälp mig!

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag har gett upp bomsadlar och bestämt mig för att satsa på en bomlös och eftersom jag vill kunna tävla lite dressyr om andan faller på så står valet mellan de nya; Kaupres ST Dressage och Trekkers Dressage Master.
Jag hade egentligen bestämt mig för en ST men så såg jag ju Trekkers här på Buke och den är ju helt klart värd att fundera över... ST:n är snyggare egentligen, men är den värd 4-5.000 mer än Trekkers? Jag bor på såpass avstånd att jag lätt kan åka och prova Trekkers om några veckor när den finns i sverige.
En trekker kan jag lösa om någon månad pengamässigt, en ST får jag spara ytterligare ett par månader för att kunna lösa och just nu är jag i stort sett sadellös och det är inte min högsta önskan direkt. ST:n har min tränare rekommenderat mig och utseendemässigt tilltalar den, men den ser ut i sitsen som sadlar jag inte brukar trivas i - den börjar slutta upp mot bakvalvet direkt efter framvalvet (så som t ex stübben tristan och lemetex) och trekkern ser mer ut som sadlar jag brukar trivas i, (djup sits med platt rump-yta så som stübben maestoso och county).
Hjälp mig! Ska jag satsa på en ST (och rida barbacka halva sommaren), är den värd det? Eller ska jag åka och prova trekkern och kanske ha en sadel som är fullt jämförbar fast komma betydligt mindre smärtsamt undan? (Jag är inte snål, bara fattig... hade jag haft pengarna hade det blivit en ST direkt, men jag kan tyvärr inte bara gräva i plånkan :( )

Sv: Vilken bomlös? Valet och kvalet? Hjälp mig!

Jag hade tveklöst satsat på ST. Om du inte gillar djup sits finns ju Gaitern.

Framförallt på grund av kvalitén, ST är av superfin kvalitet och varje sadel är handgjord. En "likvärdig" sadel för nästan halva priset är högst troligt gjord i indien med både barnarbetare och häftklamrar till hjälp och det vill iallafall inte jag stötta.

Men köper du trekkern så vill jag veta allt ändå! :) det är alltid spännande med nya sadelmodeller.

Men ST.n ser ju snyggare ut. Trekkern ser ut som en hybrid mellan Flexion& St= inte så bra. :p

Kan du inte lägga in bilder?

Själv funderar jag på en Karl från Karlslund. Ska prova mina kompisars såna först bara och se om vi trivs med den!!

Jag älskar djup sits, men jag vill ha sittyta i botten eller hur man ska uttrycka sig...

Här kommer bilderna i alla fall!

Trekkern finns längst ner på den här sidan...
http://www.stocksattel.com/html/body_saddles.html

Och ST'n ser ut såhär...
http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=5729966&postcount=187

Jag ska försöka få min mamma att ta ett litet lån åt mig - jag har ju pengarna om två månader... men jag vill ju hemskt gärna ha sadel nuuuuu...

Senast ändrad:

En tjej i stallet ska förmodligen åka och prova Trekkern inom någon månad och då lovar jag att berätta allt om hur den kändes och så!

Jag ska ev. beställa en trekker. Gillar utseendet på den oxå. Tror inte många ser att den är bomlös då man rider i den :D

men den ser ut i sitsen som sadlar jag inte brukar trivas i - den börjar slutta upp mot bakvalvet direkt efter framvalvet (så som t ex stübben tristan och lemetex)
Jag köpte ST dressyr som jag nu har sänt tillbaka, eftersom jag inte alls kunde komma överrens med sätet. Den känns exakt som en stubben tristan att sitta i! Jag väntar i stället på en ST gaiter.

Den ST dressagen som Kaupre visar på hemsidan är den senaste prototypen och inte modellen som den se ut nu fick jag veta när jag ringde dit. De hade gjort sätet djupare då de ville ha en större skillnad på gaitern och dressagen. Så gillar du inte tristan kommer du inte att gilla ST Dressage!

Hm, jag ska göra ett försök att komma överrens med dressagen, nu har jag äntligen löst pengarna till den i alla fall! Om jag inte trivs med den så blir det en Trekker men jag vill ge ST'n en chans... Tack för dina tana tankar om sadeln, ju fler åsikter desto bättre!

Jag hoppas att det är flyttbara paneler på eländet, för visst är kanalen åt helsicke för smal.

Eländet? ;P

Det ska vara flyttbara paneler enligt tillverkaren i alla fall.

Dom är flyttbara enligt svar jag fick från trekker...en kort sadel endast 46 cm.....Det som skiljer är ju att denna är helt "bomlös"...

prova båda.

trekkern ser ut att passa din rumpa bättre,men jag tyckerdne ger alldeles för lite bogfrihet jämfört med kaupres.

det jag känd evar problemet med kaupres varintemed min gamla skolhäst som är extremt svankryggig o välmusklad(mer än att jag höllpå att spräcka mig,det var-värst-vad hanär rund!)

Hna höjer dessutom ryggen rejält i arbete,och sadeln popassade honom och mig finfint,mest honom faktiskt,ökade rörelseomfånget ytterligare tills han känd ehur löst jag satt..

problemet var unghästen,som är rund,välmusklad,rakryggad o jobbar som en räka,dvs naturligt i samling.

där lutade kaupres framåt och jag tappade balansen helt.
måste allstå komm aupp fram på en sådan häst.

på min andra häst så upplevde jag den intressanta erfarenheten att via extra paddar faktiskt kunan styra exakt hur djupt säte jag ville ha,och eexakt hur mycket balansen skulle avvägas i bäcken o mage.

trycket på hästen ändraddes faktiskt konstigt nog inte.

prova båda,och så får rumpan o mulle avgöra .

Thina

MM, men Kaupre har en på väg in nu med extrakorta kåpor som jag har preliminärbokat... Och den har ju betydligt bredare kanal - är osäker på om Trekkern går att bredda tillräckligt... Mulle är ju något svankig när han står och i stort sett rak när han jobbar (som jag upplever det) men han blir inte "kutryggig"... Och bogfrihet är vårat största problem när det gäller dressyrsadlar så det lutar åt ST'n. Och jag bantar så jag planerar att ha en liten smal (okej, mindre i alla fall!) rumpa ganska snart - i alla fall om jag hittar den förbannade cykelpumpen... :D

Jo, jag väntar bara på att de ska anlända till Stall Vrå så att jag kan åka och prova. Sätet i Trekkern tilltalar mig mer än ST'n men ST'ns utseende tilltalar mig mer än Trekkern's... Gaaah, jag som aldrig hittar någon sadel som jag gillar och nu har jag beslutsångest! Varför måste ni lägga ut trådar me massa snygga nya sadlar??

Nu har jag provat gaitern, och den är kanon! Ett plant säte där du ändå sitter ganska djupt, men ej fastlåst! Hästen trivdes, jag trivdes, vad kan man mer begära?

Så om du inte skulle gilla dressagen, tveka inte att prova gaitern!

OK, då har jag en plan B i alla fall! Tack för hjälpen, det underlättar lite (mycket) i djungeln, jag har aldrig haft med bomlösa att göra innan... Just det... Hur är panelerna på ST dressagen (och gaitern)? Har klämt och kännt på en SBS Flexion men den gillade jag inte alls! För smal kanal och bossorna var helt fyrkantiga, som om de skulle trycka in i hästens rygg och manke!

Panelerna sitter med kardborre och du kan själv justera hur bred/smal kanal du vill ha. Jag tycker att de är lagom tjocka och jag tror man kan specialbeställa om man vill ha tjockare/tunnare paneler. Att köpa nya paneler är billigare än att stoppa om en sadel.

Jag har beställt en trekker dressage master nu :D Väntar ivrigt :D

Kompisen ska beställa sin om någon vecka tror jag... Och jag tror att Kaupre har en på väg in med xtrakorta kåpor (ca 45 cm) som jag tänkt boka till mina smurfben (150 cm med (inkl :D) korta ben)!

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 562
Senast: Equidaem
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Linisen
·
Utrustning Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Svalina
·
L
Utrustning Ja, jag tror jag bestämt mig för att köpa en bomlös sadel tll pållen. Känns som ett väldigt vettigt alternativ efter allt jag läst om... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 279
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023