Vilken bomvidd är vilken storlek?

elin.hs

Trådstartare
Hur vet man vilken storlek på sadeln man ska ha om man bara vet graderna i bomvidden?

Berätta, länka eller hänvisa till annan tråd men hittade inget på mina sökord.
Jag vet min häst's bomvidd i grader efter att ha mätt, men vet inte alls vilken storlek det är i en sadel, inte ens på ett ungefär eftersom dom är i stl 32,34 o.s.v. HELP! :)

Sv: Vilken bomvidd är vilken storlek?

Det är så olika på olika märken, hur de benämner de olika vidderna. I vissa märken heter "normal" 32, i andra 30, M, N, 2, osv.

Om du skriver hur bred din häst är i grader så kanske någon kan ge exempel från olika märken? :)

Sv: Vilken bomvidd är vilken storlek?

Bomvidderna skiljer sig mellan olika märken, så man kan inte rent generellt säga att 100 grader = bomvidd 32. Utan istället får man bara ett hum om vilka bomvidder som kan vara värda att prova om man har hyfsat bra koll på hur breda de olika märkena är.
Men rent generellt kan man säga att:
  • 80-90 = smalt/normal bomvidd
  • 90-100 normal mot vid/vid
  • 100-110 = xvid
  • 110-120 = helt hopplöst i princip, men isf xxvid
  • över 120 = finns i princip inte, måste måttbeställas
Men en xxw i Jacson är ungefär som en "normal" vid bom och kan inte jämföras med t.ex en Albion xxw som är betydligt bredare. Så gradtalet hjälper en bara lite, framförallt om man har en väldigt bred häst kan man utesluta många märken som helt enkelt inte så breda bommar som kanske krävs. Annars är det dock bara att prova, prova, prova.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Sharpless
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 540
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈