Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur vet man vilken storlek på sadeln man ska ha om man bara vet graderna i bomvidden?
Berätta, länka eller hänvisa till annan tråd men hittade inget på mina sökord.
Jag vet min häst's bomvidd i grader efter att ha mätt, men vet inte alls vilken storlek det är i en sadel, inte ens på ett ungefär eftersom dom är i stl 32,34 o.s.v. HELP!
Bomvidderna skiljer sig mellan olika märken, så man kan inte rent generellt säga att 100 grader = bomvidd 32. Utan istället får man bara ett hum om vilka bomvidder som kan vara värda att prova om man har hyfsat bra koll på hur breda de olika märkena är.
Men rent generellt kan man säga att:
80-90 = smalt/normal bomvidd
90-100 normal mot vid/vid
100-110 = xvid
110-120 = helt hopplöst i princip, men isf xxvid
över 120 = finns i princip inte, måste måttbeställas
Men en xxw i Jacson är ungefär som en "normal" vid bom och kan inte jämföras med t.ex en Albion xxw som är betydligt bredare. Så gradtalet hjälper en bara lite, framförallt om man har en väldigt bred häst kan man utesluta många märken som helt enkelt inte så breda bommar som kanske krävs. Annars är det dock bara att prova, prova, prova.
Hästnyheter Två bolag som står bakom omdiskuterade Viegård Stuteri ska betala höga böter, efter flera händelser rörande vanvård av djur. Trots detta...