Bukefalos 28 år!

Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Mli

Trådstartare
Jag hade tidigare en tråd om tyngd i nackrem. Kommer nog att behöva köpa en ny brösta för att få fort problemet. Här är lite nakenbilder på min odåga. Vad tror ni skulle funka? Fransk brösta? Fransk coller? Empathy? Fördel/nackdel?
Lokor vill jag undvika då jag hade tänkt att köra lite dressyr också.

576947_10150880230972380_707712379_9715730_993978119_n.jpg


558657_10150880229992380_707712379_9715729_810282130_n.jpg



485885_10150880235302380_707712379_9715736_1742463680_n.jpg



Ponnyn är en welsh/shettis påfyra år, växer lite just nu och kom idag in från hagen med en rejäl fångnacke :o, men den kommer förhoppningsvis att ge sig med lite magbalans.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

problemet med dessa små ponnysar är att det inte finns någon plats för en brösta mellan strupen och bogspetsarna. ett franskt collar av den modellen/märket du länkade till skulle nog inte göra någon som helst skillnad då själva bröstan fortfarande inte ger någon bogfrihet. jag tror helt klart att en empathy brösta skulle vara den bästa bröstan men en brösta kan nog tyvärr inte bli helt bra på en sådan lågt ansatt hals.

Vore det min häst hade jag köp ett par lokor och tagit bort draglädren och special sytt ett par linor att fästa direkt i lokorna i övrigt kan du använda reten av "bröstselen". varför kan du inte köra dressyr med lokor?

Problemet med trycket över halsen du har med bröstan tror jag beror på att "uppehålls remmen" hamnar för långt bak under drag (hamnar mot manken). det kanske skulle hjälpa att sy om infästningen i bröstan, alltså flytta fram den.
det du kan börja prova med är att rejält länga den bakre uppehållsremmen och korta den främre på så vis kan du få fram den övre delen en bit... (svårt att förklara)
skulle nog också försöka höja bröstan lite utan att strypa hästen... att svängeln sitter högt är nog bara possitivt i det här fallet eftersom att draglinjen blir i stort sätt rak. skulle den vara lägre skulle bröstan behöva sänkas i "bakkant" och då blir nog trycket på bogspetsarna ännu större.
om du däremot byter till lokor är det bra om draglinjen blir 90grader med bogbladets vinkel, och då bör nog svängeln sänkas.

hoppas du får till det!
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Jag tycker ändå att han har bättre plats än vad det ser ut som, när jag har bröstan på rätt läge så är det nog en två fingrar ner till bogspetsarna. Problemet är ju att det trycks ner när han drar. Den bakre av uppehållsremmarna är helt lös, har ingen funktion alls, all vikt ligger på den främre.
Testade att höja bröstan lite extra idag eftersom den ändå glider ner i drag, och jag tyckte att det kanske blev lite bättre, alltså ett mindre tryck. Men då drog han inte tungt idag heller, bara den lätta rockarden med mig och sonen.

Hur illa tror ni det ser ut att ha en empathy i konstläder när resten av selen är i läder? Eller det kanske man inte tänker på om allt är svart?

Jag känner mest att det kan bli klumpigt att få hästen att arbeta bra i dressyr med lokor, men jag kanske har fel. Har ju bara haft lokselar innan men då med ardenner som dragit tungt.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Vi har en Zilcosele med empathybrösta, selen i sig är väl ingen höjdare men bröstan är kanon. Är väldigt nöjd med den!

Här är våran ponny med Empathybrösta och med däckelgjord i läder, tycker det ser helt okej ut att kombinera. Ingnorera draglinorna som sticker fram, vet inte riktigt hur jag ska lyckas kapa av dom. :p
546657_10150674331396641_726466640_9702876_512485003_n.jpg
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Jag har en ergonomisk brösta från Ideal Equestrian, är mycket nöjd med den :)
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Vi har nordsvenskar som vi både kör med i skogen (alltså drar ut ved) och tävlar i körning.
Vi använder empathy brösta till de lätta vagnarna i sportkörningen och lokor till den lite tyngre körningen som oftast bara är skritt. Rekomenderar inte att skaffa lokor till din sorts körning utan då hellre ett smidigt coller.

Vi har köpt selar från Zilco och de fungerar superbra och våra har hållt kanon och vi tycker det är väldigt tidsbesparande med dessa plastselar :) Bild såg du i den andra tråden. Om du vill ha empathbrösta i läder så tillverkar Ideal ett som går att beställa genom tex Börjes.

Vill du ha en nättare brösta kanske detta kan vara ett alternativ med endast en svängd brösta som fjordingen har längre ner på sidan:
http://klindtrideudstyr.skysite.dk/?side=71323

Men jag tycker att du ska skaffa em empathybrösta :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Hur blir tryckfördelningen med en sådan där brösta? Är lite "rädd" för att det ska bli punktryck längs med överkanten på bröstan, så att hästen bara drar med en liten del av bröstan. Har ingen erfarenhet av den typen men det ser ut att kunna bli så...
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

svarar flera

Det blev ju inte så tokigt att kombinera syntet och läder ändå. Jag tycker om syntet annars, det är så smidigt att hantera och hålla rent. Men tyvärr så kan det ju se lite väl plastigt ut i vissa märken.

Det lutar åt att det blir en sån brösta. Jag är dock lite orolig att det ändå ska bli ett tryck i nackremmen, men det borde det väl inte bli med en brösta som sitter bättre? Synd att det inte verkar gå att få tag i begagnat.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Jag har ju funderat lite på det här med lokor ändå..
Det mesta vi använder ponnyn till är att köra ut på tur med barnen. Då drar han ganska tungt. Vagnen väger ca 120 och jag + barn väger ca 130 kg. Kanske skulle man skaffa sig loksele ändå? Iallafall att ha när jag kör så. Hittat en loksele, begagnad men bara provad, visserligen från Bole, för 1400:- Kanske skulle man bara ta lokorna och göra om så man kan fästa draglinorna direkt där i.
Eller är det egentligen inte så tungt för en ponny att dra så att man lika väl klarar sig med en bättre brösta? Det hade ju varit smidigare.
Usch vad jag är velig.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

På bilden sitter den kanske inte helt optimalt, men den går att anpassa väldigt väl så det är inget problem att få tryckfördelningen bra.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

om jag valde lokor skulle jag inte vilja ha resten av lokselen till din körning då det blir lite "glappigt", måste kompletteras med höga skakelinfästningar mm.
Men vore jag i din sits så hade jag definitivt valt "lösa lokor" till resten av selen. det hindrar ju inte heller att du kompletterar med en empathybrösta till lättare körning.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Det är så jag tänkte, bara ta lokorna. Resten av selen kan ju bli... tja, reservdelar. Men samtidigt tvekar jag på lokor för att jag tycker att det är så osmidigt att hålla bossorna rena. Lättare med en empatybrösta i syntet...

Nu måste jag snart bestämma mig, jobbigt.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Nu har jag beställt empathyn :-)

Jag kollade runt lite på utländska sidor för att se om det kanske gick att beställa billigare från utlandet. men det var ju tvärt om, mycket dyrare! Konstigt. Men det är klart, driveout har ju bra priser.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Imorse hämtade jag ut min nya Empathy :bump:
Den satt som en smäck! Som formgjuten för lilla odågan. Testade ett kort dressyrpass och ponnyn har aldrig varit så trevlig att arbeta. Fantastisk skillnad! Ska ta den lite tyngre maratonvagnen imorgon så får vi se hur det funkar med den.

Ett litet irritationsmoment dock, sömmarna ser fördjävliga ut på ett ställe på bröstan. På ett ställe ser det ut som om de har missat "spåret" med en halv centimeter och sen svängt tillbaka. Egentligen spelar det ingen roll för mig, ingen kommer titta på sömmarna så noga när man kör. Men jag har ingen lust att betala fullt pris för något som sänker andrahansvärdet så pass mycket. Men jag har inte heller lust att skicka tillbaka den och få en ny, det tar ju en vecka till minst. Kanske om jag kan få avdrag på priset, eller ett tillgodo på affären. Ska maila dem och kolla hur de/jag ska göra.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Glömde..

Tack för hjälpen allihop!
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Nu vill man ju se bilder också! :)

Va inne på den bröstan innan men sökte här på buke och blev inte lika hundra.. men ska införskaffa mig en bättre brösta än vad jag har nu så jag kollar runt lite :)
Hur tycker du den fördelar trycket?
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Vi har en Zilcosele med empathybrösta, selen i sig är väl ingen höjdare men bröstan är kanon. Är väldigt nöjd med den!

Här är våran ponny med Empathybrösta och med däckelgjord i läder, tycker det ser helt okej ut att kombinera. Ingnorera draglinorna som sticker fram, vet inte riktigt hur jag ska lyckas kapa av dom. :p
546657_10150674331396641_726466640_9702876_512485003_n.jpg

Precis sådär har jag tänkt göra till min shetlandsponny. Kombinera zilcobröstan med en ideal sele. Kul att se hur det ser ut.
 
Sv: Vilken brösta ska jag välja? *bilder*

Idag tog jag en lite längre tur med maratonvagnen, och jag tycker att det funkar mycket bra. Det känns som om den ligger jämnt längs ponnyn och fördelar trycket bra. Det finns så många inställningsmöjligheter så jag tror att det kan bli perfekt :)

Bilder kommer snart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp