Vilken dator ska jag välja?

Philosophia

Trådstartare
Jag har en Acer Travelmate som jag gillar, men den börjar bli lite trött så jag har funderat lite över ny dator. Två alternativ har utkristalliserat sig:

1. Acer Travelmate 6292 med Intel Centrino duo som processor. Skärmen är 12,1", 1 GB.

2. Macbook, antingen den på 2 GHz eller den på 2,16 GHz. Processor är Intel core 2 duo, 1 GB. Skärmen är 13".

Jag använder främst som ordbehandlande, men surfar givetvis och pysslar lite med bilder (foton) - men inget avancerat. Jag vill ha en dator som är hyfsat snabb, tyst, energisparande och lätt (har aldrig förstått hur en 17" på 3-4 kg någonsin kunnat betraktats som bärbar).

Fördelen med Acern är att den har lång batteritid! Fördelen med Mac är att man slipper alla virus, samt att den har något större skärm! Min nuvarande Acer 12" och det är lite jobbigt att läsa från den tycker jag. En tum gör faktiskt en del.

Vad tycker ni?
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Alltså, jag är nog rätt partisk för jag skriver nu från min sprillans nya MacBook, men jag är såååå nöjd. :D Jag har ju iofs haft Mac innan min MacBook också, men om jag jämför med min mammas Fujitsu-Siemens så är min MacBook knäpptyst och väldigt lätt. Jämför jag med min gamla iBook (12") så är MacBooken ungefär lika tung, och mycket tystare.

Dessutom så går det ju numera att installera Windows (XP eller Vista) på Macen också, så skulle du ångra dig eller behöva något program som absolut bara finns till Win (typ.. ArchiCAD eller hur det nu stavas), så är det inga större problem. :)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

jag flikar härmed in att jag ÄLSKAR över allt annat min lenovo X60 som jag just köpt. den är :heart underbar. T2700 processorn med 1gb ram och 80gb hdd. inget överflödigt, precis vad jag vill ha. och så fruktansvärt bra batteritid, tom med lilla batteriet (2h 45 min surfande är inget problem)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Vad är det angett för batteritider för båda datorerna?
Macbooks brukar ju annars vara kända för långa batteritider, >3h.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

eftersom jag gick över till apple -98 och dessutom jobbar som säljare för dem idag så är jag lite partisk :angel:

macbooken är MYCKET dator för pengarna, + att du lätt kan byta hårddisk och minne själv!

det du ska tänka på om du ska redigera foton (och färgerna) är att glossy skärm inte är så bra, det gör nämligen att färgerna ser mycket mer mättade ut (så när du skriver ut foton sen så ser de ut som dasspapper i färgerna) ;)
däremot så kan du ju koppla in den till en extern skärm de gångerna det är viktigt med färgerna!

batteritiden är mycket bra (men beror såklart på vad du gör med datorn och vilken ljusstyrka du har på skärmen osv)

15" är bärbart, 17" är släpbart/bärbart inom hemmet!!! Hade en 17", nu en 15" :love:

om du bor i sthlm å vill ha hjälp så är det bara att komma in till mig på västermalmsgallerian ;)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Ooh, så då kan man komma till dig och köpa mer minne till sin MacBook, då? Borde ha någon Buke-pin eller något. ;)

baka_kun, jag klämde just ut en sådär 3,5 h surfande ur min MacBook. :D
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Ah! Jag har redan planerat in ett besök där under dagen faktiskt (bor på Kungsholmen).

Jag läste någonstans att batteritiden på Macbooken var 2 h, men det kanske var helt fel? Jag är ju van vid min Acer där batteritiden när jag köpte den var 7 h och nu - efter 3 1/2 år användning är nere i 2 h. Jag blev mäkta besviken när jag kikade på datorer igår och såg att i princip alla "vanliga" PC har mellan 1,5 och 2 h batteritid. Det tycker jag är jättedåligt.

Några frågor:

1. Vilken av Macbookarna skulle du rekommendera? Hur långt räcker den med 1 GB/80 GB (den för 9900 kr)? Min sambo tyckte att det lät som lite väl lite prestanda, men min uppfattning av Mac är att den kräver mindre än en PC (men det kanske är fel?).

2. Det är alltså så att om jag skulle köpa en Macbook med 1 GB minne och senare vill konfigurera den till 2 GB är det möjligt att göra i efterhand? Det vore ju toppen!

Jobbar du på Västermalmsgallerian idag? :)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

jaaa det får du (ensam tjej där så det är lätt å hitta mig) :D
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Ah! Jag har redan planerat in ett besök där under dagen faktiskt (bor på Kungsholmen).
neeeej jag jobbar imrg :cry:

Jag läste någonstans att batteritiden på Macbooken var 2 h, men det kanske var helt fel? Jag är ju van vid min Acer där batteritiden när jag köpte den var 7 h och nu - efter 3 1/2 år användning är nere i 2 h. Jag blev mäkta besviken när jag kikade på datorer igår och såg att i princip alla "vanliga" PC har mellan 1,5 och 2 h batteritid. Det tycker jag är jättedåligt.
nej, "verklig" tid är nog runt 3-4h!!! men kollar du dvd å har på ljustaste läget, och massa prog igång samtidigt, BT å trådlöst näst osv då sjunker det fortare!!!

Några frågor:

1. Vilken av Macbookarna skulle du rekommendera? Hur långt räcker den med 1 GB/80 GB (den för 9900 kr)? Min sambo tyckte att det lät som lite väl lite prestanda, men min uppfattning av Mac är att den kräver mindre än en PC (men det kanske är fel?).
för det du säger att du gör så räcker det mer än väl.. vilken prestanda är det din sambo tycker att du saknar?
Minne kan du sätta i, 80Gb är rätt mkt om man itne ska ha massa musik å massa prog osv, hårddisken går ju för övrigt att byta!!!
sen ska man fråga sig om man behöver dvd-brännare eller om man klarar sig på cd-brännare.. jag har brännt dvd kanske MAX 4 ggr under mina 10år med mac (ok i början fanns det inte, men sen efter 2000 iaf)...
Det är ju alltid bra att ha en extern hårddisk oxå som back up, speciellt när man har en bärbar, man KAN tappa den å man KAN bli bestulen på tåg/buss osv... sen gör ju vissa back up på dvd å vissa på cd, det beror ju helt på hur stora filer man har... å hur många :)

ang prestandan i jmf med PC så kan man ju jämföra rakt över nu, MEN sen veror det ju på vilket operativsystem man kör.. jag har ju fått för mig att apple gör ju ändå sina datorer för just SIN programvara = borde vara bättre anpassat... win körs ju på "alla PC"... = inte till en specifik hårdvara...

2. Det är alltså så att om jag skulle köpa en Macbook med 1 GB minne och senare vill konfigurera den till 2 GB är det möjligt att göra i efterhand? Det vore ju toppen!
Japp, hårddisk och minne går att byta!!
Däremot kan du INTE sätta i ett grafikkort i efterhand! Så om du ska spela world of warcraft (dvs avancerade grafikspel) eller hålla på med avancerad 3D-animering då är det fel dator ;) men det lät inte som att du skulle göra det :)

Jobbar du på Västermalmsgallerian idag? :)
näää :'(
köp av miiiiiig :'( ;)

sen kan jag även tipsa om Allriskförsäkringen, kostar 800kr på den datorn, 1000kr i självrisk men den täcker ALLT, brand, stöld, cola i tangentbordet, hund som tuggar sönder skärmen osv... täcker även garantifel år 2 och 3 (först året kör man ju apples egen utan självrisk på garantifel såklart!). Skillnaden mellan den och en drulle på hemförsäkringen är att det inte är värdeminskning på datorn!
Låter lite "säljaktigt" men jag kan säga att alla vi som jobbar å köpte dator sen den kom har köpt en hehe, till å med jag ;)

gå in å kolla idag, å kom tillbaka imrg ;)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Tack så mycket för dina bra svar!

En fråga till bara! Om jag skaffar en Mac och vi på jobbet har PC, funkar det att jobba parallellt med "samma" worddokument" på de olika plattformarna? Dvs. om jag jobbar med ett dokument på PC:n på jobbet och sedan för över det till ett plattformsoberoende fickminne, kan jag bara plugga in fickminnet i Macen och bara skriva vidare?
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

japp, det finns MS Office för mac (halva priset fram till 31/8, dvs 750kr)
så kan du använda apples iWork, å sen finns lite andra alt. open office osv...

personligen kan jag tycka att det är smartast att fortsätta i den miljön man är van att jobba i...

du kan installera win på macen men det är inget jag rekommenderar om du inte verkligen behöver det... med Mac OSX kan du inte få virus (som det ser ut idag), så fort du installerar win så kan du det..
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Ett tips för att köpa macbook är att ta den lägsta konfigurationen med den processor du vill ha, och sen byta minne och hårddisk själv. De må vara billiga för prestandan i grundkonfigurationen, men priset för att få extra minne till är hutlöst.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

om man beställer från apple ja... tror våra 1Gb minnen ligger på 799 för dagen!
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

mm. men din macbook kostade minst 2000kr mer än min x60 :D :D

och för 2000kr till får jag longlife batterier eller 9celliga standardbatteriet. har 4cell nu. :D

(dvs runt 15-16h batteritid, filmtittandes... och ja det är overkill, det blir runt 1.5kg extra batterier. mer än vad datorn och bara batteriet väger dvs.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Hehe, ja, man får vad man betalar för. ;) Och så slipper jag virusprogram, och slipper köpa Officeprogram eller några andra progam alls, för det mesta kommer med. :D

Sen så fick jag 2000 kr i rabatt på min MacBook, då jag köpte den på ElGigantens med deras invigningspriser. Så jag fick mellanmodellen till lägre pris än den minsta modellen. Snacka om tajming förresten, har velat ha en MacBook länge och tänkte beställa en så fort jag fått mitt CSN-kort, men så såg jag av en slump ElGiganten-annonsen. Det blev ju billigare än med studenrabatt, till och med!

:bump:
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Jag skulle helt klart valt Acern då jag tycker att Centrino är ett väldigt lyckat koncept från Intel om än lite gammalt men det innebär ju ett lågt pris. Iaf så är Centrino just utvecklat för bärbara datorer med grym batteritid som följd. Så kör på Acern om du bryr dig det minsta om batteritid.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Se till att det är en mobilprocessor och inte en PC-processor om du ska använda den mycket bärbart.

Batteritiden är urusel på PC-processorn fast det talas det inte så högt om. Däremot blir ju datorn billigare.

Jag har allvarliga funderingar på en MAC nästa nyköp. Nu har jag en knappa 2-årig Acer Aspire 5002WLMi som jag fortfarande är riktigt nöjd med.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

står sånt ens i specarna?
om jag ska vara ärlig så har jag aldrig hört talas om det :o
däremot hur kylningen är å hur hd är upphängd...

jaaa gå över till mac :banana: ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag konstaterade igår att jag behöver ett nytt grafikkort. Det jag har klarar inte av spelen jag vill spela, det bara laggar. Spelet...
Svar
18
· Visningar
974
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
669
Senast: Squie
·
IT & mobiler Funderar över vad som är bäst och enklast att använda av bärbar dator eller surfplatta till föreläsningsanteckningar. Är det någon som...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 107
Senast: trofé
·
IT & mobiler Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i...
Svar
14
· Visningar
11 284
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp