Vilken dator ska jag välja?

Sv: Vilken dator ska jag välja?

Vet inte om det står i specarna, men när jag bestämde mig för att köpa bärbar ställde jag upp ett gäng kriterier (tror dessa finns uppradade i en tidigare tråd om bärbart här i forumet) och då läste jag in mig lite i ämnet.

PC-processorn drar mer än mobilprocessorn. Den är ju avsedd att sitta i en stationär dator med konstant elåtkomst. Mobilprocessorn är utvecklad för att vara snål och är dyrare. Då många idag använder sina bärbara som stationära blir priset avgörande.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

*KL*

Trots att macbooken inte på långa vägar lever upp till batteritiden på min nuvarande Acer (7 h med nytt batteri) så blev det en mac.

Så nu står det en liten vit sötnos bredvid mig och bara väntar på att få packas upp. Acern tänkte jag skicka på service för nytt tangetbord och allmän översyn.

Jag älskar min trogna Acer, men macbooken verkar vara så rolig :bump:!
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Förlåt! :o Men jag kunde inte hålla mig. I morgon skulle jag inte hinna till Västermalmsgallerian och på tisdag åker jag på konferens i Schweiz för en vecka framåt och vill gärna ha en fungerande laptop med mig då.
 
är denna dator bra,hur stort ram?

Vad säger ni om denna dator??

är en accer(stavning)


Modell AS3105WLMI
Processor AMD Sempron 64 3600+ (2,0GHz-1600Mhz 256KB)
Minne 512MB (1x512 DDR2 533Mhz) up to 2GB
Grafik ATI Radeon® Xpress 1100 shared up to 512 MB beroende på internminne
Hårddisk 80 GB, 5400rpm
Operativsystem Windows Vista Home Basic
Mått(BxDxH) 358 x 269 x 39.8/33.8 mm
Vikt 2,8 kg
Skärm 15,4” WXGA (1280 x 800)


jämförst med denna ,vilken hade ni valt och varför? Vilken har största rammine (heter det så) av de två?


Produktbeskrivning Toshiba Satellite L30-106 - Pentium Dual Core T2060 1.6 GHz - 15.4" TFT
Dimensioner (BxDxH) 35.8 cm x 26.2 cm x 3.7 cm
Vikt 2.74 kg
Systemtyp Notebook
Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn
Processor Intel Pentium Dual Core T2060 / 1.6 GHz ( med dubbelkärna )
Cacheminne 1 MB - L2-cache
RAM 512 MB (installerad) / 2 GB (max) - DDR II SDRAM - 533 MHz ( 1 x 512 MB )
Hårddisk 60 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - integrerad
Display 15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA )
Grafikstyrenhet ATI Radeon Xpress 200M
Ljudutgång Ljudkort
Telecom Fax / modem - 56 Kbps
Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Inmatningsenhet Tangentbord, pekplatta
Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumjon
Driftstid (upp till) 1.5 timme/timmar
Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Basic - Danska / engelska / finska / norska / svenska


snälla hjälp en dataanlafa bet som försöker lära sig :)
 
Senast ändrad:
Sv: är denna dator bra,hur stort ram?

De har lika mycket RAM-minne båda två, 512 MB, men det går att uppgradera till 2GB på båda.

Jag är ingen expert direkt, men jag hade nog valt datorn nummer ett. Sedan får man ju inte reda på så mycket om den, för att göra en rättvis jämförelse vore det bra att veta bl a batteritid och om det finns wireless och sånt. Skulle det INTE finnas det till exempel (vilket det säkert gör) så är det ju en annan sak.

Grafikkort kan jag nada om, så jag vågar inte säga något där.
 
Sv: är denna dator bra,hur stort ram?

Ser ut att vara i stort sett skitsamma. Men det är värt att fundera på om du inte vill ha inbyggt trådlöst nätverkskort. Eller det kanske du inte kommer ha användning för?

Kolla även om den översta har cd-brännare. Det har den understa, och det är en bra sak.
 
Sv: är denna dator bra,hur stort ram?

I regel är det ett par skruvar som ska bort, ev får man lyfta ur batteriet, rycka ur de gamla minnesstickorna och vålda i de nya. Ingen stor operation, med andra ord.

Två vettiga 1-gb-stickor kan man få för runt tusenlappen.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Knappast eftersom det är bärbara... :crazy: På en bärbar är det i regel inget man gör själv.
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

jag har en pc men är inkompetent när det gäller datorer..med andra blir det att lämna in datorn tll ngt som som kan fixa det till mig
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Det visste jag faktiskt inte eftersom jag själv skyr mac som pesten ;)

Men jag måste försvara mig lite med att inlägget jag svarade på var ett svar på suisyolas "förslag", som faktiskt handlade om pc :)
 
Sv: Vilken dator ska jag välja?

Jag säger ju att PC suger... :angel: :D

Allvarligt talat... Nog trodde jag man kunde byta ramminne, hårddisk och sånt själv i en någorlunda modern PC. Jag är ärligt talat förvånad att det fortfarande inte går.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag konstaterade igår att jag behöver ett nytt grafikkort. Det jag har klarar inte av spelen jag vill spela, det bara laggar. Spelet...
Svar
18
· Visningar
974
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Squie
·
IT & mobiler Funderar över vad som är bäst och enklast att använda av bärbar dator eller surfplatta till föreläsningsanteckningar. Är det någon som...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 109
Senast: trofé
·
IT & mobiler Jag inser att jag förmodligen är "tvungen" att köpa en surfplatta, men jag behöver få några svar på mina frågor.:) (jag försökte fråga i...
Svar
14
· Visningar
11 284
Senast: sussisus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp