Vilken färg blir kattungana?

S

sajrot

hej!
För ett tag sen smet mig honkatt och senare på kvällen efter att hon rymt så såg vi henne para sig ett flertal gånger med en hankatt på gården :angel: Nu undrar jag hur ungarna kommer att se ut (om det blir några)

Honan är långhårig och svart med vita tecken (Tassar, haka, mage)
Hanen är korthårig och grå med vita tecken (Tassar, nos, mage)

Vilken färg kan kattungarna få? hur stor är chansen att de blir långhåriga?

Jag vet tyvärr inte hur katternas föräldrar ser ut.

Supertacksam för svar!! :rofl:
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Bär hanen långhår kan ungarna bli långhåriga. Annars blir alla korthåriga.
Alla ungar kommer bli svarta eller blå (kan bli blå om honan bär dilution (dilution=bleker färgen tex svart blir blått)), med eller utan vitt, beroende på om någon förälder är homozygot.


...det är inte för sent att kastrera/abortera.
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Beroende på vad katterna bär för anlag:
Svarta, möjligtvis grå. Sannolikt vitfläckiga.
Kanske långhår.

Ah, du hade redan fått ett mer utförligt svar. Sen finns det massa andra anlag som kan ligga dolda i flera generationer, men de flesta av dem är ovanliga på huskatter.
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Tack för svaren :)
Abort blir det nog inte. Vi hade tänkt para henne nu till våren, dock inte med denna hanen. Men kattungar som kattungar, alltid lika underbara.
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Tack för svaren :)
Abort blir det nog inte. Vi hade tänkt para henne nu till våren, dock inte med denna hanen. Men kattungar som kattungar, alltid lika underbara.

Svart är svårsåld men de vet du kanske redan?;)
Men om du har honkatten som utekatt är väl risken stor att hon inte väntar på hanen ni bestämt utan ta första bästa då hon löper (även om de skulle va hennes far)
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Skrev jag inte att honan smet?
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Jo, men det hindrar inte att ni ger katten en abortspruta istället för att låta henne få ungar.
För som sagt är katter svårsålda, bara att ta en titt på blocket - just nu 1323 annonser om katter som söker nya hem, de allra flesta annonser handlar om fler än 1 katt.

Kanske är jättekul att få kattungar, men kattungar kostar pengar och chansen att få igen de pengarna är så gott som obefintliga. Speciellt om honan får en stor kul på säg... 8 kattungar. Dessutom är det en onödig risk att ta, dräktighet och födsel kan bli döden för en honkatt. Vill ni ha en kattunge så köp en av någon av alla dessa 1323 annonser som finns, eller från ett av alla dessa proppfulla katthem så de kan få plats till fler hemlösa katter som är avlivningshotade, svältande osv. :)
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

när vi är inne på färgkombinationer tänkte jag bara höra mig för lite :)
Honan är en brunsvart randig skeppskatt vars mamma var grå,vid beigerandig. Hanen är en svartvit bondkatt.

Något som gör det hela intressant är vår hanes teckning:

32074503.jpg


Det verkar även som att just denna teckningen är genetisk. Hans mamma har samma tecking. Hon har fått sammanlagt fyra ungar, först en i varje kul och sedan två i den sista. Den första var helsvart, något lockig. Den andra bar samma teckning som mamman, sedan kom vår hane i en kull om två där han ser ut som mamma och storebror och den andre var helgrå utan tecken.
Alla ungar hon fått har varit hanar och två har liksom henne fått denna teckning.

Vad tror ni, en killemisseunge med massa tår och häftig teckning?
Beckäckningen är bara en tanke än så länge.
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Det vill komma svarta, svartmönstrade och eventuelt blå. Men jag quotar modig_korn:
För som sagt är katter svårsålda, bara att ta en titt på blocket - just nu 1323 annonser om katter som söker nya hem, de allra flesta annonser handlar om fler än 1 katt.

Varför avla fram fler bondkattungar, när det redan föds för många oplanerat?
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Som sagt så är aveln bara en tanke, jag är just ni bara nyfiken på vad det skulle kunna bli. Hade varit spännande om hans teckning hade nedärvts. Släktingen som äger skeppskatten kommer ta ungar på henne innan hon steriliseras då skeppskatter är ovanliga och säljs som smör och den här skeppskatten kommer från en egen stam från Styrsö utan för Göteborg. Och därför tyckte jag att det hade kunnat bli en spännande kombination.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg blir kattungana?

"Skeppskatt" är en defekt. Varför älskar folk när katter har den defekten? Om deras barn föds, ropar de glatt då "Åh, Olle har SJU tår på fötterna!111!!!!!1"
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Jag förstår heller inte det.. Tycker skeppskatterna är lite otäcka med sina ekstra tår :o
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Som sagt så är aveln bara en tanke, jag är just ni bara nyfiken på vad det skulle kunna bli. Hade varit spännande om hans teckning hade nedärvts. Släktingen som äger skeppskatten kommer ta ungar på henne innan hon steriliseras då skeppskatter är ovanliga och säljs som smör och den här skeppskatten kommer från en egen stam från Styrsö utan för Göteborg. Och därför tyckte jag att det hade kunnat bli en spännande kombination.

Du är väl medveten att en skeppskatt har en defekt som kallas polydaktyli. Detta är inget unikt (raskatter med polydaktyli (flertår) har avelsförbud) utan ett sätt för huskatts uppfödare att tjäna stora pengar :(
Då en katt har fler tår än normal kan de ektra tåna skadas då de oftast inte kan dra in dem som de vanliga klorna. Dåfastar de oftast och katten skadas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppskatt

Honan är en brunsvart randig skeppskatt vars mamma var grå,vid beigerandig
Nyfiken på hur mamman ser ut... katten kan väl knappast grå och beigerandig..eller menar du blåpadda?
 
Sv: Vilken färg blir kattungana?

det skulle stå vit, inte vid. Sorry :) visste inte vad man ska kalladet så jag gjorde mitt bästa att beskriva :) hon var mestadels grå och vit randig med beige-bruna inslag, gröna ögon tror jag.

Ja, många skeppskatter kan säker ha problem med det men ingen i den stammen som jag känner till har haft det problemet. Och vi har tre av dem kvar. Hur hemskt och gräsligt ni än tycker det är att sätta sådana katter till världen så är de lika ulliga och gulliga som andra och det är ägaren till katten som avgör om hon vill avla, inte jag. Jag tycker personligen att det är rätt så häftigt.
Och om vi sedan frångår hur hemskt elakt det är att sätta små katter till världen över huvud taget så är jag fortfarande intresserad av vad ni tror det hade blivit för kombination. Det är väl trots allt det tråden handlar om? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg blir kattungana?

Och om vi sedan frångår hur hemskt elakt det är att sätta små katter till världen över huvud taget så är jag fortfarande intresserad av vad ni tror det hade blivit för kombination. Det är väl trots allt det tråden handlar om? :)

Det har du redan fått svar på :) Om det kommer utan vitt, blått och långhår/korthår beror på vilka recessiva gener båda föräldrarna bär på.

Det vill komma svarta, svartmönstrade och eventuelt blå.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har då en otroligt orelevant fråga för min egen del (då jag varken äger häst, har pengar, är myndig eller bor hemifrån), men jag...
Svar
19
· Visningar
2 191
Senast: Fenestra
·
Övr. Katt Hejsan! Jag funderar på att para mina två katter innan jag kastrerad dom. Jag undrar nu för roligt, vilken färg kattungarna kanske får...
Svar
17
· Visningar
3 300
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 609
Senast: Ekblomma
·
Gravid - 1år Har dels skuttat runt här i smeten och letat färgglada leggings/tights och scannat av nätet helt utan framgång! Är man "utan mage"...
Svar
11
· Visningar
2 412
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp