Halvblodshingstar med spännande färger

PantheraL

Trådstartare
Jag har då en otroligt orelevant fråga för min egen del (då jag varken äger häst, har pengar, är myndig eller bor hemifrån), men jag blev otroligt nyfiken på detta efter att ha läst igenom färgtråden. Vad för halvblod (eller fullblod) i Sverige har lite halvspännande färger? Brun, svart, skimmel och fux är diskvalificerade. Också spännande tecken får gärna bli skrivna om:)

Kan nämna att jag och min mamma förr delade på en valack av okänd härstamning som stod som fux i passet, men han var snarare chokladbrun med höga strumpor, genomgående bläs och grå man och svans. Han hade även en vit fläck under magen, så jag skulle vilja säga att han hade en lite spännande färg.
 
Sir Oldenburg brukar kunna lämna rätt häftiga teckningar om inte annat. Tänker främst på höga flikiga strumpor, stora bläsar och även bukfläckar. Just bukfläckar brukar vara något av ett "signum" för SO, har inte sett så många andra hingstar som lämnar det på flera avkommor.
 
Jag har en De Noir-avkomma med bukfläckar och även sett fler efter honom som har det. Luxus brukar också ge spännande tecken, höga strumpor och bukfläckar och stor bläs eller lykta. Det heter något speciellt när de har anlag för mycket vita tecken.. Sabino?
 
Även Briar ger ofta hästar med mycket vita tecken. Höga strumpor, mycket vitt i huvudet och lite spännande fläckar på kroppen.

Generellt sätt så finns det väl inte så mycket "roliga" färger inom halvblodsaveln. Aveln har nog standardiserats mer och mer och udda färger har inte premierats.
 
Just ja, Briar glömde jag.
Sir Donovan är ju själv lite speciell i färgen, vet dock inte om han nedärver något av det.
Sen har vi ju Bernstein som visserligen har ganska vanlig färg men ändå inte lika vanlig som brun. Han nedärver sin färg väldigt dominant.
 
Sen har vi ju Bernstein som visserligen har ganska vanlig färg men ändå inte lika vanlig som brun. Han nedärver sin färg väldigt dominant.

Nej. Han nedärver sitt gula lika dominant som alla andra. Det är inte så att han nedärver den MER dominant än att det är 50% i varje parning.

För övrigt så är inte Bernstein allmänt tillgänglig. Det är en person ;) som köpt allt det frusna som fanns och jag tror inte det kommer vara allmänt till salu
 
Nej. Han nedärver sitt gula lika dominant som alla andra. Det är inte så att han nedärver den MER dominant än att det är 50% i varje parning.

För övrigt så är inte Bernstein allmänt tillgänglig. Det är en person ;) som köpt allt det frusna som fanns och jag tror inte det kommer vara allmänt till salu

Jag uppfattade inte frågan som att hingstarna skulle vara tillgängliga just idag på sekunden eftersom det ändå inte var aktuellt för TS att betäcka något sto just nu
 
Jag kom och tänka på att Sverige är rätt begränsat, så vi kan väl utöka med halvblod/fullblod i Europa? Som sagt, gärna tecken också:)
 
Antar att det finns några skäckar?
Det är ju "roliga" färger som inte är med i TS lista på de färger som inte är "roliga".
Alltså vanliga skäckar, inte de med splash-gen som redan nämnts.
 
Det finns ingen halvblodshingst som är godkänd i Sverige som är skäck. De som visats fram har inte varit tillräckligt bra, det ställs ju samma krav på dem som om de vore bruna eller fuxar.
Men det finns några som går att använda via importsemin.
 
Nej. Han nedärver sitt gula lika dominant som alla andra. Det är inte så att han nedärver den MER dominant än att det är 50% i varje parning.

För övrigt så är inte Bernstein allmänt tillgänglig. Det är en person ;) som köpt allt det frusna som fanns och jag tror inte det kommer vara allmänt till salu
Nej det kommer det inte vara :heart så där har du helt rätt!
 

Liknande trådar

H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
10 917
Senast: Lillelars
·
D
Avel Jag har en shettis boende hos mig sedan en tid tillbaka och han har en underlig färg. Man kan beskriva honom som fux med ljus man och...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 060
Senast: IngerG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp