Vilken får ras?

J

janta

Om jag skulle vilja köpa ett gäng tackor för att slakta lammen, vilken ras borde jag välja? Personligen skulle jag välja Oxforddown eller liknande pga vikten. Men kanske det är så att tyngre djur växer långsammare istället? Eller får i snitt färre lamm? Någon som kan hjälpa mig?
 
Generellt: Tyngre raser får färre lamm och har ibland lite knepigare förlossningar. Tillväxten är däremot kanon hos köttraserna.
Finullsraserna får många lamm, fast är mindre och inte direkt byggda för köttproduktion.

Men brukar därför använda korsningar för att få bra köttdjur. Texel med lite finull i och en oxfordbagge t.ex.
 
:bow: Det låter ju vettigt att man korsar för att få det bästa av båda. Har ålandsk lantras på gång ( rätt små ) och tänkte köpa några Shropshire (stavning?) tackor och icke besläktade baggar. Låter det bra?
 
Jag vet ingenting om Åländsk lantras. Du får väga in olika bitar: antal lamm, storlek, kroppsbyggnad, svåra / lätta förlossningar, hur bra mödrar de är osv och sedan jämföra med vad du vill ha fram.
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 785
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp