Vilken form går du själv i?

Sv: Vilken form går du själv i?

Jag drar fram och upp mina axlar samtidigt och "rullar" mitt bäcken när jag går..hmm.
Ska til len feldenkrais sjukgymnast i morgon...får se vad jag får för dom.:smirk: :crazy:

Jag försöker tänka på att sträcka på mig och TITTA UPP!

Fast oftast går jag nog bakom lod och på bogarna:angel: :D
Kollar ofta ner i marken, varför vet jag inte, gör lika när jag rider:crazy:

Hej!

Jag går mest i en för dagen anpassad form, med fint välvd nacke och baknenen (ja, benen då!) långt undersatta under kroppen och en bra ryggverksamhet..

Tyvärr ger denna form mycket nack och ryggproblem, så nu håller jag på att försöka lära mej att gå i en friare form, med mer luft mellan haka och bröst.

/ lavinia.. med dålig hållning

Vi försöker ju ofta få hästen att röra sig i en bra form, dvs i balans, med god ryggverksamhet, med bra bakbensaktivitet osv. Hur rör du dig själv när du går? Jag brukar tänka på att hålla in magen, inte svanka, gå med svikt i steget, hålla in hakan, sänka axlarna osv. Finns det fler som tänker så?

Jag tycker också att det är stor skillnad på hur "gången" blir om jag går i rätt form eller om jag går "slappt". Finns det fler som har provat? Eller är det bara jag som inte kan släppa ridningen ens när jag promenerar?! :rofl:

Jomenvisst. Jag kan gå i öppna och sluta själv t.ex. när jag går på promenad och därmed träna min kropp att göra det. Är inte alla gånger så lätt att få till det. Då får man bättre förståelse för hästens svårighet och tränar upp sin egen kropp, med mig på marken, till klara rida en sluta t.ex.

Har märkt att när jag börjat träna min kropp mer allsidigt så får jag mer av den hållning du talar om, då magen och ryggen plötsligt har muskler att bära upp mig på detta sätt. Sedan när min kropp kan och gör det på hästryggen, så har hästen lättare för att följa. Som man säger inom barockridning att "hästen är min spegel". Gör det du vill att hästen skall göra med sin kropp med din egen så följer hästen. :D

Hälsning Maja

Hej!

Jag går mest i en för dagen anpassad form, med fint välvd nacke och baknenen (ja, benen då!) långt undersatta under kroppen och en bra ryggverksamhet..

Tyvärr ger denna form mycket nack och ryggproblem, så nu håller jag på att försöka lära mej att gå i en friare form, med mer luft mellan haka och bröst.

/ lavinia.. med dålig hållning

Inte skall varken du eller hästen bära upp era huvudet på det viset. Ditt huvud skall vila rakt upp och egen balans - precis som hästen i hög form. Tänk dig att någon lyfter dig rakt upp i öronen, då hamnar huvudet och hela ryggen överkroppen rätt för både ridning och din egen gång.

Hälsning Maja

Jag tänker på att vara upprätt och sträcka ut stegen när jag går, p.g.a. ryggproblem.

jo, jag vet..

Det är bara svårt att lära om efter snart 30 år med huvet i backen..
/ Lavinia

Jag går alltid och tittar ned i marken. får men hängande axlar och bredbent :D
Mina kompisar klagar jämt på mig :p

Jag går med lååånga steg och näsan i vädret. Min syster säger att jag går snobbigt.

När jag går så e jag väldigt rak i ryggen men på hästen så kan jag lätt åka fram :p Skyller på att jag har hoppsadel:angel:

Hej. Min form är usel. Jag har problem med att räta på ryggen på grund av en felaktigt krökt hals. Rätar jag på mig ordentligt så får jag svårt att andas. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att bli bättre eller om det går att träna bort. Sitter jag till häst har jag lättare att sitta korrekt tack och lov. Jag får väl försöka göra det jag kan för att bli bättre. Mvh NiNi

Har genomrutten hållning, men jag tänker på den allt oftare och då brukar jag dra back axlarna, sträcka på mej och inte gå så framåtlutad...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 513
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka