Vilken form går du själv i?

Baron Linge

Trådstartare
Vi försöker ju ofta få hästen att röra sig i en bra form, dvs i balans, med god ryggverksamhet, med bra bakbensaktivitet osv. Hur rör du dig själv när du går? Jag brukar tänka på att hålla in magen, inte svanka, gå med svikt i steget, hålla in hakan, sänka axlarna osv. Finns det fler som tänker så?

Jag tycker också att det är stor skillnad på hur "gången" blir om jag går i rätt form eller om jag går "slappt". Finns det fler som har provat? Eller är det bara jag som inte kan släppa ridningen ens när jag promenerar?! :rofl:

Sv: Vilken form går du själv i?

Jag går ofta och tittar ner i marken, särskilt nu när det är kallt och blåsigt.

jag kan inte släppa ridningen ens när jag kör bil och jag kan ju bara meddela att våra bil INTE förstår att den ska flytta undan för skänkeln! den förstår inte heller att den ska svänga när jag ger ridhjälperna för det, den kan heller inte halt genom rumpspänning... måste vara bilen det är fel på.... den förstår inte rösthjälper heller....

jag brukar försöka tänka på att inte gå säckigt..
har lätt för att sjunka ihop när jag går.. Så jag försöker se lite mer rak ut och hålla upp huvudet.. Men det är svårt..

Baron Linge skrev:
Vi försöker ju ofta få hästen att röra sig i en bra form, dvs i balans, med god ryggverksamhet, med bra bakbensaktivitet osv. Hur rör du dig själv när du går? Jag brukar tänka på att hålla in magen, inte svanka, gå med svikt i steget, hålla in hakan, sänka axlarna osv. Finns det fler som tänker så?

Jag tycker också att det är stor skillnad på hur "gången" blir om jag går i rätt form eller om jag går "slappt". Finns det fler som har provat? Eller är det bara jag som inte kan släppa ridningen ens när jag promenerar?! :rofl:

Bra skrivet! Vi kräver massor av våra hästar, hur de ska uppföra sig, hur de ska bära sig, vad de ska prestera, och så sätter vi på dem en massa konstig utrustning dessutom, som ofta förhindrar dess naturliga rörelser. Men det är nog inte många som tänker på hur de själva uppför sig ;)

:bow:

Ja, jag har faktiskt börjat tänka mer på "formen" på sista tiden. Men som någon skrev är det svårt såhär års, när man går ihopkurad och huttrar så fort man kommer utanför dörren. Har jag halsduk och mössa samtidigt så kan jag inte ens räta upp huvudet, snacka om I-lansdproblem :rofl:

Jag har bestämt mig för att "jobba med formen" den här våren, bland annat genom att börja träna core och bodybalance (en blandning mellan yoga och pilates) och besöka en sjukgymnast eftersom jag sitter snett när jag rider.

Ett tillfälle då jag passar på att tänka extra på formen är när jag diskar, då blir jag stående i samma ställning en lång stund (har en tendens att bygga diskberg :angel: ). Jag känner efter vad det blir för skillnad om jag sträcker på mig, spänner magen, sänker axlarna, försöker att inte stirra ner i diskhon hela tiden utan titta rakt fram, osv.

Kanske jag skulle prova att tänka på disken när jag rider nästa gång? ;)

Tänker jag mig inte för går jag gärna lite framåtlutad och med lite svankig rygg :rofl:
Inget bra dressyrpotential :angel:
Nä men så farligt är det inte, men lite grann går jag så.

Försöker räta upp mig, bak med axlarna, in med magen. Fast det är jobbigt.

Knapplån.

Kul att höra att det är fler än jag som tänker på formen! Jag brukar också prova vad som händer med gången, schwunget och längden på steget om jag går och svankar, jämfört med om jag sträcker på ryggen och håller in magen.

Det beror mycket på situationen...

Men när jag bara går brukar jag gå med ihopkrökt nacke (alá rollkur), dålig rygghållning och bakbenen släpande efter mig, frambenen (armarna) brukar vara spända utan någon som helst elasticitet, dock brukar högerarmen pendla mellan låret och munnen.
:angel:
Skulle verkligen behöva ett par strykkappor bak eftersom jag stryker mig, har konstant blåmärken och trasiga byxer vid ankeln.

Försöker dock öva upp min hållning och gång, en gång i tiden fick jag mig förklarad med att jag skrev fram som en ängel :p

I spända situationer, t.ex i skola så får jag en helt annat kroppshållning då är ryggen verkligen sträckt, och huvudet högt, stegen långa och vägvinnande.

Men visst har jag mycket från ridningen i vardagen t.ex vid bilkörning (försöker samla ihop pappas långa volvo genom halvhalter (gas+broms).) smackar och hoar (proar) i folkmassor :o . Taxerar vid längdhopp osv...

Har själv insett att det är döds-svårt att sitta bra till häst, när man inte ens kan gå bra av sig själv på backen.
Jag går gärna med axlarna frammåt/insjunkna och tittar i backen, vilket följer med i ridningen. Tränar benhårt på detta både på backen och i sadeln, men det är så fruktansvärt lätt att falla tillbaka.....
Men, träningen märks, det blir bättre och bättre, får emellanåt höra på träningar att jag numera har en bra sits, så det är bara vänta och se, om någon inte säger att jag går med bra hållning snart......

Just det! En bra form på en själv hänger med upp på hästryggen! Jag brukar tänka på det när man ser ryttare till häst som kutar med ryggen, tittar ner osv. att det hade nog hjälpt att träna ryttarformen på marken ett tag.

Jag försöker tänka att framsidan av kroppen ska vara lika lång som baksidan. Och sen att jag har ett snöre som lyfter mig i huvudet. Däremot vill jag inte gå och hålla in magen. Läste en bok om andning en gång och att gå och hålla in magen gör att du andas sämre med diafragman och följdaktligen mer med lungorna, vilket gör att du får mindre syre till kroppen. Då blir man trött och blek. Och blek är man ju iaf just nu. Ska det någonsin sluta snöa???

Baron Linge skrev:

Jag bara går! :D fast jag kan ibland gå riktigt jävla långsamt eller försnabbt. Det är typ antingen eller :bump:

Här är en till som putsar den egna formen! :bump: (Jag som trodde jag höll på att spåra ur!)
Medan jag går "känner" jag igenom min kropp och letar efter spänningar. Sedan försöker jag bli av med dem utan att göra avkall på effektiviteten i mina rörelser.
Jag fokuserar mycket på överlivet ffa blicken, nacken, axlarna och svanken. Och så brukar jag tänka på att vara rörlig i höfterna, trampa under mig och tänka som att höfter och ben ska fånga upp rörelsen. :crazy: :o
Om ni ser möter någon som rör sig märkligt är det säkert jag...

HA HA, allt detta borde en "icke ridande person" läsa.....Snacka om levande frågetecken!
Ungefär som när man rider, -"Nä, jag kände inte avståndspunkten eftersom att jag tappade inner bak", undrar hur ovetande personer skulle tolka det?!!

jag tänker mycket på takten och steget jag, att det ska vara schwung i steget och se "lätt" ut att gå.. :angel:

dock rör jag mig om en tåtrång ardenner i skritt och skulle behövs strykkappor, precis som Iaraphel.. i traven däremot går det allt från stapplig konvalecent shettis via travare till frieser..

när jag går med hunden blir det lätt skänkelvikningar för att tänja på de inre och yttre lårmusklerna :D

förut när man var yngre var det dock värre, då vara det ryttarens händer och handställning, men hästens nacke.. snacka om att man skulle se löjlig ut om man gjorde så nu :o

taxera inför "hinder" såsom gatstenar och brunnar ligger i ryggmärgen, sådant gör jag utan att tänka på :D

HA,Ha.... jag brukar oxå gå lite lustigt och "testa" olika gångstilar så det kan vara jag som folk ser!!

När jag var liten gick jag "som en häst". Böjde vristerna som hästar gör, galopperade när jag sprang och hade andra konstigheter för mig :)
Nu håller jag in magen, sträcker på ryggen och tar rätt långa steg.

Ju mer man övar kroppen desto mindre behöver man tänka på hållningen och rörelserna, vilket är jätte bra.
Hästarna uppskattar att vi har en medveten hållning! Det gör oss till medvetna människor...;)
Nyckeln till medveten rörelse finner man i andningen. Att observera andningen och låta kroppen röra sig i takt med denna ger en extra dimention till rörelserna. Först då kan du börja utveckla harmoni. ;)

Att ändå påminna sig om balansen och känna in tempot är skojiga övningar som man kan lägga in när helst det passar.

lisa, Att stå vid diskbänken är ett ypperligt tillfälle att öva balans och "jorda sig" , men glöm inte andningen...

Jag har världens sämsta hålling, som jag vill förbättra :(

Försöker därför alltid tänka på att räta upp mig, dra bak axlarna osv..
Pga att jag får anstränga mig för att räta upp mig får jag mkt spänningar :(

Jag ska pröva träna core hemma, och hoppas på bättre hållning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har fått operationstid för att göra en gastric bypass i slutet på sommaren och undrar om ni är fler här på forumet som är aktiva ryttare...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 525
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 716
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka