Vilken galopp stärker vilket bakben?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lotus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 6 741

Lotus

Trådstartare
Om jag vill stärka vänster bakben - i vilken galopp skall jag rida då för att få bäst resultat? Jättedum fråga men jag blev förvirrad idag när vi pratade om vilket ben hästen börjar galoppera med...

i vänster galopp börjar ju hästen med höger bakben, så det vänster galopp om du ska träna höger bak och tvärtom.

Jag vet inte om jag, personligen, tycker att det är någon idé att stärka ett bakben i galoppen.

Man får stärka det innan man kommer till galoppen i min mening. Och där är skolorna (öppna, sluta) ett ypperligt hjälpmedel.

Så mycekt skolor i skritt och trav kan oftast hjälpa väldigt mycket.

Okej, brukar rida skolor men min häst har en betydligt sämre högergalopp och jag har hela tiden tänkt att jag förbättrar höger galopp genom att just rida höger galopp på olika vis, med tex olika tempo, steglängd osv.

Men sedan sade en person att hästen börjar ju galoppera med det andra bakbenet och då blev jag jätteförvirrad - är det där den största kraften läggs, och är det då så att jag skall rida vänster galopp för att han ska få ta i mera med höger bak? :confused:

Nu blir jag lite oklar på vad du vill... Vill du stärka högergaloppen eller vill du stärka höger bakben?

Galoppen stärks normalt av att man rider mycket fattningar. Fattningar är nämligen i sig stärkande och du uppnår det resultat som en tidigare inläggerska påpekade.

Eller vill du helt enkelt stärka höger bak? Ja då finns det ju mängder med övningar, ex. övergångar och skolor.

Fast å andra sidan skulle jag vilja säga att det du bör göra om du har en oliksidig häst är att träna den så liksidigt som möjligt - att inte nöta för mycket i det ena eller andra varvet. Att hästen inte vill ta i med ena bakbenet beror förmodligen på att den är lite sned så se till att arbeta på snedheten, dvs. rid mkt rakriktningsarbete. Klättra (här måste hästen ta i lika mycket med båda bakbenen) är ochså stärkande.

Om du vill stärka höger galopp så rid sluta i höger varv främst i trav.

Dock är det ju av en orsak, trolgigtvis inte bara muskelmässigt, som hästen inte är lika stark i den galoppen.
Då får man börja fundera på hur den uppför sig i skolorna i olika gångarter, hur gör den när jag bara ber den gå rätt fram m.m.

För att komma fram till om det sitter i styrkan i olika bakben, eller om det är en stelhet i någon sida o.s.v.

Jag är nog inte heller helt klar med vad jag vill :smirk:

Höger galopp är inte lika rund och fin som vänster, men jag inbillar mig att det egentligen är vänster sida som är den klena, eller åtminstone korta eftersom han i höger varv inte trampar in lika bra under sig med vänster bak.

Så egentligen vill jag väl stärka höger galopp och vänster bak, om jag begripit rätt av detta med sidor och hur det yttrar sig :confused:

Jag tycker inte du behöver bekymra dig så mycket om vilken sida du ska träna, för som Svensson säger ska du försöka träna båda sidorna lika mycket. Min unghäst (som inte är så ung längre :smirk:) hade en jättekass högergalopp (trodde ett tag att det var något fel på henne) men efter ett halvårs träning är den riktigt fin. Jag lade in galoppträning 2-3 ggr per vecka och fick även hjälp av en duktig tränare.

Svar på din fråga: I höger galopp använder hästen vänster bakben mest och tvärtom.

:confused:
Hur då? Bägge bakbenen används väl lika mycket? Fast på olika sätt. Som jag ser det så används i höger galopp vänster bakben mer till att skjuta på (vänster bakhovs bakersta punkt i rörelsen hamnar längre bakom hästen än högerns) och höger mer till att bära (höger framhovs främsta punkt är längre in under hästens kropp). Eller är jag fel på det..?

Till frågeställaren. Det är inte bara ett _bakben som ska tränas, och det är inte bara styrka i det bakbenet som ska tränas. Koordination, balans, timing, spänst och avslappning ska också till för att göra en rörelse bättre. Kanske man ska träna på _allt det här, och göra _olika saker för att förbättra det. Så tror jag att man tränar en hästs galopp (bland annat) :)

Det har du nog alldeles rätt i. Jag försöker variera min ridning och tycker att vissa saker förbättras men skulle gärna vilja kunna påverka tex just högergaloppen specifikt, och veta när jag gör det och inte.

Om hästen är sned/kort/svag på något sätt, känns det åyminstone för mig som om jag skulle vilja stärka den svaga delen lite mer än resten, för att få hästen rak och liksidig, men ni tycker alltså att jag ska satsa på att rida allmänna övnignar som stärker hela bakdelen tex klättring?

Om din häst har dålig högergalopp i den meningen att den inte är lika rund så antar jag att den galoppen oxå är lite mer markbunden? Iaf, rund galopp kommer av en arbetande överlinje dvs hästen sätter under sig. Din häst sätter under sig dåligt i högergaloppen dvs den trampar inte under sig med inner bak - det benet som i den galoppen håller balansen och samlar, vänsterbak skjuter på framåt. Dvs din häst använder troligen vänsterbak mera i högergaloppen och flyger då iväg utan samling (rund och bärig). Alltså ser jag det som att din häst är svag i höger bak utifrån de uppgifter du givit.

Träna högerfattningar ur förvänd sluta på volt för att få med högerbak (den under hästen - rund galopp) och galoppera inte mer steg än hästen orkar. Min tös gick 4 språng bra efter varje fattning typ, dvs galopperade så många och bröt av igen.

Klart att hästen är sned, kort, svag u name it, på ena sidan, men man måste nog vara lite mer specifik än så! Om du är högerhänt, innebär det automatiskt att din vänstra hand är svagare? ELler bara mindre välkoordinerad. :smirk:
Hos mig är det iaf så.
Styrka är inte det primära för mig, utan det är nog koordinationen. Först måste jag (läs hästen) kunna göra rörelsen rätt, även om den är långsam och kanske lite kantig. Huvudsaken är att den görs medvetet och styrt från hjärnan. Därefter stärks ju automagiskt :idea: de muskler som nu aktiveras för att utföra rörelsen!
Kroppen bygger för det den används till! :idea:

Okej, förvänd sluta i höger varv, det borde väl vara himla jobbigt för en häst som sätter in baken åt höger :smirk:

Då har vi något att bita i.....

Han sätter alltså in baken till höger? Då är det ju "självklart" att han är svag i höger bakben, han vill undvika att sätta det under sin tyngdpunkt. Dock så kan hästar ju dölja sina problem smartare ibland men oftast är baken in ett tecken på samma sidas svagare bakben. Min tös var svagare i höger bak (knäledsinflammation som blossade upp när vi kom åt d benet i träningen) men hon kunde dölja det på andra vis oxå även om baken in till höger var vanligast så kunde hon agera precis tvärtemot oxå;)

Förvänd sluta är kalas ;) Får koll på yttersidan och den är primär.

Ok, höger varv är det sämre även i trav och han sätter även i baken och ut bogen i både skritt och trav, är det alltså höger bak som är svag? Han vill inte ta stöd på vänster tygel riktigt, så jag har tolkat det som att det är vänster sida som är den svaga och vänster bak eftersom han inte träder in med det under kroppen i höger varv??

Jag behöver nog hjälp att reda ut detta känner jag!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 568
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 074
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka