Vilken häst?

cajo1312

Trådstartare
Jag skulle vilja tävla distans och hoppning med min nästa häst. Är det något speciellt jag ska kolla efter hos hästen för att den ska passa till det? Hoppningen har jag koll på men eftersom jag inte rider distans än så vet jag inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Är det någon speciell ras som passar extra bra?

Ge alla tips ni har :)
 
Jag skulle säga bra ben och ett stabilt psyke. Förmågan att vara lugn oavsett vad som händer runt omkring den är guld värt när man skall pulsa i veterinärbesiktningen.

Men sedan beror det ju på ambitionsnivån. Pratar vi 5-8 mil går det ju bra med nästan vilken häst som helst, så länge det är en häst du trivs med och vill tillbringa mycket tid med. Längre distanser så är araber och arabkorsningar överlägsna, även om det går att tävla även med andra hästraser också.
 
Din fråga går inte att besvara utan att veta vad du vill satsa på. Vill du ha en hopphäst som kan gå distans på lägre nivå eller en distanshäst som kan hoppa? Grenarna har ganska olika krav på hästen så du måste börja med att bestämma vilken som är den viktigaste.
 
Eftersom jag aldrig ridit distans så vet jag inte vad jag tycker om det riktigt. Men det kanske är bäst att satsa på att tillslut ha en hopphäst och en distanshäst istället.
 
Hmm...
Jag köpte en varmblodstravare när jag började få upp ögonen för distans. Nu är jag helt fast och har köpt ett arabsto som jag betäcker till våren får att få fram en liten distanshäst. (Travaren blir kvar här ändå såklart)
Men tja, kan hända att det bästa är att köpa en häst mer mot hopp som du vet att du vill satsa på? Den kan du testa distans med också för stt se om du tycker om grenen. Så får du köra min variant sen om du vill ha en mer "distansig" häst ;)
 
@Majorn åh det går trögt! Jag letar varje dag och hittar nya varje dag som intresserar mig men det är alltid något som inte stämmer.. Letar i nästan hela Sverige förutom längst upp i norr eller Skåne :)

Men har för tillfället inte råd att betala jättemycket för en häst så det begränsar ju otroligt mycket.. Just nu ligger mitt intresse hos en korsning arab/swb på 7 år :)
 
Ja det finns så väldigt mycket annonser. Fast leta häst är jättekul tycker jag!
Nej det är klart. Var man ekonomiskt oberoende så hade det varit en liiiten gnutta lättare.
Leta på, så håller jag en tumme för att du hittar din häst :)
Angloarab låter trevligt, har du varit och kollat på den?
 
Hmm...
Jag köpte en varmblodstravare när jag började få upp ögonen för distans. Nu är jag helt fast och har köpt ett arabsto som jag betäcker till våren får att få fram en liten distanshäst. (Travaren blir kvar här ändå såklart)
Men tja, kan hända att det bästa är att köpa en häst mer mot hopp som du vet att du vill satsa på? Den kan du testa distans med också för stt se om du tycker om grenen. Så får du köra min variant sen om du vill ha en mer "distansig" häst ;)

Vad är travarens begränsning i distans, vad är det som gör araben bättre?
 
Vad är travarens begränsning i distans, vad är det som gör araben bättre?

Dels rörelsemönstret, att det ibland kan vara svårt att se vid upptravning om hästen är ojämn i rörelserna eller faktiskt har en rörelsestörning. Sedan har travaren ofta större muskelmassa = mer att kyla ned = högre puls.

Men med tanke på att det finns fjordhäst som gått 16 mil så tror jag absolut en travare också kan det. :) Handlar väl mer om att det är lättare för en arab, precis som det är lättare med ett halvblod i dressyr än en islandshäst. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska hästar syns i startfältet för årets världscupfinal i hoppning som går av stapeln nästa vecka, men bara en av dem rids av...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 968
Senast: mars
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 735
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp