Vilken hästtransport med sadelkammare har stort utrymme framför hästen?

Tycker inte min cheval är hög nackdelen med allt för lågt släp blir ju att köra den p åguppiga vägar.. Då tar de i underifrån eftersom släpet är så lågt.
Finns för och nackdelar med allt dessvärre.
Jag kör på mkt dåliga vägar till och från och allt för lågt släp skulle inte funka.. inte bil heller.

Fautras är inte lågt hela vägen utan sänkt sista biten baktill. Man får inte lasta step-up för högt.
Ang utrymme framför bommen är det en säkerhetssak, man vill inte ha en häst som fastnar med huvudet, en människa som blir klämd eller en häst som går över bommen.
 
Tycker inte de är trångt framför min bom och min sadelkammare och ja har en cheval liberte.

Jag tycker inte man ska utesluta släp för en sådan liten detalj..
Man kan träna hästen på att gå in själv om man nu hittar ett bra släp men som är lite smalt framtill. Alt att man gör som jag.. går på andra sidan mellanväggen.
Finns släp bla thule som inte har sadelkammaren i släpet där hästen står utan utanför... släpet är lite längre OCH den kostar inte 72 utan 120 tusen för detta.
Så det är rätt mkt som skiljer och visst har man råd så köp... men själv tycker inte jag de extra utrymmet framför bommen är värt 50 tusen.
Men som sagt det är ju en smakfråga vad man är villig att lägga pengarna på=)

Kör man två hästar är det jäkligt meckigt att ta spiltvägen in, och riktigt trångt i en del släp att stå och tränsa av/på med två huvuden och två höpåsar. Då är varenda centimeter guld värd!
 
Ledsen om jag går från ämnet lite men hittade ingen aktuell transporttråd där denna fråga passade in Är det någon som vet om man kan plocka ut mellanvägg+mittstolpe på en ifor HB506 och bara åka med långbom fram och bak? Någon som åker så med sin häst?
 
Jag har kört mycket och långt med två hästar i en Ume B60. Sadelkammaren är ordentligt tilltagen så att man mad lätthet kan packa utrustning och mat till två hästar, och hästdelen är rymlig, ljus, välventilerad och isolerad.
 
Ingen här som vet hur en Böckmann Big Master är i utrymmet? en bild också kanske? :)
Jag hade en top master innan, utan sadelkammare iofs men det var sjukt mycket plats framför bommen, men med sadelkammare så blir det inte mycket plats kvar framför bommen, mer än övriga mindre böckmann men inte i stil med thule/star och boj.
 
Hemma kör vi två vuxna hästar i våran någonlunda nya Thule transport. Vi har sadelkammare och det funkar jättebra!!! Tycker verkligen att man har mycket plats till hästarana och en sadelkammare med mycket plats... Och sen så är det en fördel att den är väldigt snygg modell.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp