Vilken hårddisk?

Haha, om du redan kör SSD lär det ju inte bli så stor skillnad med en ny :)
Nä, fasen va man glömmer fort vad man egentligen har... dock är C-disken bara på 111GB så kanske kan klura lite på att ev köpa större, såvida den inte är delad med någon.
Ska nog stänga av datorn så jag kan ta mig en närmare titt vilken disk som är vilken. :)
 
Nä, fasen va man glömmer fort vad man egentligen har... dock är C-disken bara på 111GB så kanske kan klura lite på att ev köpa större, såvida den inte är delad med någon.
Ska nog stänga av datorn så jag kan ta mig en närmare titt vilken disk som är vilken. :)
Det kanske räcker med att organisera om och städa upp lite?
 
Senast ändrad av en moderator:
Värsta som finns, hoppas du har rätt verktyg? Och att du har groundat dig eller vad det nu heter på svenska?
Det löste sig, har ess upp i rockärmen om spåren verkligen är sletna, men dessa var såpass bra att det gick använda en skruvmejsel (liten) och lura ur skruven.

Nu har jag bytt plats på mina SSD diskar, så C-disken sitter mer lättåtkomligt. :)
 
C-disken är Intel SSD 530 Series 120GB 2.5'' 6Gb/s SATA

Ska nog uppgradera den till en större, funderar mest på vilken storlek som kan passa mig. Nuvarande är i princip full. Finns 240 GB, 256 GB, 512 GB och 1024GB, funderar lite på 512 eller 240.

26175229_1881056005258570_191436635_n.jpg
 
Du bör inte ha något program som skapar en massa filer på samma disk som Windows. Det skapar bara problem.
Att datorn känns seg kan kanske enkelt avhjälpas med att Windows och andra basprogram får en helt egen disk. Då räcker det absolut med disken du redan har. Sen kanske du vill ha en extra för annat ifall platsen på alla andra också är slut. Men skaffa för guds skull inte nån maffig disk som du lägger både windows och massa annat på.

Min uppsättning diskar är:
Liten SSD för Windows, drivrutiner, antivirus, webbläsare... sånt. Allt ”basic”.
Stor SSD för spel, enbart spel
En till stor SSD för enbart spel :angel:
2TB HDD för alla dokument, bilder, ”icke-nödvändiga” program osv. ”Övrigt” helt enkelt.
 
Grundlayouten i en dator med flera diskar har se'n tidernas begynnelse varit:
disk 1 - operativ (Snabb)
disk 2 - program
disk 3 - data (Långsam, om datorn inte huvudsakligen sysslade med filmeditering eller liknande)

Idag skulle jag kunna leva med att spara operativets/programmens cache/temporärfiler på en fjärde disk. Lämplig storlek för en sån känns som en SSD 111GB.
 
Jag brukar installera program osv på andra diskar om de inte tvunget kräver c-disken. Har gjort så sedan jag installerade om datorn och ska göra det igen vid nästa ominstallation.
Är lite pyssel med datorn för att få den att funka så som jag vill, men det är rätt kul. :)
 
SATA 3 är 6 GB/s har jag för mig, Sata 2 är 3 GB/s fast det är med ett annat sätt att ange än vanlig dataöverföring, man får alltså inte 6 GB/s om man mäter vanlig filöverföring. Trean i Sata 3 står alltså för tredje generationen och överföringshastighet.
Här virrade jag till det lite, det skall vara 6 resp 3 Gb/s, det ger mera mening.
 
En annan fråga, spelar det någon roll vilken SATA sladd som sitter i C-disken kontra de andra diskarna? Jag har något vagt minne från mitt ex som var en större datanörd än mig, sa något om det men minns inte riktigt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
711
IT & mobiler Jag konstaterade igår att jag behöver ett nytt grafikkort. Det jag har klarar inte av spelen jag vill spela, det bara laggar. Spelet...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp