Vilken hingst ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rulltbulle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 339
R

Rulltbulle

Hej!

Jag har tänkt att betäcka mitt korsningssto som är 13 år gammalt.
Hon ser bra ut, propitionerlig.

Skulle vilja ha en hingst med lite mer gång och "go", men endå har ett trevligt temprament. Söker då en godkänd dressyrhingst som betäcker ston med blanka papper.

Tips någon? :D

img_0748_120731214.jpg

img_0647_120731486.jpg

img_0701_120731809.jpg

Sv: Vilken hingst ?

Vad är det för ponny? Mkh? Vad vill du ha ut av hästen? Vilka egenskaper har ditt sto att förärva osv osv;)

Jag vet inte vad hon är för ras riktigt, men en del nordsvensk skulle jag nästan kunna säga säkert. Hon har en mycket stabil trav, bra lynne (lite sto-ig och busig). Hon är 150 cm. ;)

Jag skulle vilja ha en storhäst av den grövre typen för dressyrridning. Eftersom hon är ganska så markbunden osv så vill jag ha en hingst med steg. Vad jag gillar med henne är själva kroppstypen.

Helst av allt skulle jag vilja ta en flyingehingst på henne men vet inte om de tillåter hästar som inte har några papper. (Hon har pass men stam och vem som är uppfödaren är helt okänt.) Hon har heller inga meriter eller liknande.

Är ute efter en avkomma med vägvinnande steg och som är lugn och snäll att hantera. Skulle vilja ha en lite "längre" häst om du förstår? Längre i ryggen och lite längre ben & hals. :D

Jag förstår vad du är ute efter, men blir nyfiekn på varför du just vill ha en Flyingehingst utan att specifikt veta vilken? Finns massor av gångartshingstar och jag skulle gissa att vartenda en tar emot vilket sto som.

jag ser många likheter mellan din häst och min welsh cob!

Jag skulle ta en ädel häst med bra grundmekanik och bra typ! En hingst som du vill ha till ditt sto behöver inte ha de flashigaste gångarterna, utan en bra takt och god ridbarhet är vad jag anser är det viktigaste! Jag skulle gärna använda Chirlon, nu är han kanske inte så ädel, men han har verkligen takten och ridbarheten! Dahlwinnie skulle jag också kunna tänka mig! En hingst med Donnerhall blod som ger ridbarhet och lite massa kanske skulle passa dig bra?

Ja, Chirlon är väl precis vad TS ville ha:)! En maffig hingst med ganska mycket mekanik. Tror att det hade kunnat bli en riktigt trevlig hobbydressyrare av det:).

Jag förstår vad du är ute efter, men blir nyfiekn på varför du just vill ha en Flyingehingst utan att specifikt veta vilken? Finns massor av gångartshingstar och jag skulle gissa att vartenda en tar emot vilket sto som.

Jag vet att jag specificerade mig väldigt dåligt, vad jag menar vad något i den stilen av häst som finns på flyinge. :grin:

Chirlon var något i min smak och Dalwhinnie har jag också kollat på, ursnygga verkligen!
Vänder man sig direkt till ägaren om jag vill ha mitt sto inseminerat eller till en station? Har ingen större koll på hur själva den grejen fungerar. :)

Ska väl även lägga till att mitt stos bakbenaktivitet inte är den bästa. ;)

Jag tror att Chirlon skulle vara ett bra val till ditt sto! Och isåfall var det Tullstorp man ska vända sig till i år.
Du får precis som vi andra avlare ;) försöka få tiden och gå med raketfart tills typ vecka 9 nästa år då årets bruksprov för halvbloden är och efter det brukar det bli full rulle på alla hingsthållare med annonser och reklam! Och tro mig.. då finns det massor av fina potentiella pojkvänner till våra ston!!!
Lycka till och hoppas du hittar en intressant kombination!

Jag tror inte Chirlon är ett bra val. Dels för att han inte har det allra bästa temperamentet och dels för att just bakbenen är hans svaga sida,

Bra temperament finns t ex hos Nobel.

Om du vill betäcka med en godkänd halvblodshingst så ska du när det är dags registrera ditt sto på www.sprangrulla.se Där du också väljer station och hingst plus att du kan få alla information om den hingst du väljer.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 857
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka