Vilken kamera ska jag ha?

LindgrenV

Trådstartare
Jag har varit beroende av kameror sedan jag var 8 år gammal, och är till 100% nikon-frälst.

I nuläget har jag en Nikon D90, som jag införskaffade 2010 om jag inte minns fel. Har även en pensionerad D40x. Nu inser jag att min D90 börjar sjunga på sista versen. Batterigreppet är tejpat med God Jul-tejp för att hålla ihop, den har åkt rakt ned i cementgolvet ett par gånger och diverse olika djur har nyfiket och högst oförsiktigt undersökt detta underliga föremål. Jag får ofta bråka med autofokuset, stänga av och sätta på kameran. I övrigt har jag kommit så pass långt i min fotografering att jag känner att den hindrar mig i olika områden. Jag behöver uppdatera mig, gärna till en ny Nikon som helst också är kompatibel med samma objektiv jag redan har.

Jag fotar allt möjligt, men de främsta hindren är väl framför allt rörelsebilder. Min D90 börjar bli lite trött, så en möjlighet till snabbare serietagning skulle inte vara fel. Den får även gärna vara något mer tålmodig när det kommer till ljus, oavsett inställning surar min D90 numera ihop så fort det är lite mulet ute. Och jag älskar ju att fota i mulet väder :cry:

Har ni några tips?

Du skriver ingenting om prisklass?
Nikon är litet av "andra sidan" för mig, men hade jag varit lagd åt det hållet hade jag nog tittat på en D7100.

Du skriver ingenting om prisklass?
Nikon är litet av "andra sidan" för mig, men hade jag varit lagd åt det hållet hade jag nog tittat på en D7100.
Har läst igenom jämförelserna med kamerorna i DX--format och det verkar ju onekligen som att D7100 är bäst. Tack!

Du behöver en FX,
jag har en D600 men har sedan jag köpte den inte koll på vad för nytt som finns...
Att fota i mörker är en barnlek med FX och en ny FX borde inte ha långsammare seriebildstagning än D90.
Själv gick jag från D90 till D600 och det har varit värt varenda krona.

När min "behöver-lista" är slut kommer jag också införskaffa mig en D600. Blev fullkomligt kär i den! Har tidigare varit en riktig Canon nörd ;)

Förlåt för trådkap man kan någon förklara skillnaden mellan DX och FX? :o
/Bejkonfis, som har levt under en sten med sin D80 i snart 10 år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka