Bukefalos 28 år!

Vilken Kapson????

K

KESO

Jag har en unghäst som jag vill longera och senare rida in, eftersom han är känslig mot bett så vill jag ha en kaspon.
Hittade då en Spansk och en Portugisisk.
Vad är skillnaden och vilken är bäst för en unghäst?? :bow:
 
Ett tips är att du skaffar en riktigt bra sidepull och tömkör din pålle i stället, det är ett ypperligt bra sätt att förbereda hästen på!
Det är svårt och kräver en kunnig instruktör i början. Du har igen allt detta senare när du börjar rida!
;)
 
Jag håller själv på med Western och vet hur en sidepull fungerar, men det är inte det jag är ute efter.

Ska köpa en Kapson, men vet inte vilken...
 
Ska du i första hand använda kapsonen vid arbete från marken, så tycker jag att en oledad kapson fungerar bäst. I ridningen tycker jag att en mjuk kapson är bättre, på min häst fungerar en remontnosgrimma med tyglar på precis lika bra! :)
Men ska du arbeta från marken tycker jag att en kapson med oledad nosdel ligger stadigare och ger tydligare signaler.
 
Det viktiga för mig när jag letar kapson är att den har ett plattjärn (heter det så...minnesförslust) som är väl format efter hästen. Den jag har nu har jag fått slått till lite själv för att den ska passa.

Det gör att kapsonen ligger stilla mot hästen och att man rätt effekt. En som sitter illa kan trycka på innersida av nosryggen istället för på utsidan som den ska. Om man tar ett tygeltag inåt...

Sen vill jag ha så lite skit på den som möjligt...alltså jag vill bara ha en enkel nosdel som är smidig att ha att göra med. De som har en massa remmar m.m. tycker jag ofta sitter illa.


Se om du kan hitta en lätt smidig, väl tillpassad kaspon...gör du det så kvittar det vilken modell du väljer.
 
ligger inte en remontnosgrimma för långt ner?
har funderat på att börja använda det på min häst också men är lite osäker eftersom jag känner att benet är lite tunt där:S
 
Men du kan ju sätta remontgrimman hur högt/lågt du vill!?! Du bestämmer ju själv var den ska sitta. :confused:

mvh Jessica
 
Som Jessica säger, du kan ju placera remontnosgrimman vart du vill! ;)
Jag sätter den på samma plats som jag brukar ha kapsonen, har bara fått göra lite nya hål så passar den bra där också...
 
Jag använde den vanliga nosgrimman vid longering på min häst när han var ung pga känslig mun. Satte en rem i och fäste longerlinan där. Han gick jättefint på det och stängde munnen och sög på bettet..... :)

Aker
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 760
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp