Bukefalos 28 år!

Vilken klippning till...

TeamVM

Trådstartare
... mina pållar!!
Vilgot: Fjording valack f: 2001
Under behandling, ont i bakknäna. Ska börja skritta honom i helgen.
Måste ha täcke i hagen av diverse anledningar. De täcken han har att använda är 1 regntäcke 1 vintertäcke 300g, fleecetäcken och ländtäcken.
Svettas ganska mkt.
Omöjlig att borsta ren när han har rullat sig, har "ullpäls" som leran sugs upp i.:o Vill inte att han ska ha en massa smuts som ligger och skaver.:cool:
Jag vill att han ska klara sig med de täckena jag redan äger.

Grynet: Fjording sto f: 1981
Gammeltant som svettas mängder!!
Pälsen är extremt lång och tät, står och dryper svett hela tiden :crazy:
Pälsen känns fet och fuktig på hela henne, där hon svettas som mest lossnar det små skorpor.
Rids bara korta turer ibland, inget ansträngande.
Hennes täckeskollektion består av ett regntäcke o några fleecetäcken.
Är inte ett dugg frusen av sig.

Båda hästarna går in vid 15.30-16.00 och står inne till ca 08.00. Stallet är ganska varmt för det är litet (2 boxar) men det är välkonditionerat.
De får ordentligt med grovfoder.

Så vilken klippning skulle fungera till respektive häst?? :bump::)
 
Sv: Vilken klippning till...

Tack för svar :bow:
Ja det kan säkert funka, klarar de sig isf med de täckena som jag redan äger med den klippningen? Efter att ha betalt Vilgots veterinärräkning blir det inte mkt pengar kvar till täcken... :crazy: Men huvudsaken är att Vilgis blir bra :love:
Det skulle kanske vara ännu bättre med filtklippning så att de inte riskerar att bli stela eller något i rygg/länd??
 
Sv: Vilken klippning till...

För vems skull klipper du hästen? Din egen eller hästens?
Med tanke på vad du beskriver ang hästarnas tjocka hår så skulle jag gladeligen låte de gå utan täcken.
Eller är det så att du tycker det är jobbigt att borsta? Tänk då om till förmån för hästens bästa.
Hästens täckhår fungerar ju som "ventilation/eller vad man nu ska kalla det", att man täckar anser jag beror på egen bekvämlighet, dåliga leriga hagar, återigen bekvämlighet från människan som inte orkar/har råd att fixa ordentliga hagar som ej är gyttjepölar.
Hästarna klarar sig utomordentligt bra útan täcken!!!
Ursäkta en sur Scaleo, men blir så trött på människors egoism! Fixa ordentliga hagar! Var inte så jävla lata! Borsta hästarna om de är leriga! Hästar gillar att rulla sig! Och, flertalet fryser EJ i ordentliga hagar och med riktigt foder!!!
Sorry TS, allt är inte riktat mot dig;)
(PMS Scaleo:devil:)
 
Sv: Vilken klippning till...

Jadu :crazy: tycker du att Grynet 27 år ska stå och drypa svett av att "bara vara"? Hon lider av sin päls, ute blir hon blöt av regn och när hon kommer in i stallet börjar hon svettas av sin supertjocka päls. Hon hinner aldrig torka ordentligt, hela hon är som ett våtvarmt omslag!! Dessutom rådfrågade jag vet. och hon tycker att vi ska klippa henne, om vi inte vill att hon ska få en massa hudåkommor. :grin:

Angående Vilgot så måste han ha täcke, har/hade ont i bakdelen och därför vill jag inte att han ska bli kall där och gå o spänna sig= ännu mer ont!
Dock blir han lätt för varm på andra ställen, tex mellan fram-bakben och därför väljer jag att klippa honom.

Om vi snackar om folk som inte kan ta hand om sina hästar, så måste jag skriva om Vilgots förra ägare. De red honom hårt trots att han varken klarade det fysiskt eller psykiskt. Han hade proteinbrist och inga muskler som orkade bära upp sig själv eller ryttaren. Istället tog bakknäna stryk, de utvecklas sent på unghästar.

Så jag tycker inte du har något att skylla på i min hästhantering/hästvård :grin:
 
Sv: Vilken klippning till...

För vems skull klipper du hästen? Din egen eller hästens?
Med tanke på vad du beskriver ang hästarnas tjocka hår så skulle jag gladeligen låte de gå utan täcken.
Eller är det så att du tycker det är jobbigt att borsta? Tänk då om till förmån för hästens bästa.
Hästens täckhår fungerar ju som "ventilation/eller vad man nu ska kalla det", att man täckar anser jag beror på egen bekvämlighet, dåliga leriga hagar, återigen bekvämlighet från människan som inte orkar/har råd att fixa ordentliga hagar som ej är gyttjepölar.
Hästarna klarar sig utomordentligt bra útan täcken!!!
Ursäkta en sur Scaleo, men blir så trött på människors egoism! Fixa ordentliga hagar! Var inte så jävla lata! Borsta hästarna om de är leriga! Hästar gillar att rulla sig! Och, flertalet fryser EJ i ordentliga hagar och med riktigt foder!!!
Sorry TS, allt är inte riktat mot dig;)
(PMS Scaleo:devil:)

Om det inte allt är riktat mot TS, så borde du ta det i en annan tråd. Om en häst ska ridas och har päls på 5-7 cm,
som min egen till exempel, så är det djurplågeri att rida henne, hon skulle drypa i sin egen svett och musklerna skulle
kallna snabbt, om man inte skulle lägga ned två-tre timmar på att få henne torr igen.

Klippning är befogat när det behövs för hästens eget bästa, såvida du inte anser att man skall
ställa av hästarna helt under årstiden då det är kallt?


TS; Jag skulle klippa så att de fick behålla hår på ben och hela ryggen, så att man klipper halsen, under magen osv där
de svettas som mest, men om du behåller hår på ryggen och baken så behöver du inte täcka lika mycket :)
 
Sv: Vilken klippning till...

Kanske hästarna ska gå ute längre, du skriver ju själv att stallet är litet och varmt.
Men har vet rekommenderat dig klippning så kör på det då.
Men jag tycker i alla fall att insläpp vid den tiden är för tidigt, och speciellet i ett litet varmt stall och med den problematik du verkar ha med dina hästars päls. Kan du göra något åt stallet? Öppna upp mer etc? Många hästar står i en dålig och för varm stallmiljö, som du verkar känna till redan.
Men , ska du klippa, så glöm inte att hästens största värmekälla är magen, så en jaktklippning tror jag ej på.
Klipp då hellre bogen, och låt pälsen på magen vara kvar, speciellt din gamla häst kan behöva det.
 
Sv: Vilken klippning till...

Du torde vara tvungen att ha thermotäcken inne samt thermotäcke+regntäcke alt. vintertäcke för att kompensera pälsbortfallet om du klipper dem.

Efter vad du berättat hade jag själv hellre föredragit regntäcke med ett tunnare foder vid nederbörd, annars otäckat.

Både ska givetvis ha fri tillgång på grovfoder om du kör otäckat el. tunna täcken. Tillgång till halmat vindskydd är också positivt.

Sedan skulle jag köra en ordentlig vetrinär samt equiterapeutisk uppkoll av valacken och även kontroll av sadeln för att komma till rätta med hans onda bakdel. Lycka till!
 
Sv: Vilken klippning till...

Kanske hästarna ska gå ute längre, du skriver ju själv att stallet är litet och varmt.
Men har vet rekommenderat dig klippning så kör på det då.
Men jag tycker i alla fall att insläpp vid den tiden är för tidigt, och speciellet i ett litet varmt stall och med den problematik du verkar ha med dina hästars päls. Kan du göra något åt stallet? Öppna upp mer etc? Många hästar står i en dålig och för varm stallmiljö, som du verkar känna till redan.
Men , ska du klippa, så glöm inte att hästens största värmekälla är magen, så en jaktklippning tror jag ej på.
Klipp då hellre bogen, och låt pälsen på magen vara kvar, speciellt din gamla häst kan behöva det.

Men va fan ä det för fel på dig!?!?!?!
Om vi öppnar ventilationen mer så börjar Gummans ögon rinna. Hästarna går in då, punkt slut.
 
Sv: Vilken klippning till...

till grynet
skulle jag absolut göra denna klyppning raka allt eh huvud ben , raka som ett schabrak pa ryggen högt upp vid virveln rakar du som ett upp och nervänt u sen sparar du har över länden, har gjort detta pa min tös i 2 vintarar nu da hon har samma päls som din gammling fungerare super bra just da viktiga känsliga organ :) finns "där bak" och vill ju skydda de lite skulle aldrig i mitt liv raka huvud eller ben eller helklyppning
 
Sv: Vilken klippning till...

Hej!
Tycker klippning är OK, vet ej filken form men det kan säkert någon svara på. Men en fundering innför nästa vinter, nu har du visserligen en ras som sätter bra med päls, men prova med att täcka dom ganska tidigt redan nästa höst för att undvika allt för kraftig päls sättning. Funkar på mina pälsbollar. :D
Men då får man ha täcke alltid, men det underlättar med kortare päls= svett torkar fortare, behöver inte stå inne flera timmar efter ett ridpass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp