Vilken krubbba?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 317
M

Matilda_o_Bonita

Vad föredrar ni för typ av krubba? Transport/upphängningsbar krubba som man hänger över en kant eller en fastskruvad på väggen?
Med metallbeslag rakt över krubban på båda sidorna, trekantig, "rund" fyrkantig? ja, vad föredrar ni för krubba?

Jag föredrar en transportkrubba som man hänger upp, lätta att plocka ned och tvätta/rengöra och man slipper ha en skruvmejsel till hands som hästen råkat lägga en hög i skubban eller kissat i den.

Sv: Vilken krubbba?

I alla stall jag har besökt och varit i så har det alltid varit fastskruvade krubbor. Men det skulle nog vara bekvämt med en transportkrubba, men inte så bra om hästen typ puttar omkull den å kanske står å hoppar å leker med den i boxen :P Tänkte, för ibland kanske man glömmer den i boxen efter fodringen å så...

Annars är det ju typ bara att borra ett hål längst ner i krubban som är fastborrad i väggen så är den lätt att göra ren den oxå :)

Vi har transportkrubbor till alla våra hästar (7 stycken) och det är bara en som välter ned och leker runt med krubban, och det är Fräsen, New Forestponnyn. Så hans krubba tar jag ut på kvällen, annanrs så står han alltid med antingen frambenen eller bakbenen i krubban på golvet när man kommer ut i stallet på morgonen, han är för söt :love:

Har en fyrkantig krubba som är fastskruvad i väggen, utan metallbeslag. Hästen tycker om den, och vill jag rengöra den skruvar jag lös den(inte många minuters jobb).

Vi har också fyrkantiga fastskruvade krubbor. De sitter rätt högt så i dem har det aldrig varit någon liten hög. Däremot i vattenkopparna... :smirk:
Fast det är små hål i två hörn så om man ska rengöra rinner vattnet ut lätt.
En tjej skruvade ner sin och hade en transportkrubba, tyckte det var lite omständigt, hästen hade alltid ner krubban..

Jag har en transportkrubba till min häst. Men den hängs fast i handtaget i en hake som stängs = omöjlig för hästen att få ner.

Behöver en krubba som går att ta ut och rengöra pga att han får all mat mer eller mindre blöt. Inte bra om det ligger kvar rester och jäser, framförallt inte på sommaren!

Jag har transportkrubbor i plast utan metallbyglar (dvs det är plastbyglar). valacken spelar fotboll med sin när han ätit upp, men jag störs inte, är väl kul om han kan leka med den med. Förr hade jag låsbygel över, då gick den inte få ner. Men sålänge de äter upp FÖRST och välter/kastar unt SEN så får de hållas, jag är inte kinkig ;)

Vi har fastskruvade nu men allra helst skulle det få vara sådana där sk. "vipp-krubbor".
Mest för att min häst är en j-vla bitch :devil: när det gäller utfodringarna, så det skulle mest vara för de övriga personerna som vistas i stallets säkerhet...

Vi har en vanlig krubba, en med stänger på sidorna. Hänger på väggen på två krokar, så den är lätt att ta av om vi vill diska av den. Men pålle kan omöjligt ta loss den.

jag skulle helst ha en 90 liters murarbalja, bara i med höet och kraftfodret ovanpå.. enkelt och bra, lätt att ta ut och sopla ur oxå..

men ska det vara riktigt kraftfoderkrubba så skulle det nog vara en 18 liters grön hörnkrubba från bole.. sånna har dom köpt till ridskolan såg jag dagen efter det att jag blivit kär i den på boles hemsida :love:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Halloj, Vi har äntligen börjat bygga på fölboxen + sällskapshäst boxen i logen. Vi har shoppat boxväggar och färg för att måla dom. Nu...
Svar
5
· Visningar
1 103
Senast: Jenni73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka