Vilken kunskapsbank!

Mimsan

Trådstartare
Jag har varit medlem här på Bukefalos i några veckor och kan inte annat än ödmjukt böja huvudet inför all kunskap och all erfarenhet man får ta del av. Underbart att veta att det finns så mycket duktigt hästfolk man kan få rådfråga - och så härligt att ni vill svara på ens stundtals simpla frågor! Jag lär mig massor av er!!
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Jag håller med dig man kan alltid hitta svar på sina
fråger. Det är roligt att var här och läsa.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Håller med här också! Här kan man lära sig hur mycket som helst. Tack så mycket! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Det finns väldigt mkt kunskap men tyvärr en del okunskap.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Ja, här finns mycket bra info, men man får lära sig att skilja agnarna från vetet:)

:banana:
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Mimsan skrev:
Jag har varit medlem här på Bukefalos i några veckor och kan inte annat än ödmjukt böja huvudet inför all kunskap och all erfarenhet man får ta del av. Underbart att veta att det finns så mycket duktigt hästfolk man kan få rådfråga - och så härligt att ni vill svara på ens stundtals simpla frågor! Jag lär mig massor av er!!
Bli nu för all del inte imponerad av allt som skrivs här ! Massor av de goda råd här är av typen "jag har hört att" ( ryktesspridning) och levereraS av personer som är helt inne i dimman och saknar kompetens, men som ändå levererar "sanningar" SÅ TA DET MESTA MED EN NYPA SALT! DEt finns dock ett fåtal som har koll på det här med häst, men som sagt, det är inte lätt att vaska fram deras budskap i bruset av allt trams som framförs här! Duktigt hästfolk får du nog söka på annat håll är jag rädd! Men vill du ha råd om färger på nosludd som matchar en vit häst med pissbruna lår så är du på rätt ställe! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken kunskapsbank!

Bill skrev:
Bli nu för all del inte imponerad av allt som skrivs här ! Massor av de goda råd här är av typen "jag har hört att" ( ryktesspridning) och levereraS av personer som är helt inne i dimman och saknar kompetens, men som ändå levererar "sanningar" SÅ TA DET MESTA MED EN NYPA SALT! DEt finns dock ett fåtal som har koll på det här med häst, men som sagt, det är inte lätt att vaska fram deras budskap i bruset av allt trams som framförs här! Duktigt hästfolk får du nog söka på annat håll är jag rädd! Men vill du ha råd om färger på nosludd som matchar en vit häst med pissbruna lår så är du på rätt ställe! :D

Håller med om att det finns en hel del okunskap här. Däremot tycker jag inte att ett fåtal är seriösa utan tycker att en hel del är det. Jag tycker även att man rätt snabbt lär sig vilka som är seriösa och inte. Utifrån det får man ju sedan välja vem man ska lyssna på i frågan.

Även i forumen som inte gäller häst så finns det en hel del extremt smarta människor som är värda att lyssna på lite extra!
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

”Råd om färger på nosludd som matchar en vit häst med pissbruna lår”..? Det är möjligt att du tycker att mitt inlägg var korkat, men så dum är jag inte att jag sväljer allt med hull och hår.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Mimsan skrev:
”Råd om färger på nosludd som matchar en vit häst med pissbruna lår”..? Det är möjligt att du tycker att mitt inlägg var korkat, men så dum är jag inte att jag sväljer allt med hull och hår.
Inte alls korkat , men sila den info du får, för det finns mycket bullshit här ! Typ: "jag har hört att" vilket inte ska tas som några goda råd utan bara är ren ryktesspridning om något författaren själv inte har en aning om! :devil: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken kunskapsbank!

Åkaj, men det är nog så jag gör redan nu - plus att jag också rådfrågar mina båda ridlärare från ”those were the days”.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Jag är också imponerad av all samlad kunskap som faktiskt finns här på Buke :bow:
Ibland kan t.o.m sambon säga, om vi sitter och klurar över något, att "du kanske kan fråga på ditt forum?".

Naturligtvis skall man ta en del råd och tips med en nypa salt. Det kan vara rykten, myter, antaganden..kanske t.o.m ren & skär lögn.
Man kanske inte ska riskera hälsan/livet på sig själv/hästan/brorsan/katten för att man lyssnar blint på någon på Buke, men det förstår nog de flesta själva.


Dock kan jag bli lite skrämd när jag ser inlägg i stil med "Plutten har brutit benen och skurit upp halsen. Vad ska jag göra? H*n ligger på gårdsplanen och blöder nu. Bode jag kanske ringa veterinär? Vad tror ni?"
(Okej, jag överdrev en smula...men ibland är det inte långt ifrån...)
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

corona skrev:
Jag är också imponerad av all samlad kunskap som faktiskt finns här på Buke :bow:
Ibland kan t.o.m sambon säga, om vi sitter och klurar över något, att "du kanske kan fråga på ditt forum?".

Samma här :) Jag har lärt mig massor om allt möjligt de månader jag varit med här. Det värsta är att det finns alldeles för mycket intressant att läsa så jag får inte mycket annat gjort ;)
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Jag tycker att en av de stora fördelarna med Buke är att man får större möjlighet att skilja agnarna från vetet än om man bara läser en bok, eftersom man normalt får kan se en motreaktion när någon skriver något som går att ifrågasätta (vare sig den har rätt eller fel...). Det kräver lite mer jobb eftersom man får göra silandet själv, men om jag bara hämtar en färdigsilad bok på bibblan, så får jag inte motargumenten och har svårare att avgöra hur mycket agnar som verkligen är kvar. Sedan får man ju här en uppsjö av tips om var man kan söka mer och djupare information också.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Visst finns det mycket kunskap, men så mycket okunskap också (så att sålla mellan rätt och fel svar är inte helller alltid det lättaste), en hel del frågor blir jag mörkrädd över att folks som frågar sånt har djur över huvudtaget, man behöver inte vara expert eller kunna "allt" innan man skaffar häst, men för hästens skull tycker jag att det vore lägligt att kunna någonting iallafall.
 
Sv: Vilken kunskapsbank!

Klart jag håller med dej - men ibland är man rådvill och då är det bra att kunna slänga ut en undran eller en fråga. Sen handlar förstås mycket också om sunt förnuft.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 811
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp