Vilken nosgrimma föredrar du???

Sv: Vilken nosgrimma föredrar du???

Jag använder pullargrimma- tycker att den ger mest frihet åt hästen, dessutom trivs min häst bra med den. Om jag har stång använder jag engelsk. Jag spänner alltid mina nosgrimmor väldigt löst. Använder helst ingen alls. Jag tycker att man ska undvika nosgrimma, har man en mjuk och lugn hand och ett bett som häaten gillar behövs ingen nosgrimma. Hästen gapar ju för att protestera, oftast för att det gör ont. Skulle aldrig använda engelsk nosgrimma med aachenrem- snacka om att "stänga in hästen"! :smirk:

Jag ha ren enkel engelsk nosgrimma på min häst, hon är vädligt lättriden och lydig så hon behöver inget starkare.
har inget emiot ngn nosgrimma så länge de används på rätt vis och om behovet för en mer komplicerad nosgrimma finns, jag tycker betydligt värre om när man itne har nosgrimma, de flesta som itne har det säger att näe min häst behöver ingen nosgrimma, bla bla bla, har den ens sett sina hästar?? :o Fast en del hästar går ju bättre utan, men det är inte många det.

Den engelska och aachenen är de nosgrimmor som gett mest munproblem. Pullar och remont är bättre på det sättet.

Vad har du för nosgrimma/nosgrimmor??? achen, engelsk och pullar
Varför har du just den/dom modellen??? rider enbart med achen eller engelskt i nu läget, dock oftast utan. Anledningen, tränset sitter bättre, hästen blir stark utan...
Vilken nosgrimma skulle du aldrig sätta på din häst??? remont
Varför??? de är såå fula :angel:

JosseBosse skrev:
Men nu kom vi till nått viktigt!!
Man kanske ska ställa sej frågan varför hästen gapar innan man drar ihop lillmunnen!?!:confused:
Eller vad tycker ni?!

Så sant, så sant. Man måste ju ta reda på varför hästen gapar innan man gör något åt det.

Jag har alla sorters nosgrimmor som samlar damm, men jag använder bara en vanlig engelsk nosgrimma. Det är den nosgrimma som hästen trivs allra bäst med, och jag trivs när hästen trivs.
Skulle aldrig använda en nosgrimma som hästen inte trivs med. I det här fallet pullarnosgrimma.

Jag rider helst utan nosgrimma, men medryttarpållen gillar kineton, så därför sitter det en sådan på hans träns. Rider också med engelsk emellanåt (mest när jag tränar dressyr - japp, jag är lite fåfäng :angel: ).

Skulle aldrig frivilligt använda en bred fodrad pullback-nosgrimma - dels för att de är vidrigt fula (särskilt om de är fodrade med vitt läder), dels för att det i princip är omöjligt att spänna en pullback så löst som jag vill att en nosgrimma ska sitta. Plus att den "sköna mjuka" fodringen ofta sitter fel och trycker in hästens kinder mot tänderna. :crazy:

Är inte särskilt förtjust i aachen heller, jag tycker aldrig man ser aachengrimmor som sitter som de ska sitta.

Vad har du för nosgrimma/nosgrimmor???
Remont eller pullar. Nån gång IBLAND har jag väl engelsk...
Varför har du just den/dom modellen???
Remont och pullar trycker inte mot några tänder. Remont är dessutom bra på unghästar och de hästar med orolig mun.
Vilken nosgrimma skulle du aldrig sätta på din häst???
hm.. förmodligen aachen och engelsk. Men om man verkligen inte har nåt annat att välja på så...
Varför???
Vill inte använda engelsk eller aachen eftersom de nosgrimmorna är de som skapar flest munproblem. De trycker mot tänderna.

jag vet att vissa verkar tro det men syftet med nosgrimmor är väl inte att "dra ihop munnen"? inte därför jag använder remont på min unghäst iaf...

när jag läser inlägg där vissa verkar välja nosgrimmor efter vad som är snyggt/fult så förstår jag till 100% alla människor som inte håller på med hästar och kallar detta för snobbsport.

skäms. gör jag.

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: Reshästen
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 644
Senast: Shaggy
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
959
Senast: fio
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 613
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka