Vilken pad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 430
K

Katana

till bomlöst? Var kan jag köpa dessa Skitopaddar som folk pratar om? Eller finns det något bättre och billigare?

Sv: Vilken pad

skitopaddarna finns på stall vrå,kan inte adressen men det är bara att söka på google eller här på forumet så får du adressen.
Om du ska ha paddar till sadeln så köp skito tycker jag.Jag har TN equlizerpaddar och visst är det helt ok men tror bombsäkert att skito ÄR bättre.Ångrar att jag inte köpte dem från början.

Jag föredrar helt klart TN Eqilizerpadd! Bättre fästanordning, snyggare, lättare att hålla ren (har provat bägge). TN-padden finns bara hos Torsion (som också har Skito).

Inläggen är samma i de bägge ovannämnda paddarna. Alternativet är att man köper bara inläggen och syr en padd själv (kan göras med ett schabrak eller vojlock som grund).

Hej! :)
Jag har varit inne på att sy en padd själv och tänkt att det borde gå att använda schabrak/vojlock som grund, men de jag har är för korta i rygglängden. Därför undrar jag om du/ni har några förslag på schabrak/vojlock som är tillräckligt långa i rygglängden för att passa inläggen och sadel?
Mvh. Camilla

Letade precis rätt på torsions hemsida och om jag fattar det rätt så är TN paden dessutom billigare hos dem, eller är det olika padar?

Torsion har dessutom slutna stigbyglar som jag tidigare har läst är ett måste. Ruskigt dyra tyvärr. Man kunde tro att de är tillverkade av något riktigt dyrt kompositmaterial...

Jag är dålig på att läsa innatill...Det är alltså helt olika padar.

Usch, vad svårt det plötsligt blev. Det handlar ju om en del pengar. Tycker att det tar emot att betala nästan 2.000:- för en pad när redan sadeln kostar så pass mycket.

Blir man nöjd :confused:

Paddarna ser olika ut MEN de tryckfördelande inläggen är EXAKT de samma i skito och TN.

Jag tycker att TN padden är bäst, fast det beror lite på vad du har för sadel.

Och som sagt så kan man på Torsion köpa bara inlägg och sy ett eget schabrak med fickor på själv.

Jag hade nyss hemma en Skito, men den tyckte jag inte om så den fick åka tillbaks. Alldeles för ullig undersida och opraktiska fästen.

Hittils är TN Equalizer klart etta på min padd-tio-i-topp lista :D

Ska testa sy egna fickor och sätta fast på ett vanligt schabrak med, kan vara bra att ha och byta med.

Vad är det som skiljer mellan paddarna? Fattar inget av att bara titta på bilder och läsa om dem.

Har köpt en begagnad Torsion nu och letar pad till den.

skojskrot skrev:
skitopaddarna finns på stall vrå,kan inte adressen men det är bara att söka på google eller här på forumet så får du adressen.
Om du ska ha paddar till sadeln så köp skito tycker jag.Jag har TN equlizerpaddar och visst är det helt ok men tror bombsäkert att skito ÄR bättre.Ångrar att jag inte köpte dem från början.

Varför är Skito bättre än TN paden? Usch, jag blir så osäker. Vill ju helst klämma och känna på sakerna och testa innan köp.

Sweet skrev:
Paddarna ser olika ut MEN de tryckfördelande inläggen är EXAKT de samma i skito och TN.
Är du HELT säker på det? Har båda paddarna, och tycker absolut att det är stadigare material i Skiton. Det blir inte lika mjuk och sladdrig.

Rekommenderar dig fortfarande starkt att satsa på TN och INTE Skito. Beställ hem och skicka tillbaka den som du inte tycker om då!

HELT säker är jag på det. I TN paddarna så är det skito equalizer inlägg precis som i skito originalpad. Men det finns olika tjocklekar och utföranden på inläggen, går att köpa lösa inlägg hos Torsion. Kanske är det inte exakt samma som jag skrev ovan, jag menade att det är exakt samma material och egenskaper i båda paddarnas inlägg.

Skiton tror jag är tjockare också med allt ludd...

Senast ändrad av en moderator:

Jo, men mina båda inlägg är lika tjocka, men skitons är trögare (enligt mig bättre) att trycka ihop mellan fingarna.
När jag testar detta så har jag inte yttertyget på, så jag har verkligen svårt att tro att det är riktigt samma materialkvalite på dom.

Jag har samma uppfattning som CK, att TN padens ilägg är mjukare & lättare att trycka ihop, än Skito ( Equalizer) padens ilägg.

Men på torsions hemsidasida står det klart och tydligt att de importerar Skito Equalizer inlägg och syr egna fodral i sverige. Länk till Skito finns också på sidan.

Fast visst kan det väl vara skillnad på Skito och Skito, de kanske gör en lågbudgetvariant tillde uppköpare som de vet säljer konkurerande padar?

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
337
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
239
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31