Sv: Vilken ras?
Cairnterrier då:
* Renrasig
Japp
* Inte en "komplicerad" ras
Jag tycker faktiskt att de är okomplicerade då de ofta är så stabila mentalt. Både miljömässigt och socialt är min hund en klippa och är lätt att ha med sig på de flesta ställen. Jag är dessutom förvånad över att hon varit så lätt att fostra, hon är faktiskt en ganska förarvek hund utan att för den sakens skull bli "mesig". Men det är klart, hon har ju inte samma mildhet som tex sheltie - på gott och ont.
* Inte kräva massor av pälsvård
Måste trimmas med jämna mellanrum men om man inte vill ställa ut är det inte särskilt svårt att lära sig vardagstrimma själv. Däremellan gör jag inte ett skit med pälsen förutom när hon var valp, då tovade den sig lättare och behövde kammas någon gång/vecka. Praktisk päls som funkar bra i alla typer av svenskt väder

. Att klippa är dock big no-no då det förstör pälsens "vattentäthet" mm.
* Ganska liten
Japp
* Passa bra som "stallhund" och motionskompis
Japp, Leia brukar vara med och skrota i stallet och hade mycket väl kunnat hänga med på joggingturer och liknande. Nackdelen med just henne är att hon har noll respekt för hästar så man får verkligen se upp i stallet så att hon inte ränner runt benen på hästarna.
* Få tävla lydnad, agility och helst bruks också (och ha en hyfsad chans iallafall)
Nja. Alltså, det GÅR ju att köra såväl lydnad som agility och bruks med en cairn men du kommer förmodligen inte till toppen. I lydnaden fastnar de flesta i tvåan eller trean och det finns visserligen minst en agilitychampion men de har ju inte fysiken för sig med sina korta ben och stabbiga kropp.
Samma sak med brukset, ffa spår funkar ju bra men det ÄR jobbigare för en cairn att ta sig fram i tex ljung eller risig terräng. Så vill du träna och tävla litegrann för att det är kul så passar en cairn bra, siktar du på elitklass så nej, då är de inte rätt ras.
Men jag måste samtidigt säga att i alla fall Leia är en skitrolig hund att träna med, alltid villig och lättbelönad. Hon tycker helt enkelt att allt är KUL.
* Inte kräva MASSOR av aktivering (tänk BC)
Nope, en aktiv sällskapshund skulle jag beskriva dem som. De tränar gärna men kan även anpassa sig till ett rent sällskapsliv också även om jag tycker att det är synd att så få jobbar med sina cairns. Med på det som erbjuds men kräver inte massor.
* Helst inte jätteovanlig, vill ha iallafall 5-10 seriösa uppfödare/kennlar i sverige att välja bland
En av de vanligaste terrierraserna så man kan kosta på sig och vara ganska kräsen om man vill ha en cairn. Det finns dessvärre inte så mycket arbetsmeriter eller MHn att gå efter men rent generellt är de bra mentalt. Sen så är det lite olika linjer; en del är aktivare än andra som är lite coolare. Min hund kommer från en uppfödare som är känd för att ha ganska "alerta" hundar och det stämmer ju på Leia som är en Turbo-terrier

.
Rent allmänt så är de väldigt trevliga hundar tycker jag (ok, jag är partisk), inte retrieversnälla men med förvånansvärt godmodigt terriertemperament. De har helt klart attityd men är inte svårhanterliga. Leia älskar folk och funkar bra med de flesta andra hundar, den enda hon inte kommer överens med är kompisens dvärgpinscher.
Frisk och långlivad ras men man skall se upp med PNP, en ärftlig njursjukdom som är dödlig. Generellt är de friskare än westies som jag annars tycker att de verkar vara ganska lika (de har samma ursprung), möjligen är cairns lite fartigare men det kan vara för att jag har träffat slöa westies

.