Vilken ras?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag ska inte skaffa hund nu men är sugen på det i framtiden, så jag vill ha lite rastips nu så jag kan läsa på mer och så :)
Hunden ska stämma in på så mycket som möjligt av det här:
* Renrasig
* Inte en "komplicerad" ras
* Inte kräva massor av pälsvård
* Ganska liten
* Passa bra som "stallhund" och motionskompis
* Få tävla lydnad, agility och helst bruks också (och ha en hyfsad chans iallafall)
* Inte kräva MASSOR av aktivering (tänk BC)
* Helst inte jätteovanlig, vill ha iallafall 5-10 seriösa uppfödare/kennlar i sverige att välja bland

Skulle jag ha en stor hund skulle jag vilja ha en flat eller golden :love: Tycker de verkar passa mig helt perfekt temperaments- och användarmässigt, men de är kanske lite väl stora. Så därför vill jag ha förslag på mindre raser också :)

Sv: Vilken ras?

Har suttit och kikat på massor av hundar ett tag och började fundera lite på några olika raser. Jag har ingen/väldigt liten erfarenhet av dem själv, men ni kanske vet mer? Vad tror ni om papillon, phalene, westie eller cairnterrier?
De är väl, vad jag förstått, inte precis "miniretriever" i temperamentet (finns det?) men de verkar trevliga. Vad tror ni?

Jag började tänka på dvärgschanuzer, mycket för att jag tror att den pälsen kan fungera väldigt bra i stall. (varken jättelång eller kort, strävhårig och drar inte till sig smuts på samma sätt som en mjukare päls, behöver knappt täcke på vintern och klarar sommarvärmen ok)
Visst är det en del pälsvård där, men inte överdrivet mycket om jag förstått det rätt. Dessutom kan man ju lämna in den på trimning och vill man inte ha den "utställningssnygg" borde det inte krävas allt för mycket för att hålla pälsen bra.

De är små, orkar mycket, går att träna "allt" med och det är väl inte helt ovanligt att de tävlar lydnad, agility, spår osv.

Jag lånade en dvärgschnauzer förut under en vår och den var väldigt duktig på väldigt mycket, var alltid pigg på att följa med ut och göra saker, otroligt rolig att träna med och en fantastisk promenadkompis. Samtidigt älskade hon att vara nära mig och låg gärna ihoprullad vid min axel på nätterna när vi sov :love:

Hade det inte varit för att hon inte skulle fungerat ihop med min gamla tik hade jag utan tvekan kidnappat den hunden när hon skulle omplaceras, för hon var verkligen fantastisk. Nu är det ju bara erfarenhet av EN hund ur rasen, men jag har ändå blivit lite kär i rasen. De är ju dock inte alls som retrivers (man slipper det där ocharmiga flamsandet :angel:), utan istället lite mer som terriers.

Vet att det finns minst en uppfödare av rasen här i forumet, så är jag helt galet ute i mina funderingar blir jag nog rättad snart :p

Det ocharmiga flamsandet är ju det mysigaste med retrievrar :love::D

Men iallafall, jag har bara träffat 3 schnauzrar, 2 små och en typ riesen eller något. Så de är väl kanske inte jämförbara.
Men de små, de har varit snälla, men enligt mig tråkiga :o Verkat lite sega i huvudet och sådär. Men det kan ju vara uppfostran också.
Den stora riesern var inte alls trevlig i sättet, gjorde utfall och höll på. Så jag hoppas någon säger att dvärgschnauzrarna är HELT annorlunda :D

Varför inte en fransk bulldog? Kanske är jag lite partisk eftersom jag har en underbar fralla hemma, men det är en liten hund utan direkt pälsvård som älskar att vara med. Jag vet flera som tränar sina hundar, även om de mest är sällskapshundar. Det finns några vilspårschampions och lydnadschampions också....
Det är en stor hund i litet format med mycket personlighet!

Läs gärna mer på min blogg....

http://frallanelsa.bloggsida.se/

Lancashire heeler! En underbar ras som fler bör få upp ögonen för. :)

Min lilla heelervalp Siv.
dsc02189_101340850.jpg

Tycker också heelern verkar perfekt för TS önskemål :)

De känns inte som några agilityhundar direkt? Annars verkar de trevliga, men just agilitybiten känns inte "rätt".

De ska jag läsa mer om, absolut! Jag har en bekant som har flera såna, båda lhasa apso och shih tzu, och de hundarna är supermysiga allihop till vardags. Hur de är under mer arbete vet jag iofs inte, men de står med på "listan" iallafall :)

Aww så söt :love:
Heeler har jag ju helt glömt bort! De jag har träffat har också varit trevliga, lättsamma men ändå ganska "mycket" hund (på ett bra sätt). MEN, det här kommer låta jätteknäppt, de heelers jag har träffat har luktat så konstigt :o Men det kan väl inte bero på rasen? :crazy:

Aww så söt :love:
Heeler har jag ju helt glömt bort! De jag har träffat har också varit trevliga, lättsamma men ändå ganska "mycket" hund (på ett bra sätt). MEN, det här kommer låta jätteknäppt, de heelers jag har träffat har luktat så konstigt :o Men det kan väl inte bero på rasen? :crazy:

Haha nej verkligen inte! ;)
Min heeler luktar precis som de ska.

Vilken tur! :D Tyckte att det vore hemskt konstigt med en hundras som luktar konstigt... Men då är det nog hundarnas hem som luktar konstigt istället :p

Måste ta och upplysa min dvärgschnauzer om att han inte är sån som ska hålla på att flamsa alltså :p (fast det är väl lite uppfostringsfråga också, vi jobbar på det...).
Seg i skallen som någon skrev tycker jag verkligen inte att han är! Väldigt lättlärd och kvick men allt sker lite på hans villkor, lyckas man inte motivera honom tillräckligt så får man jobba ordentligt för att få honom med. Är han riktigt motiverad slår han nästan knut på sig själv i iver.
Stallhund kan han säkert funka som, bortsett från att saker gärna fastnar i benhåren på honom (de är inte lika sträva som resten av kroppen).
Jag tycker rasen passar in på alla dina önskemål bortsett från pälsvården. I princip är det att kamma bort underullen varje vecka, trimning ca 4 gånger/år och däremellan lite klippning av typ kinder, rumpa etc. Och ja, kolla/hålla efter tovor ett par gånger i veckan är ju bra också. Kamningen tycker jag inte är så jobbigt, däremot trimningen och jag var ändå inte emot pälsvård från början. Dock lär man sig ju med tiden så det går enklare, eller så kan man lämna in hunden för trimning (här kostar det ca 500/gång).

Heelers tycker jag verkar vara en trevlig ras! Vi hade en på agilitykursen i våras som var riktigt duktig. Nu var det en nybörjarkurs, så hur hon är på högre nivå vet jag inte. Däremot, av 3 jag träffat är 2 rätt rädda av sig. Vet inte om detta har med rasen att göra? (är ju inte direkt ett korrekt urval).

Tillägg: Vad inom bruks är det du vill tävla? Alla grenar utom IPO är väl öppna för alla renrasiga hundar om jag minns rätt. Lydnad och agility kräver inte heller att de är renrasiga.

En kortklippt pudel kanske kan vara ett annat alternativ? Har inte haft någon själv men borde passa in på allt utom att den ju behövs klippas.

Cairnterrier då:
* Renrasig
Japp

* Inte en "komplicerad" ras
Jag tycker faktiskt att de är okomplicerade då de ofta är så stabila mentalt. Både miljömässigt och socialt är min hund en klippa och är lätt att ha med sig på de flesta ställen. Jag är dessutom förvånad över att hon varit så lätt att fostra, hon är faktiskt en ganska förarvek hund utan att för den sakens skull bli "mesig". Men det är klart, hon har ju inte samma mildhet som tex sheltie - på gott och ont.

* Inte kräva massor av pälsvård
Måste trimmas med jämna mellanrum men om man inte vill ställa ut är det inte särskilt svårt att lära sig vardagstrimma själv. Däremellan gör jag inte ett skit med pälsen förutom när hon var valp, då tovade den sig lättare och behövde kammas någon gång/vecka. Praktisk päls som funkar bra i alla typer av svenskt väder:). Att klippa är dock big no-no då det förstör pälsens "vattentäthet" mm.

* Ganska liten
Japp

* Passa bra som "stallhund" och motionskompis
Japp, Leia brukar vara med och skrota i stallet och hade mycket väl kunnat hänga med på joggingturer och liknande. Nackdelen med just henne är att hon har noll respekt för hästar så man får verkligen se upp i stallet så att hon inte ränner runt benen på hästarna.

* Få tävla lydnad, agility och helst bruks också (och ha en hyfsad chans iallafall)
Nja. Alltså, det GÅR ju att köra såväl lydnad som agility och bruks med en cairn men du kommer förmodligen inte till toppen. I lydnaden fastnar de flesta i tvåan eller trean och det finns visserligen minst en agilitychampion men de har ju inte fysiken för sig med sina korta ben och stabbiga kropp.
Samma sak med brukset, ffa spår funkar ju bra men det ÄR jobbigare för en cairn att ta sig fram i tex ljung eller risig terräng. Så vill du träna och tävla litegrann för att det är kul så passar en cairn bra, siktar du på elitklass så nej, då är de inte rätt ras.
Men jag måste samtidigt säga att i alla fall Leia är en skitrolig hund att träna med, alltid villig och lättbelönad. Hon tycker helt enkelt att allt är KUL.

* Inte kräva MASSOR av aktivering (tänk BC)
Nope, en aktiv sällskapshund skulle jag beskriva dem som. De tränar gärna men kan även anpassa sig till ett rent sällskapsliv också även om jag tycker att det är synd att så få jobbar med sina cairns. Med på det som erbjuds men kräver inte massor.

* Helst inte jätteovanlig, vill ha iallafall 5-10 seriösa uppfödare/kennlar i sverige att välja bland
En av de vanligaste terrierraserna så man kan kosta på sig och vara ganska kräsen om man vill ha en cairn. Det finns dessvärre inte så mycket arbetsmeriter eller MHn att gå efter men rent generellt är de bra mentalt. Sen så är det lite olika linjer; en del är aktivare än andra som är lite coolare. Min hund kommer från en uppfödare som är känd för att ha ganska "alerta" hundar och det stämmer ju på Leia som är en Turbo-terrier :laugh:.

Rent allmänt så är de väldigt trevliga hundar tycker jag (ok, jag är partisk), inte retrieversnälla men med förvånansvärt godmodigt terriertemperament. De har helt klart attityd men är inte svårhanterliga. Leia älskar folk och funkar bra med de flesta andra hundar, den enda hon inte kommer överens med är kompisens dvärgpinscher.
Frisk och långlivad ras men man skall se upp med PNP, en ärftlig njursjukdom som är dödlig. Generellt är de friskare än westies som jag annars tycker att de verkar vara ganska lika (de har samma ursprung), möjligen är cairns lite fartigare men det kan vara för att jag har träffat slöa westies :grin: .

Om det är så att du gillar retrievrarna kanske du ska kika på spanielraserna som ett alternativ? T.ex Welshen? Förvisso en del pälsvård men rent temperamentsmässigt borde det väl stämma överrens relatvt bra med vad du letar efter :)

Antar att det är mig Red_Chili menar som föder upp DS :p

Hur som så har jag 3 stycken hemma och har träffat många dvärgschnauzrar både på utställningar, MH:n och till vardags. Har haft 2 egna valpkullar men träffat desto fler.
Som R_C skriver så kräver de en del pälsvård, man måste hålla efter och kamma underull ca 1 gång i veckan. Dessutom behöver de trimmas var 10-12 vecka. Detta brukar de flesta seriösa uppfödare sköta, alt rekommendera någon som kan göra det (är lite av en oskriven regel, man föder inte upp en hund med pälsvård utan att sköta den). Beroende på var du bo kostar det runt 500-1000kr per gång.
Mina hundar är med i stallet, fungerar bra. De hänger utan problem med på ridturer. Dock kan det som någon skrev vara lite jobbigt med att det fastnar pinnar och smuts i benhår, ffa om de inte är sträva. Min Nikita som har rätt dålig päls har med sig ganska mycket in efter en ridtur medan både Nova och Leia som är sträva klarar sog betydligt bättre. Så se till att välja en riktigt sträv valp och sedan trimma(rycka) benhåren (ej klippa) så är det inga problem.
Jag har 2 stycken som tycker jätte mycket om att jobba, medan den 3:e är mycket lugnare. Beror nog helt enkelt på att det är olika linjer. Tränar lydnad, uppletande, personspår och viltspår och de älskar det!

Varför inte en Petit Brabancon? Liten, pigg och glad med massor av humor. Kort blank päls som inte kräver något jobb. Ganska robust för sin storlek och långa ben som gör den snabb. Kräver inte en massa motion men orkar vara med på i princip allt.

När jag letade hund såg min lista ut ungefär som din och det blev den här lilla tjejen:

DSC_0039li.jpg

DSC_0026li.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 125
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 486
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka