Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

de heelers jag har träffat har luktat så konstigt :o Men det kan väl inte bero på rasen? :crazy:

Jag läste på ett finskt heelerforum om flera tikägare som konstaterat att deras hundar luktar mysk på huvudet när de är nöjda. Kan det ha varit det du kände eller var det pälsen överlag som luktade?

Hur mycket tid ungefär går det åt per vecka åt pälsvård på en dvärgschnauzer? Den behöver ju inte vara utställningsfin utan vardagsfin duger bra.
Inom bruks är jag mest intresserad av spår. Men man får alltså tävla lydnad också med en blandras? Jag visste att man fick det i agility, men i lydnad hade jag inte hört.

Pudel ska jag också skriva upp på "kanske-listan"

Cairn låter ju jättebra också :)
Men jag har hört att många westies får hudproblem, är det lika för cairn? Tänkte eftersom de har liknande bakgrund och så.

Welsh är lite för stor, ska jag ha en såpass "stor" hund skaffar jag hellre en flat eller golden :)
Men det finns väl mindre spanielraser... Cavalier till exempel, hur är de? Jag ser lite på dem som pensionärshundar :o men så behöver det ju inte vara!

Andra bilden! :love::love::love:
Vilken liten sötnos!

Men rasen har jag aldrig hört om! Är de ovanliga eller bara jag som missat? Hur stora blir de som färdigstora? Och så vidare och så vidare... :p

Finsk lapphund är också lite för stor. De jappar jag har träffat har varit väldigt skälliga, men det är väl iofs alla spetsar. Ska försöka ta reda på lite mer om dem också :)

Tänk så olika det kan vara, jag tycker att welshar (och då framförallt tikar) är jätte små :D Har inte så stor erfarenhet av Cavalierer men de jag har träffat har varit glada, pigga och väldigt mysiga hundar som absolut inte är några pensionärshundar utan som är pigga på det mesta. Sen om det är så för hela rasen vet jag inte, men dom individerna har varit fantastiska :) Så dom kanske kan vara värda att kolla upp om inte annat?

Hm, intressant!
Ingen aning faktist om det var det jag kände, jag kände bara att det var en lukt kring hundarna när jag hälsade på dem och så, men har inte sniffat igenom dem för att hitta källan :D Men intressant i vilket fall som helst! De jag träffat som luktat har varit tikar de också.

Haha, ja, jag tycker inte att welsharna är stora heller, bara för stora för att passa i mitt liv just nu :p
Cavalierer ska jag också kolla upp, dina erfarenheter låter ju bra :) Blir många raser att plugga på det här :D

Min ras har ju gått och blivit pudel av anledningen att det är en allround hund med en päls som passar. Dom fungerar till det mesta, är trevliga familjehundar som kan vara ute i timmar men inte måste, pälsen i en nedrakad variant är superenkel att sköta och jag borstar i princip aldrig mina vovvar, det behövs inte. Min lilla har varit med i stallet och fungerar fint med hästarna, de ska gärna pussas på. Dock är han lite frusen av sig, det är dock inte den stora, öht! Så det är ju individuellt, men håller man dom i rörelse så är det inget problem för den lilla heller, ska han dock sitta still och vänta på att det mockas, fodras osv så behövs det någon form utav täcke.

Vinterpudel i typisk pudelstil :D

Nu vart det en bildbom på min lilla vinterpudel, och som du ser så är han för det mesta utan täcke, bara man håller igång så går det finfint i iaf -15 men när det närmar sig -30 vill han helst stanna inne, trots täcke :D

Andra bilden!
Vilken liten sötnos!

Men rasen har jag aldrig hört om! Är de ovanliga eller bara jag som missat? Hur stora blir de som färdigstora? Och så vidare och så vidare...

Dom är inte jättevanliga men det finns en hel del uppfödare i landet och vi träffade på ett par sådana här vuxna hundar nu på semestern när vi var ute och campade i alla fall.

Jag skulle tro att dom strävhåriga är lite vanligare men dom heter då istället Griffon Bruxellois (om dom är röda) eller Griffon Belge (om dom är svarta). Alla korthåriga heter Petit Brabancon oavsett färg. Dom räknas alltså som tre olika raser även om dom mycket väl kan födas i samma kull.

Dom blir mellan 3,5 - 6 kg som vuxna. Du kan läsa mer om rasen här om du vill: http://www.griffonsektionen.com/

Här är några fler bilder på Lovis:

8 veckor gammal, stor som en hamster ungefär.

DSC_0015.jpg

Lovis med kompisen Olkie.

DSC_0005r.jpg

Väskryckar-Lovis.

DSC_0023r.jpg

Trött bebis hos husse.

DSC_0141.jpg

Trött bebis på restaurang.

DSC_0136.jpg

Trött bebis i TV-soffan.

DSC_0007.jpg

Trött bebis i sin bur.

DSC_0159.jpg

OT men hur vanligt är det att man kan trimma benhåren?
Har iof läst någonstans att man kan rycka lite för att få de strävare, men förr eller senare måste man ju klippa också för så sträva blir de väl inte direkt?

Nej, cairn ligger mycket bättre till när det gäller hudproblem. Det är klart att har man otur så kan man få en hund med problem men det är absolut inte större risk med cairn än med någon annan ras och helt klart ett säkrare kort än westie. Jag har faktiskt inte hört talas om någon cairn med hudproblem/klåda/allergier men någon finns det väl realistiskt sett;).
Förutom PNP (som trots allt är ganska ovanligt) så förekommer det levershunt hos cairn men det är väldigt ovanligt. Hade inte ens hört talas om det innan vi började leta fel på Leia, det är väl mest något man skall ha i bakhuvudet när man pysslar med aveln osv.
Hos en del andra raser som irländsk varghund kollar man ju valparna för levershunt men det är det inte ens tal om hos cairn tror jag eftersom det är såpass ovanligt.

På p/s är det ett måste att trimma benhår, annars får du dem inte trefärgade. Nikita och Leias benhår trimmas enbart, kan bada och fota imorgon så du får se hur de ser ut på Leia. De är lika sträva som kroppen men betydligt längre. Nikita har så dålig päls att hennes benhår inte bli speciellt sträva, men rycker de iaf då jag tycker att de behöver tunnas ur för att inte det ska fastna så mycket skit. Höst/vineter har hon väldigt korta hår. På Novas benhår klipps fanan i bak bara inför utställning, resten trimmas.

Okej, där ser man. Ja, Sigge är inte heller så sträv och benhåren har alltid blivit klippta. Blir det bättre av att rycka lite här och var (trots att det krävs klippning emellanåt) eller kan man lika gärna skita i det? Är mest ute efter att det ska fastna lite mindre skit...

Ju strävare de är desto mindre fastnar det. Är de bara klippta skulle jag börja med att ullkamma ur dem ordentligt. Därefter rycka det som är långt och sticker ut. Min erfarenhet är att benhår överlag är väldigt lätta att trimma, även om de enbart varit klippta.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 125
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 486
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka