vilken ras???

E

evahelena

Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara behöva tips på raser o lite till:)

katten kommer vara innekatt och bo med mig i min två! Jag har funderat på lite olika raser o skulle vilja veta mer om dem!
Först o främst belv jag kär i bengalen:love: , men har nu läst o läst o det verkar vara en väldigt väldigt livlig katt, annars gillar jag verkligen deras utseende, men det är ju långt i från allt!

Så läste jag lite om birma och även ragdoll, verkar vara betydligt lugnare raser? förstår att det givetvis är väldigt induviduellt, men ändå...
Men när jag tittar på bilder på birma och ragdoll, så tycker jag att endel är oooootroligt söta och endel tilltalar mig inte alls.... Jag har lite svårt att tyda för edel bilder så ser de (både birma o ragdoll) relativt korthåriga ut, medans andra är väääldigt burriga främst under hakan (förstår ni?) gillar inte riktigt det där jätte burriga under hakan... skiljer det sig på pälslängd inom raserna, eller klipper man katterna?

Tycker också att de som är lite ljusare över ansiktet, alltså fortf färgade men inte det riktigt mörka, är finare, vad ska jag då leta efter (hehe färgerna heter ju så mkt konstigt, för en alldeles ovan)?
även de med lite lite ränder över ansiktet är fina vad kallas det?
men som sagt jag är inte jätte förtjust i det där riktigt riktigt burriga, blir alla så med tiden eller skiljer det sig?

Usch låter ytlig, men det är ju viktigt att de blir rätt både utseende och personlighet, sen är jag inte heller så kunnig i olika rasers utseende, har som sagt läst på olika rasklubbar, men det verkar vara otroligt olika inom rasen, så om någon kunde ge en enkel beskrivning:crazy: ..

Jag tänkte också ge en snabb beskrivning vad jag är ute efter för katt personlighet, kanske någon har tips på fler raser!?

Jag vill ha en innekatt, den får gärna vara otroligt kelig:love: får gärna vara lite livlig, men hellre lat än galen!;) mkt tillgiven, helst inte jätte långhårig, men ingen naken, helst vill jag också att pälsen ska vara relativt lättskött, annars har färg o tecken mindre betydelse..

oj vad långt det blev, hoppas att nån förstår vad jag menar, känner mig lite snurrig:confused:
Jag är uppvuxen med katt,(då med bondkatter på landet iofs) så jag är medveten om ansvar livslängd o att innekatter kräver mer aktivering, jag vill bara hitta en ras som passar mig och behöver tips då jag inte vet så mkt olika raser!
pris på kattrasen har heller ingen betydelse!

hoppas någon gar nåt tips!!
tack tack:)
 
Sv: vilken ras???

Temperamentsmässigt tycker jag det låter som att ragdoll skulle passa dig. Pälsen varierar mellan olika linjer, vissa blir inte så otroligt pälsade, men idealet är ju en rejäl krage så de flesta strävar efter mycket päls. Pälsen kommer med tiden men framförallt efter kastrering. Min amatörmässiga tolkning (jag har ju korthår själv) är att hanar oftare får ordentlig krage än honor, men vi har ju et par raggisuppfödare här på buke som säkert snart kommer med riktiga fakta.

Vad färgerna heter kollar du lättast på bilder, tex på rasringens hemsida. Vad jag vet finns det åtminstone två rasringar, Ragdollsklubben och Scandinavian Ragdoll Club. De "randiga" kallas tabbymaskade eller och de som är grå istället för mörkbruna i ansiktet är blå. Sedan finns det förstås mängder med andra färger...
 
Sv: vilken ras???

åååh, vilket snabbt svar! tackar så hemskt mkt!:bow: kanske någon mer som har svar o tips! då ska jag göra mitt allra bästa nu för att lära känna ragdoll rasen:)
är det alltså en kelig kisse överlag? hehe jag älskar att mysa med katter kan sitta med dom i knät hur länge som helst o kela:love:

tack än en gång för svaret!
 
Sv: vilken ras???

Hej har bestämmt mig för att skaffa kisse, eller ja jag har funderat på det länge o kommer nog fundera ytterligare, men jag skulle bara behöva tips på raser o lite till:)

katten kommer vara innekatt och bo med mig i min två! Jag har funderat på lite olika raser o skulle vilja veta mer om dem!
Först o främst belv jag kär i bengalen:love: , men har nu läst o läst o det verkar vara en väldigt väldigt livlig katt, annars gillar jag verkligen deras utseende, men det är ju långt i från allt!

Så läste jag lite om birma och även ragdoll, verkar vara betydligt lugnare raser? förstår att det givetvis är väldigt induviduellt, men ändå...
Men när jag tittar på bilder på birma och ragdoll, så tycker jag att endel är oooootroligt söta och endel tilltalar mig inte alls.... Jag har lite svårt att tyda för edel bilder så ser de (både birma o ragdoll) relativt korthåriga ut, medans andra är väääldigt burriga främst under hakan (förstår ni?) gillar inte riktigt det där jätte burriga under hakan... skiljer det sig på pälslängd inom raserna, eller klipper man katterna?

Tycker också att de som är lite ljusare över ansiktet, alltså fortf färgade men inte det riktigt mörka, är finare, vad ska jag då leta efter (hehe färgerna heter ju så mkt konstigt, för en alldeles ovan)?
även de med lite lite ränder över ansiktet är fina vad kallas det?
men som sagt jag är inte jätte förtjust i det där riktigt riktigt burriga, blir alla så med tiden eller skiljer det sig?

Usch låter ytlig, men det är ju viktigt att de blir rätt både utseende och personlighet, sen är jag inte heller så kunnig i olika rasers utseende, har som sagt läst på olika rasklubbar, men det verkar vara otroligt olika inom rasen, så om någon kunde ge en enkel beskrivning:crazy: ..

Jag tänkte också ge en snabb beskrivning vad jag är ute efter för katt personlighet, kanske någon har tips på fler raser!?

Jag vill ha en innekatt, den får gärna vara otroligt kelig:love: får gärna vara lite livlig, men hellre lat än galen!;) mkt tillgiven, helst inte jätte långhårig, men ingen naken, helst vill jag också att pälsen ska vara relativt lättskött, annars har färg o tecken mindre betydelse..

oj vad långt det blev, hoppas att nån förstår vad jag menar, känner mig lite snurrig:confused:
Jag är uppvuxen med katt,(då med bondkatter på landet iofs) så jag är medveten om ansvar livslängd o att innekatter kräver mer aktivering, jag vill bara hitta en ras som passar mig och behöver tips då jag inte vet så mkt olika raser!
pris på kattrasen har heller ingen betydelse!

hoppas någon gar nåt tips!!
tack tack:)

BONDKATTER! :love: :bow: underbara
 
Sv: vilken ras???

Varken skogisar eller huskatter är generellt lugna, och hur pälsvården blir på en husis vet man ju aldrig...

TS frågar ju efter ett specifikt temperament.
 
Sv: vilken ras???

Jag har en abessinie och en abessinie/norsk skogskatt... Abesinier är ganska små med en härligt färg. de kommer ursprungligen från mellanöstern men klarar sig bra i vårt kalla klimat :p Tempramentet är också mycket trevligt :D Jag anser inte att rasen egentligen har så stor betydelse då det är personligheten som räknas :)
 
Sv: vilken ras???

Tycker din beskrivning på temperamentet låter exakt som min lillasysters perserkatter. Gillar du inte pälsen så finns ju exotic, korthåriga perser, helt otroooligt söta!
 
Sv: vilken ras???

Jag föder upp ragdoll, och har tre hemma (plus två bebisar som flyttar om några veckor). Ragdollen är en lugn ras, ganska lata, men ändå lekfulla. De är mycket människokära och följer sin husse/matte vart hon går, mycket sociala med andra ord!

Generellt så upplever inte jag ragdollen som en utpräglad knäkatt, de flesta föredrar nog att ligga bredvid matte och gosa. Men det är förstås väldigt individuellt! Keliga är de i alla fall nästan alltid!

Pälsen kan variera mellan olika individer. Önskvärt är lång päls på krage och bakben ffa, men på kroppen ska den vara lite kortare. Det ska inte vara en perserpäls! Kastrater brukar få lite mer päls än fertila katter. Någon skillnad mellan kön är inget som jag har noterat.
Pälsvården på en ragdoll är generellt lättskött, de har en mycket silkig päls som inte tovar sig så lätt. Min hona behöver jag inte borsta alls (förutom för att hon tycker det är mysigt!). Min kastrathane kan få lite tovor ibland, men det går i perioder.

Färgmässigt så letar du nog efter en blåmaskad katt om du föredrar det lite ljusare. Min kastrathane är blå colorpoint (RAG a):
chivas16.jpg


Tabby kallas det när de har ränder, tabby kan förekomma i alla färger. Leola som bor hos min mamma är bruntabby colorpoint, RAG n 21:
leola3.jpg


En ragdoll finns även i tre olika varianter; colorpoint, mitted och bicolor. En colorpoint är endast maskad, med ljus kropp och mörkare färg i ansikte, på ben och svans.
En mitted har vita tassar, vit haka och en vit strimma under magen. En bicolor har en bläs i form av ett vitt "V" över nosen, samt vita ben och vit mage.
Min hona Samira är brun bicolor, RAG n 03:
samira_front_stor.jpg


På Ragdollklubbens hemsida finns ett galleri på de olika färgvarianterna:

www.ragdollklubben.com (Ragdoll > Färger och Varianter)

Jag har också ett liknande färggalleri på olika färgvarianter på min egen hemsida:
www.dragonfireragdoll.se
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 777
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 366
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp