Vilken ras passar mig?

Jag har precis tingat två små Birma-pojkar. Jag vägde mellan lite mellan Birma och Ragdoll, men valet föll till slut på Birman som är en lite "nättare" Katt, och för att jag hittade en uppfödare jag verkligen tyckte om. Hennes vuxna katter är verkligen sociala och älskar när det kommer besök!
Ragdollen är kanske lite mer laid back, men skulle nog inte kalla Birman "överaktiv".
 
De roar sig med varandra och i övrigt är de soffpotatisar som älskar att vara sociala. Ingen har varit sjövild som bondkattungar kan vara. 😸
Jag hade nog företrädesvis tänkt mig skaffa en kattunge, när gammeldamen inte finns mer, så då låter det kanske ändå som en lite väl aktiv ras för min del
 
Jag har precis tingat två små Birma-pojkar. Jag vägde mellan lite mellan Birma och Ragdoll, men valet föll till slut på Birman som är en lite "nättare" Katt, och för att jag hittade en uppfödare jag verkligen tyckte om. Hennes vuxna katter är verkligen sociala och älskar när det kommer besök!
Ragdollen är kanske lite mer laid back, men skulle nog inte kalla Birman "överaktiv".
Spännande!
Det är lite så mina tankar har gått också, att jag uppfattat birman som nättare och lite mindre (vilket jag föredrar) medan ett möjligt plus för ragdoll är om de är lugnare. Å andra sidan läste jag nånstans att man absolut inte skulle ha bara en ragdoll eftersom de blev olyckliga om de var ensamma längre stunder? Vet inte hur pass det stämmer dock
 
Vi tog över en vuxen Ragdoll-hona tidigare i år och jag tycker hon stämmer in väldigt väl på vad du söker. Hon är också väldigt rastypisk upplever jag.

Lugn, markbunden, social, sover hel nätter, mycket tålamod (vår dotter får pyssla och greja med katten ganska mycket innan hon går iväg). Har lätt att byta miljö, verkar finna trygghet i människor snarare så hon är ingen katt som gömmer sig under soffor etc. Snäll när vi klipper klor, duschar mm. Gillar att kela med oss och även när vänner kommer på besök, särskilt när vi sätter oss i soffan för kvällen, men är inte påträngande eller som ett plåster. Äter gärna när vi äter, är med och nära. Känns lite lat, hoppar ogärna högt 😅

Vår får gå ut som hon vill, men hon gillar vara inne mycket med oss och verkar föredra det ibland. Lite krut är det ändå i henne då hon ibland får tokryck ute, har klättrat upp i en tall och även hämtat hem ett par möss ☺️

Silkig, sval päls som inte tovar öht. Har fällt en del nu under sen vår, innan dess fällde hon förvånandsvärt lite.

Ja.... Oerhört enkel katt måste jag säga. Min partner jobbat hemifrån stor del av tiden, så kan inte svara för hur hon skulle må om vi var borta säg 10 timmar per dag, och sen liksom sov 8 timmar på natten. Tror inget socialt djur skulle uppskatta det...
 
Jag hade nog företrädesvis tänkt mig skaffa en kattunge, när gammeldamen inte finns mer, så då låter det kanske ändå som en lite väl aktiv ras för min del

Nu gör du som du vill. Men jag hade aldrig skaffat bara en kattunge. Om jag bara ville ha en katt hade det fått vara en vuxen omplacering som man vet vill bo som ensamkatt. Jag tycker att kattungar ska vara två stycken. Eller om man har en vuxen/ung vuxen katt som är glad för att leka och social med andra katter. Jag tror att kattungar behöver det. Plus så tror jag att det blir mindre jobbigt att ha två som kan leka med varandra istället för en som blir understimulerad och klättrar på väggarna. Men det är vad min erfarenhet (iofs begärnsade) av katter lärt mig.

Sen kan ju oriental ändå vara en för aktiv ras för dig eller inte rätt ras av annan anledning. Men fundera på det där med två kattungar innan du bestämmer dig slutgiltigt.
 
Jag har haft både Ragdoll och Aby/Somali skulle välja den senare även om de är ganska aktiva så är de en betydligt roligare ras IMHO. De är mer intresserade av sina familjer än vad jag upplevde ragdollkatterna, som var ganska osociala och självupptagna + att den ena fällde något kopiöst
 
Är inte dom typ kända som mycket aktiva och lekfulla?🙈
Mammas siames var världens goaste. Hon älskade att apportera leksaker och prata massor. Var alltid där mamma var. Men jag minns inte att jag upplevde henne som så aktiv? Då är mina abys mer aktiva fast jag har två och de har hundsällskap. Siamesen var själv.
Jag hade en blandis oriental/devon rex och jag tycker inte heller att hon var mer aktiv än mina abysar!
 
Spännande!
Det är lite så mina tankar har gått också, att jag uppfattat birman som nättare och lite mindre (vilket jag föredrar) medan ett möjligt plus för ragdoll är om de är lugnare. Å andra sidan läste jag nånstans att man absolut inte skulle ha bara en ragdoll eftersom de blev olyckliga om de var ensamma längre stunder? Vet inte hur pass det stämmer dock

Jag skulle utgå från att de flesta katter vantrivs eller blir passiva om de blir ensamma hela dagar utan sällskap eller aktivering. Skillnaden är väl att de lugnare raserna blir just passiva (och ofta feta) och inte ställer till med så mycket besvär, medan de mer aktiva raserna blir krävande och antingen är högt och lågt eller socialt krävande när man väl är hemma. Om man verkligen vill ha en ensamkatt och inte är hemma större delen av dagarna skulle jag välja en vuxen omplacering som inte vill leva med andra katter. (Vi är två som mestadels jobbar hemifrån men det är extremt tydligt att de två katterna vill ha både varandra och människor nära.)
 
Vill du ha en gosig, snäll och mysig katt säger jag kastrerad Perserhane 😍
Har aldrig träffat några mer mysiga katter. Det är dock en del pälsvård och jag de vill gärna bo med andra katter.
 
Jag skulle utgå från att de flesta katter vantrivs eller blir passiva om de blir ensamma hela dagar utan sällskap eller aktivering. Skillnaden är väl att de lugnare raserna blir just passiva (och ofta feta) och inte ställer till med så mycket besvär, medan de mer aktiva raserna blir krävande och antingen är högt och lågt eller socialt krävande när man väl är hemma. Om man verkligen vill ha en ensamkatt och inte är hemma större delen av dagarna skulle jag välja en vuxen omplacering som inte vill leva med andra katter. (Vi är två som mestadels jobbar hemifrån men det är extremt tydligt att de två katterna vill ha både varandra och människor nära.)
Ja det är mycket möjligt att det slutar med att det blir antingen en vuxen katt eller två kattungar. Men de katter jag tidigare haft har varit mer av varianten ” studsa mellan golv och tak ” om de inte aktiverats tillräckligt (eller om de någon dag varit dåligt väder så de inte ville ut!), så min förhoppning var att hitta en lite mindre krävande ras än norsk skogskatt eller bondkatt.
Sen kanske jag ska förtydliga att jag jobbar delvis hemifrån och oregelbundna arbetstider, så det är givetvis inte frågan om att jag är borta 10+ timmar per dygn och sover 8 och bara är med katten de överblivna timmarna. Då hade jag inte skaffat nån mer katt 😊
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 116
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 938
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 477
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
1 904
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp