Vilken sadel!!

My Horse and I

Trådstartare
Kan jag få lite tips på Ft sadel till häst med rak,rund rygg med en liten matte..
Det ska vara bra stöd så att man sitter eller står bra ,hästen har en mycket rörlig rygg,,:)

Sv: Vilken sadel!!

Jag letar efter en bättre begagnad so to speak...så en handgjord har jag inte råd med ännu....

Då är mitt tips att hitta en begagnad Jensen på nätet.
Såg att det finns från ca 5000 och uppåt.
-Sedan kan Jensen Sport justera den för en liten peng så att den passar exakt till din häst.
Resultat: fin sadel till lågt pris -och även om den är15 år gammal så håller den i 10-20 år till.

Man kan nästan tro att jag har % efter vad jag skrivit :devil: men vi har erfarenhet av hästar som ändrat sadelläget en hel del medans hästen bygger upp muskler och innan vi hittade Jensen, blev det många dyra sadelbyten.
Efter Jensen, kunde vi få den justerad gång på gång på gång....
Det blir mycket billigare tro mej!

Annars är väl tipset att sadeln ska vara av en typ som kan stoppas om. -Då kan en sadelmakare göra justeringar.
Att man får byta stroppar på en gammal sadel är vanligt o inte så dyrt.

/Max

Ja, men vi är två Jensen anhängare här på FT-buke iaf!:bow::bow: Skaffade först en hoppsadel efter att ha provsuttit på Falsterbo en sommar...året efter införskaffades en dressyrsadel och har aldrig ångrat nån av dem sen dess!

Hoppsadeln är måttade efter Grå o mig men dressyren var en begagnad som Jensen hade i affären. Han stoppade om den så den passade Grå och det funkar utmärkt.

En gång per år skickar jag ned sadlarna för kontroll o får tillbaka dem justerade o fina 2 dagar senare.:banana:

Jag har en häst som ser ut som din och hade mkt besvär med att få tag i en sadel som passade honom och mig. Nu köpte jag en Equipe Evolution special som jag tycker är väldigt bra att både stå i och sitta ner i, dock är den ju rätt dyr men det finns några beg ute ibland som håller hyffsat pris

Tack för alla svar...Jensen är bra sadlar men det är jobbigt med att skicka efter från skåne när man bor i mälardalen..Och nu tillåter kassan bara ett begagnat alt ,,,det finns en zaldi alba med bra stöd ute på annons men jag har hört att Zaldi sadlarna har dålig bommar,väldigt veka...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är... 2
Svar
31
· Visningar
1 512
Senast: Sassy
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31