vilken ska jag välja?

Nikki o Fabian

Trådstartare
prestige dressyr venus eller leonardo d?

Båda e sköna o rida i o båda passar hästen?

Någon som har erfarenhet av dessa sadlar o kan komma med possitiv o negativ kritik?

Sv: vilken ska jag välja?

Du har helt rätt, jag har en en ST. Den här tråden är utlag åt min kompis. allstå bägge ligger bra på hästen men hon vet inte vilken av dom hon ska ta för hon tycker båda är sköna men det är ju en liten pris skillnad på dom och sen så är det flexibel bom i den ena o hon har ingen erfarenhet av flexibla bommar så därför vill hon nu veta vad ni som testat dessa sadlar tycker.

Jag har en Venus D og jag :love: den!! Det ända negativa jag kan komma på är att eftersom lädret är väldigt mjuk så blir det repigt av typ ingenting. Särskilt det bruna lädret är känsligt, det är mjukare ä det svarta och skönare. Men fördelerna uppväger klart nackdelerna, det är ju just pga det mjuka lädret som man sitter som gjuten i dom!
Min häst är rätt kinkig med sadlar och denna tycker han verkligen om.

Leonardo'n har ju precis samma läder, så det ända skälet jag kan se för att välja den är om man vill ha den smalare midjan, vilket jag persoligen inte gillar. Men har man väldigt korta ben så kan det nog vara en fördel. Sen kostar den ju några tusen mer också.

Är det inte flexibel bom i båda? Jag har det på min Venus, trodde det var det på Leonardo också?

Senast ändrad:

Så båda dom sadlarna har Prestige wow-bom? ;) Flexande för att trampa? Eller?
Om det inte är några enorma skillnader skulle jag välja Venusen.

Hm enligt Hästbitens sida (equalitylines funkar ju inte) så är det bara Venus som har elastisk bom. Så då skulle jag välja den!

Då skulle jag välja den andra :p
Hästen ska ju ha kommit ganska långt innan man kommer till det att man ska trampa, piaffera och göra passage så man behöver ingen värsting. Tycker jag då.

Man Måste ju inte piaffera i den :p
Det är ju bekvämt för hästen även om den bara travar! Dessutom är Leonardo dyrare.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025