Vilken stam?

Tagliabue

Trådstartare
Jag går i tankarna att köpa mig en storhäst, frågan är bara vad jag ska slå till på för en stam på kusen ..

De hingstar vars avkommor jag är riktigt förtjusta i just nu är Rite On Line, Fast Photo och Tagliabue. Har dock hört att avkommor e Rite on Line kan vara lite speciella (vilket jag har märkt på de få avkommor jag träffat) men det har absolut inte varit något ont i dessa.

Jag har inte hur stor plånbok som helst, så jag kan inte lägga ut alltför mycket pengar, funderar dock på att dra ihop några så vi är kanske 2-3 ägare på hästen ifråga och då kan man ju hosta upp lite mer slant.

Vad har ni för personliga favorithingstar som ni absolut vill ha/har avkommor efter?

Sv: Vilken stam?

Köp kallblod, där kan du få riktigt välstammat för mindre peng (jämfört med välstammade varmblod). ;)

Vi har en tvåårig avkomma efter Lindy Lane som "har allt" så här långt.
Bra aktion, fin fysik och ett underbart temperament!:love:
Dock den enda Lindy Lanare som jag haft med att göra, någon som har andra erfarenheter?

Jag går i tankarna att köpa mig en storhäst, frågan är bara vad jag ska slå till på för en stam på kusen ..

De hingstar vars avkommor jag är riktigt förtjusta i just nu är Rite On Line, Fast Photo och Tagliabue. Har dock hört att avkommor e Rite on Line kan vara lite speciella (vilket jag har märkt på de få avkommor jag träffat) men det har absolut inte varit något ont i dessa.

Jag har inte hur stor plånbok som helst, så jag kan inte lägga ut alltför mycket pengar, funderar dock på att dra ihop några så vi är kanske 2-3 ägare på hästen ifråga och då kan man ju hosta upp lite mer slant.

Vad har ni för personliga favorithingstar som ni absolut vill ha/har avkommor efter?
Frågan är om man vill göra det lätt eller svårt för sig...

Personligen skulle jag helst välja en häst efter Super Photo Kosmos, om jag skulle träna själv. Jag tycker hans avkommor verkar trevliga att hålla på med. Uppfattningen är att de är travsäkra och relativt okomplicerade. De kommer ofta tidigt till start och kan starta ofta, dessutom går de skapligt bra. Vi skulle ha använt honom i avel, men vi tror dock det är svårt att få bra betalt för avkommor efter honom. Då är det nog smartare att istället vara köpare, eftersom jag tror man kan komma över hans avkommor till bra priser.

Andra hingstar som verkar lämna trevliga och bra avkommor är From Above, Mr Pine Chip och Gentle Star. (Det är vad jag hört, men det finns säkert undantag...)

Sedan har det såklart betydelse vem som är mor och uppfödare också.

Köp kallblod, där kan du få riktigt välstammat för mindre peng (jämfört med välstammade varmblod). ;)

Haha, en kompis till mig tjatar hur mkt som helst att jag ska köpa ett av hennes kallblod då hon har mindre uppfödning av dessa fantastiskt vackra djur, jag har dock handskas med "fel sorts" kallblod och då menar ja de heta bulldozer paltarna .. :D Och jag har därmed blivit avskräckt till att köpa ett kallblod, har dock övervägt länge på att köpa mig en unghäst kallblod, då är man ju med från början och har bara sig själv att skylla om de går käpprätt :)

Vi har en tvåårig avkomma efter Lindy Lane som "har allt" så här långt.
Bra aktion, fin fysik och ett underbart temperament!:love:
Dock den enda Lindy Lanare som jag haft med att göra, någon som har andra erfarenheter?

Jag har inte kört någon Lindy Lanare, men tycker att det verkar vara trevliga hästar! :)

Frågan är om man vill göra det lätt eller svårt för sig...

Personligen skulle jag helst välja en häst efter Super Photo Kosmos, om jag skulle träna själv. Jag tycker hans avkommor verkar trevliga att hålla på med. Uppfattningen är att de är travsäkra och relativt okomplicerade. De kommer ofta tidigt till start och kan starta ofta, dessutom går de skapligt bra. Vi skulle ha använt honom i avel, men vi tror dock det är svårt att få bra betalt för avkommor efter honom. Då är det nog smartare att istället vara köpare, eftersom jag tror man kan komma över hans avkommor till bra priser.

Andra hingstar som verkar lämna trevliga och bra avkommor är From Above, Mr Pine Chip och Gentle Star. (Det är vad jag hört, men det finns säkert undantag...)

Sedan har det såklart betydelse vem som är mor och uppfödare också.

Har träffat en avkomma efter Super Photo Kosmos och han var väldigt sen, otroligt storvuxen (som 2 åring såg han ut som en älg, som 3 åring en välmusklad älg :angel: ). Men han är otroligt snäll och har aldrig gjort någonting dumt, tycker dock att han är på tok för stor och troligast därför han har varit så sen i sig själv också, har kommit ut och startat nu och gjort bra lopp där han varit med där framme och även tagit en seger. I början när vi tränade honom var han så lat, gick utan bomull och man fick slå honom i arslet i vartannat steg ungefär, dock har han skärpt till sig nu.

From Above har jag träffat en del avkommor efter, både den stora modellen och den lilla. Även avkommor efter honom skulle jag kunna tänka mig, men vad ligger priset på en sådan avkomma nu? Känns som att han är rätt populär nu ändå men jag kanske har fel tanke där .. :o

Ska du köpa en starthäst eller unghäst? Sto eller hingst/valack?

Det spelar egentligen ingen roll. Ibland är jag sugen på att köpa ett 2 årigt kallblod och träna och förhoppningsvis komma ut till start som 3 åring, ibland får jag för mig att köpa en 1 årig bloding och köra in och träna men då tänker jag på unghästarna på jobbet och känner att det räcker med unghästar och deras fasoner just för tillfället ;)

Men köper jag en starthäst vill jag inte ha en alltför gammal kuse heller, runt 3-6 år ungefär. Sto, hingst eller valack spelar inte mig någon roll. Däremot där jag har ponnyn inhyrd nu är de lite kinkiga vad gäller hingstar .. det har stått en hingst inhyrd där i 4 år nu men han är numera valack, och kravet på att ha en hingst i stallet är att han måste vara absolut dösnäll och pålitlig. Vilket kanske inte är alltför lätt.

Jag har en tvåårig Lindy Lanare som har fantastiskt lätt för sig, dock är han modell större , ca 168 nu....har premat och kan nog 25 för dagen om jag skulle låta honom sträcka ut.
Sen har jag en e super photo också och till skillnad från din så är min mega liten :) ...han är kanske max 153..jättefin o trevlig häst och har ändock knatat in dryga 300 000....

Båda dessa hingstar gillar jag skarpt.

Har träffat en avkomma efter Super Photo Kosmos och han var väldigt sen, otroligt storvuxen (som 2 åring såg han ut som en älg, som 3 åring en välmusklad älg :angel: ). Men han är otroligt snäll och har aldrig gjort någonting dumt, tycker dock att han är på tok för stor och troligast därför han har varit så sen i sig själv också, har kommit ut och startat nu och gjort bra lopp där han varit med där framme och även tagit en seger. I början när vi tränade honom var han så lat, gick utan bomull och man fick slå honom i arslet i vartannat steg ungefär, dock har han skärpt till sig nu.

From Above har jag träffat en del avkommor efter, både den stora modellen och den lilla. Även avkommor efter honom skulle jag kunna tänka mig, men vad ligger priset på en sådan avkomma nu? Känns som att han är rätt populär nu ändå men jag kanske har fel tanke där .. :o
SPK är väl "medelstor" och jag tror generellt sett att han inte lämnar stora hästar. Det kanske var storleken som bidrog till att denna blivit sen.

FA är väl ganska populär, men det börjar finnas allt fler avkommor efter honom också. Priset varierar nog kraftigt beroende på modersstam och utseende.

SPK är väl "medelstor" och jag tror generellt sett att han inte lämnar stora hästar. Det kanske var storleken som bidrog till att denna blivit sen.

FA är väl ganska populär, men det börjar finnas allt fler avkommor efter honom också. Priset varierar nog kraftigt beroende på modersstam och utseende.

Det var säkerligen att han är stor som ett hus som bidrog till att han var sen :) Jag tycker än att han inte riktigt har vuxit i kostymen sin.

Liknande trådar

Hundhälsa I höstas vid vaccination så upptäcktes det att min ena tik hade en flisa väck på en hörntand. Då såg det dock inte ut som pulpan var... 2
Svar
32
· Visningar
10 160
Senast: russinbulle
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
40 181
Senast: scizofren
·
P
Avel Borde vi inte ha en egen tråd i detta STORA :banana: område. Synpunkter? Hade tänkt betäcka m Rite On Line i år, fick beskedet att han... 18 19 20
Svar
384
· Visningar
30 456
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka