vilken storlek på sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare belan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 331
B

belan

hej:) jag har ett arabiskt fullblodsto på snart 20 år, o tänkte köpa ny sadel. men vet itne vilken storlek hon ska ha? hon är 147 i mnkh, o väldigt nätt. just nu för tillfället har hon inte så musklad rygg, och ganska markerad manke. men hon är pigg o älskar att hoppa. allroundsadel, vilken storlek ska jag ha? tack:rofl:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken storlek på sadel?

17" är väl den vanligaste strl, men dessa ligger förstås inte lika på hästen, utan där får man testa sig fram. den enda sadeln som alla hästar kan ha är en bomlös sadel :)
Med storleken på sadeln menar man sitsen (om jag inte minns helt fel), alltså vilken sadel din rumpa ska passa i ;)

17 tum är storleken på sitsen, beror alltså på hur stor din rumpa är:p. När man pratar om storlek för hästen så kallar man det för bomstorlek. Mitt halvblod på 1, 63 har 31 i bomstorlek, alltså "normal". Jag har oxå en unghäst (halvblod) som har "smal". Det är en hel vetenskap att prova ut sadel, så har du inte så mkt erfarenhet av det råder jag dig att ta hjälp. Det är massor att tänka på, tex att framvalvet inte ligger för nära manken, att bakvalvet inte går utanför sista revbenet, att sadelläget kommer i lod (alltså går utmed en rak linje efter hästen), att det är ett jämnt tryck under sadeln etc.

Så ta hjälp, så inte pållen får ont i ryggen!

fast jag skulle vilja säga att bomvidden är bredden på sadeln medan tumstorleken är längden och båda måste passa! Sedan kan samma tumstorlek ha olika lång anläggningsyta eller vad det heter, alltså där sadeln har kontakt med hästens rygg... Sadeln får inte sluta bakom sista revbenet. Sedan måste sadeln också ha kontakt mot hästens rygg hela väggen och inte glappa i mitten tillexempel för då belastar den ryggen fel. Ofta har man ju öppet köp på sadlar så då kan man ju ta hem och prova och känna att allt verkar bra.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 291
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka