Vilken titel kommer Drottning Margrethe ha efter abdikationen?

För att Mary blir "Hennes Majestät, Drottning Mary". Tror inte det kan finnas två "H.M. Drottningen" i samma land.
H.M. är högsta rangen inom monarkierna som vi har i Europa.

Edit: Hon kanske blir "H.K.H. Drottningen" men det låter konstigt.

Varför skulle det inte kunna det? Drottning är ju, till skillnad från kung, inte enbart titel för monarken. En drottning som blivit drottning genom giftermål är ju fortfarande drottning vid kungens bortgång, och de har ju sagt att hon fortfarande kommer att tituleras Hennes majestät. Att hon skulle bli Hennes Majestät Prinsessan Margrethe låter ju än mer märkligt
 
Varför skulle det inte kunna det? Drottning är ju, till skillnad från kung, inte enbart titel för monarken. En drottning som blivit drottning genom giftermål är ju fortfarande drottning vid kungens bortgång, och de har ju sagt att hon fortfarande kommer att tituleras Hennes majestät. Att hon skulle bli Hennes Majestät Prinsessan Margrethe låter ju än mer märkligt
Jag vet inte hur de gör i Danmark men jag har aldrig hört om att det finns två H.M. Drottningen i ett land samtidigt.
 
Jag vet inte hur de gör i Danmark men jag har aldrig hört om att det finns två H.M. Drottningen i ett land samtidigt.

Det har du nog, Her majesty Queen Elizabeth, the Queen Mother?
HM drottningen och HM drottning Margrethe är ju inte nödvändigtvis samma sak.
Att det inte finns många exempel på just denna situation beror ju på att det inte direkt dräller av abdikerade drottningar. I NL som har en sådan tradition har den abdikerade drottningen åter blivit prinsessa men är inte heller HM utan HKH.

I Danmark har ju ingen abdikerat på 900 år så jag tänker att hovet nog kan utforma hur det ”ska vara” nu och kommer sannolikt bli enligt Margrethes önskan.
 
Senast ändrad:
Det har du nog, Her majesty Queen Elizabeth, the Queen Mother?
HM drottningen och HM drottning Margrethe är ju inte nödvändigtvis samma sak.
Att det inte finns många exempel på just denna situation beror ju på att det inte direkt dräller av abdikerade drottningar. I NL som har en sådan tradition har den abdikerade drottningen åter blivit prinsessa men är inte heller HM utan HKH.

I Danmark har ju ingen abdikerat på 900 år så jag tänker att hovet nog kan utforma hur det ”ska vara” nu och kommer sannolikt bli enligt Margrethes önskan.
Som jag förstår @Rosett är det inte drottningtiteln utan hennes majestät som är unikt i landet, att det istället blir hennes kungliga höghet. Fler drottningar har ju förekommit tämligen ofta, både änkedrottningar och drottningmödrar parallellt med den som är gift med kungen.
 
Det finns helt enkelt ingen praxis i Sverige eftersom vi aldrig haft en abdikerad monark inom landets gränser efter abdikationen.

Skulle det bli så gissar jag att drottning Victoria I bestämmer vilken titel den abdikerade kungen får. Sedan misstänker jag också att hon gärna ser att han allra minst lämnar Stockholm men helst landet (södra Frankrike kanske vore lämpligt avstånd) :angel:
Nu känner jag att jag har missat något? Varför skulle Victoria vilja det?
 
The queen mother (Elizabeth) och änkedrottningen (Mary) fick sina drottningtitlar pga att de var gifta med kungen, eg drottninggemål. Margrethe var drottning i egen rätt, ergo att hon fortfarande tituleras HM drottning Margrethe.
 
De var ju olika personer. Elizabeths mor var väl bara "the Queen Mother", inte H.M. Fast det var så länge sen hon levde så jag minns bara att hon kallades Drottningmodern.

Från engelska Wiki:
Shortly after George VI's death, Elizabeth began to be styled as Her Majesty Queen Elizabeth The Queen Mother because the normal style for the widow of a king, "Queen Elizabeth", would have been too similar to the style of her elder daughter, Queen Elizabeth II.[91] Popularly, she became the "Queen Mother" or the "Queen Mum"
 
The queen mother (Elizabeth) och änkedrottningen (Mary) fick sina drottningtitlar pga att de var gifta med kungen, eg drottninggemål. Margrethe var drottning i egen rätt, ergo att hon fortfarande tituleras HM drottning Margrethe.

Tillägget drottningmoder är ju också en anglosaxisk tradition. Änkedrottning är väl inte en titel som sådan utan mer vad drottningar som är änkor kallas? Queen Elizabeth hade det väl som officiell titel just pga förvirringen när hennes dotter hette samma sak.

Det finns nog ingen sådan automatik, inte heller något facit och traditionen kan se olika ut i olika länder. Tex i NL så abdikerade ju regerande drottning HM drottning Beatrix och blev efter abdikationen HKH Prinsessan Beatrix. I Danmark sa de från början att hon skulle fortsätta vara HM och då var ju också att hon fortsatte tituleras drottning mest rimligt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp