Vilken transport - Boj el Star?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tant C
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 269
T

Tant C

Nu har jag huvudbry och behöver HJÄLP!!!

Jag hade bestämt mig - skulle beställa en sprillans ny Star (Ringo Star), men sedan fick jag höra en massa + och - för både Star & Boj... Vad säger ni?

Gillar stilen på Ringo Star, snygg transport.

Gillar valmöjligheterna på Boj (ev 2 skötardörrar, skötardörrar som kan delas (öppen övre del på sommaren), snabbutlösning av frambommar, dörrar el bommar bak)

Gillar Bojs "målade" matta som INTE är refflad, men har hört att den kan bukta sig och bli riktigt jobbig..

Gillar att Boj tar 50 kg mer än Star i den klassen jag är ute efter.

Gillar att Boj har boggie med 2 separata axlar så hästarna åker betydligt bekvämare. Vet inte hur Stars transporter är...

Gillar inte att Bojs inte har en främre mellanbom som går till taket - har en tenden att bli "skranglig"

osv, osv...

HJÄLP MIG! Det är en DJUNGEL!!

Sv: Vilken transport - Boj el Star?

Vad har du för körkort B eller BE?
Hur mycket får bilen dra?

Jag skulle satsat på Boj om jag var du. Den är bra och hållbar. Träffade Team Sony Ericssons manager på mässan förra året och de har valt en Boj ;)

Köpte själv transport för 2 år sedan och gick då ut med en offert förfrågan till 20 olika och fick en massa svar. Jämförde och kollade men det hela slutade då med en cheval. Den har jag inte kvar då min store häst knäckte baklemmen på den. Detta hände på 2 st :crazy:

Idag har jag en Pegasus vilket jag är supernöjd med!!.
Den är den bästa jag sett av alla jag tittat på.
Jag har BE kort och en stor bil som får dra så att jag kan lasta 1500 kg i den. Den är rymlig och enkel. När du lastat in 2 hästar i den har du mins 1½ m tillgodo fram i den. Superbra, känns aldrig trång.

Har du fler frågor så fråga så ska jag försöka svara.

Lycka Till

Jag har endast B-kort och väntar ivrigt på att EU ska sparka Sverige i baken och ändra reglerna ang släp. :devil:

Jag borde tillägga att jag är endast intresserad av släp som inte är glasfiber...

Min Rav4 får dra 1650 så mina valmöjligheter är inte så stora i dagens läge och Ringo Star lastar 600kg som räcker för mig några år framöver. När det blir dax för större kusar så är det oxå dax att byta transport. ;)

Pegasus? Är det Humbaur du menar (osäker på stavningen) ??

Ah då förstår jag.
Nej den heter Pegasus och finns på www.trailerimport.se
Hambur är ett helt annat märke. :)

Ett annat märke jag kan rekommendera är Blomert, det är inte glasfiber (det finns i både och ska jag säga) En granne här har ett sånt och det mycket prisvärt och väldigt bra att köra med, har lånat det ett antal gånger. Bra sadelkammare i.

Du borde titta på ett Humbaur, de har släp av plyfa med en speciell beläggning, mellanbommen går inte upp i taket, de är stora och rymliga plus att de tillverkas i Tyskland (= kvalitet). Dessutom är ventilationen utmärkt.

Hej!

Då jag varit med om en hel del olyckor med hästar som transporteras under mitt liv så hade inte Star varit ett alternativ alls för mig... men boj om de är av de nyare modellerna hade varit helt ok, jag är lite av ett golv freak då jag varit med om en häst som gått igenom inte trevligt! Boj har ju alu golv i standard utförandet av sin trailer. Jag har provat en del olika märken men har idag en Henra som även den har ett alu golv och som hästarna trivs kanon i och den är härlig att dra man känner inte att den hänger där bak.

Hoppas du hittar de som passar dig Lycka Till!

Skulle helt klart välja BOJ. Aluminiumgolv i alla transporter och det bästa av allt är all plats som finns framför hästarna. Går lätt in två sadelskåp framför hästarna.

Har själv en Boj som jag e helnöjd med, men skulle jag köpa en ny idag skulle det helrt klart bli ett stort UME släp.

En i stallet som har ett sådant, vet ej modellen, men med packningen separat från hästarna. Hur mycket plats som helst och hästarna åker jätte stadigt.

Som fälttävlansnisse också skriver... Du bör nog kolla vad din RAV får dra en gång till. Jag kollade på RAV för flera år sedan och skippade den just för att dragvikten är dålig.

Dagens modeller står det får dra max 1500 men eftersom tjänstevikterna ligger runt ca 1450 så blir det max på B-kort.

Jag skulle dessutom försöka hålla mig en bra bit under maxvikten eftersom det är riktigt ruggigt när bilen inte orkar upp för backarna.

Har du även kollat Umesläpen? De är lite lättare, byggda helt i aluminium.

Har läst flera artiklar om transporter där vikten inte stämmer...att transportena väger mer än vad tillverkaren säger... bla hästmagasinet har haft en serie med vikt på transporter. Tror iof att var begagnade släp...

Men som jag minns det ligger ansvaret på ägaren/chauffören...

Kanske kan vara bra att ha i åtanke då det verkar som att du ska dra riktigt tugnt..

Jag har ett vanligt standard-Ume med boggie och jag är nöjd med det..

Ett annat råd får väl bli att du spaltar upp för- o nackdelarna och ser vilket släp som hamnar vart i vågskålen...

Lycka till!!

/Lena

fälttävlansnisse skrev:
får du dra 1650 med din rav4??
hur har den blivit så tung:confused: vår får bara dra 1460:smirk:

Den är köpt utomlands så det är kanske därför den är lite anorlunda från de svenska modellerna. Jag har kollat med bilregistret och det är helt säkert att den får dra 1650! :)

Att välja transport blir bara svårare och svårare, men jag ska kika på Blomert och Pegasus, tack för tipsen!

Fler synpunkter och saker man ska kolla extra noga?

Det enda jag vet är att Boj's släp (i alla fall äldre modeller) är/var korta från främre bommen och framåt, om ni förstår vad jag menar. En häst med normal längd på sin hals står nästan med mulen i fönstret. Att ställa in min långhalsade häst i ett Boj släp är inte att tänka på (om nu inte nyare modeller är rymligare). Detta beror väl på att Boj släpet är "runt" i fram, och därför inte har de extra decimeterna som andra "kantigare" släp har.

Hoppas jag inte lägger näsan i blöt för mycket nu men har du även kollat vikten med Toyota? Jag frågar eftersom jag kollat flera gånger på RAV eftersom jag tycker det är en kul bil och jag kan inte minnas att jag någonsin sett en så hög maxvikt varken här i Sverige eller när jag bodde utomlands.

Dessutom borde inte inköpslandet påverka maxvikten som bilen kan dra eftersom det handlar om framförallt hur mycket bromsarna klarar. Sen kan det ju vara så att det är en häftigare/segare motor i din modell än de som sålts i Sverige vilket kan göra att motorn tar mer.

Lycka till.

Som ett litet tillägg till Ume släpen som jag tycker är jättefina och var på väg att köpa ett förra året tills jag träffade personen som jobbar för Team Sony Ericsson, han sa att de hade valt bort Ume då de har haft konstruktionsfel som de gärna inte pratar högt om. De hade tydligen varit ganska illa.

Har en granne som för en månad sedan köpt ett nytt Ume släp den största modellen och den har redan varit inne på verkstan för just konstruktionsfel.

Ojdå! Nu blev jag orolig...nått du vill berätta? :confused:

/Lena

Det är nog en bra idée att stapla upp för o nackdelar med de olika släpen.

Köpte en ny transport i höstas och stod i valet mellan
Ume, Star o Boj.

Det blev en Boj och jag är mer än nöjd med den.
Har en som är extra bred o hög. Den är även längre mellan frambom o fönster. Tror det skiljer 20cm mot standard.

Den går fantastiskt bra efter vägen.
Har 2 takluckor och 5 fönster.
Den är väldigt ljus o trevlig inuti.
Dörrar bakom hästen o säkerhetsbommar.

Efter de kraven jag hade så föll denna mig bäst i smaken.
Går även att välja om man vill ha äkta boggi eller 2-axlat.
Det är aluminiumgolv och på våran ligger totalvikten på 1500kg
Får lasta 760 kg

Har en Citrôen C5 att dra med och det går som på räls;)

Hästen har dessutom aldrig vart så lättlastad som nu.

På vilket sätt menar du att Star skulle vara ett mindre säkert släp?

:confused:

Vilken modell har du? Måste också köpa nytt/evt. nyare begagnad släp och funderar starkt på Boj. Min häst behöver ett mkt stadigt, luftigt och stort släp som inte skrammlar så mkt..

Lena2005 skrev:
Ojdå! Nu blev jag orolig...nått du vill berätta? :confused:

/Lena

Vad han sa så är det deras konstruktion i sammansättning av väggarna, har tydligen lossnat och fallit isär under färd med häst. Och det var väl inte jättebra.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka