Vilken transport skulle ni välja?

Sv: Vilken transport skulle ni välja?

Roligt att så många säger Kylinge, det släpet finns nämligen närmast mig. Det är ju också det släpet som ska vara i bäst skick, enligt ägarna knappt slitet alls.

Nu har jag också hittat ett Henrasläp -00, som också ska vara i mycket bra skick. Det begär de 37 000 för, så det är ju ett bra pris. Jag ska kolla på alla tre i helgen, men det är skönt att höra fler åsikter :bow:

Det här med golvet är jag lite brydd kring... jag tror jag föredrar ett golv där det går att lyfta bort mattan, just för att man enklare kan kontrollera skicket.

Vi har två Kylinge och två Thule Star. Väljer helt klart Star Safir före Kylinge!!

Har ungefär samma funderingar som TS och samma krav och budget :) Så vill gärna höra fler kommentarer. Haft ett star enkelaxlat som jag varit mkt nöjd med.

Nu så! :D

Jag tittade inte på alla tre släpen, utan fastnade redan för nummer två som jag tittade på - ett Boj-släp från 1998, grymt stort, ligger som ett smäck efter bilen jämfört med de släp jag kört med innan (VV och Cheval), väldigt ljust, smarta säkerhetslösningar, rejält släp med enkla detaljet och inga läskga utstickande grejer att fastna i. Dessutom verkar rampen helt grym, framförallt jämfört med det Cheval-släp jag testat, som både hade en matta som var som smord med såpa, samt läskga metallister för att hålla matthelsiket på plats.

Släpet har några små skavanker- bortnött golv på några fläckar, lite missfärgningar på frmdörrarna och lite repor i plysa inuti, men jag är supernöjd. Betalade 40 för det.

Kylingesläpet var dels för tungt för min bil, men jag gillade inte heller att man inte kunde ta ut hela mellanväggen utan var tvungen att ha kvar en bit. Dessutom kändes det mycket mindre än Boj-släpet, trots att det vägde mer.

Jag är sjukt nöjd med mitt köp än så länge!:banana:

Kul att du blev så nöjd :) Lägg gärna in bilder ;)

Gratulerar, vad gäller Boj har du och jag kommit fram till samma slutsatser. D v s rejäla lösningar som jag litar på håller, inget lull-lull eller konstigheter. Bara rejält, bra och utprovat för hästar!

Är det gummimassa på golvet kan du lätt köpa via Boj, de har en superbra webshop (VÄLDIGT bra pris på reservdelar!)(googla).

Tror du kommer bli supernöjd med ditt köp, det är vi fortfarande! Framförallt med servicen som tillverkaren tillhandahåller - svårslaget (har tidigare provat på 4 andra märken).

Ja, det verkar verkligen vara ett supersläp. jAg har redan kolla tin web-shopen, här ska fixas!

Vet du hur man gör för att få bort missfärgningar på ytterväggarna? Vilken typ av färg ska man använda? Det finns flera saker jag skulle kunna göra med släpet, men golvet och att måla plyfan ljus är prio 1.

Jag är också lite fundersam angående dörrarna bak. Jag har en häst som ibland kan få för sig att trycka bakåt, precis när jag stängt bommarna, men han har alltid gett sig när han fattat att bommarna inte ger vika utan är där de är. Han har heller aldrig sparkat, men jag är lite orolig att dörrarna inte håller om han trycker emot. Funderar därför på att köpa en bakbom, men jag tror att det skulle kuna funka med dörrarna när han lastats ett tag. Har du någon fundering angående detta?

Jag rekommenderar Star - absolut. Har själv en Star Safir med frontutlastning. Har tagit ut mellanväggen och har full bredd på bommarna. Hästen står brett och hon älskar det! Dessutom är det möjligt att göra iordning hästen i transporten om man är själv ute på tävling tex.

Frontutlastning är en bra säkerhetsdetalj. En gång ramlade min häst och låg i transporten (innan jag förstod att hon bör åka brett). Jag hade aldrig fått ut henne utan frontutlastningen! Dessutom är den perfekt att öppna vid lastning, för det blir ljust i transporten och ingen trångt, mörkt utrymme för hästen att gå in i.

Köp nr 5! (annars kanske jag gör det ;))

Oj, såg nu att du redan köpt ett släp :). Boj verkar bra, men har inte frontutlastning? Lägg gärna ut en bild.

Jag tycker dörrarna pallar MYCKET. De är ju dessutom låsta (rejäla lås) i mellanväggen. Hade provat med dörrarna först, väljer han att totalförstöra dessa är det ju bara att ersätta med bom om det händer...

Ring Boj ang. dina funderingar på renovering av väggar, de har jättebra service, är trevliga att prata med och kunniga.

Tackf ör sitt svar. Dock kommer ja ta ut mellanväggen, och då är de ju inte lika stadiga... ringer Boj och kollar vad de säger.

Jag har en Boj (ny) som jag hyr ut, men den är kanonbra !!!! Innerdörrar, snabbutlösning på bommarna, extra hög och extra bred. Kanonsläp !!!

Henra Amazon hade jag köpt.. Har många som är otroligt nöjd med den.

Lycka till:)

Hej!! Jag har ett Opus-släp som jag är ortoligt nöjd med!!! :) Mycket stabilt släp som hästarna gillar. Bytte från just kylinge då jag var rätt missnöjd med det. Tyckte att det var trångt, lågt till tak, gillade inte konstuktionen på lämmen då den var upphöjd ca 10 cm från backen då den var nere och det gjorde att det var väldigt lätt för hästarna att trampa snett och skada sig. Alla kylingekärrer har inte det med det är värt att kolla upp för det är en riktig skaderisk! Fronturlasningen hade en jättetung läm. Jag trodde att min transport var bättre än den var tills jag bytte!! ;) Men det är ju en smaksak. Min Opus har panikbommar, hellimmat golv som har både aliminium och "träskiva" vilket gör att den känns väldigt säker. Den har dessutom gummivägg nertill så att hästarna står bra! Den är bred och det är högt till taket. Och väldigt ljus och luftig! :D

I min kylingkärra flyttade jag HELA mittväggen 30 cm men hästarna tyckte ändå att det var trångt....

Vad jag gillar med Opuskärran är oxå att den inte har någon stolpe i mitten och det gör att den blir mycket luftigare.

Även star vet jag flera som är missnöjda med och den är ju väldigt lik kylingekärran. Oftast är det folk med lite större hästar som man hört inte gillar star. Tror dock att den är bättre än kylinge :D

Henra har jag bara hört gott om oxå, :)

Lycka till!!! :laugh:

Såg oxå att du hade köpt. Men det kanske finns andra som läser tråden som letar släp :D:);)

Tänkte bara säga att min kyllekärra var väldigt tungdragen!! :grin:

Fast panikbommar finns på Kylinge, likaså finns fjäder på fronturlasten, helt beroende på vilken årsmodell man väljer.

Jag har en -96a och jag tror att det är den sista modellen utan fjäder på fronturlasten.

Jag skulle säga att Star och Kylinge är helt likvärdiga. Åtminstone modellerna Orion/Rubin, det enda som i princip skiljer är att sadelkammaren ser olika ut på de två.

Här kommer bilder på släpet jag köpte:
Juni08014.jpg

Juni08010.jpg

Jag är supernöjd, framförallt för att det varit så lätt och billigt att få bra reservdelar.

Jag har bara lasttränat honom två gånger än. Nu har vi kommt till att han går in med hela kroppen, och jag får ställa mig bakom honom. Det är LÅNGT kommet för att vara han- sist jag hyrde transport tog det 7 gångers träning för att komma så långt. Han verkar verkligen gilla släpet (tro :devil: det, så stort som det är), och rampen är ju ljuvlig jämfört med andra ramper jag sett... inget att halka på. Så vi tar det steg för steg, men jag väntar med att stänga bakom tills han känns helt cool med att stå där inne ensam. Den lilla hästen hade jag mest svårt att få UR transporten, så för henne kommer det säkerligen funka super med dörrarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka